Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen

Feedback

Commentaar geven en ontvangen

Paperback Nederlands 2007 9789058711878
EvergreenMeer dan 1000x verkocht
Verkooppositie 281088 dagen in de top 100
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Slikt u uw kritiek op anderen soms in? Maakt het u wat uit of u commentaar geeft aan uw medewerker, collega of baas? Vermijdt u het wel eens om positieve feedback te geven? Veel mensen zullen deze vragen bevestigend beantwoorden. Zij vinden het moeilijk om met feedback om te gaan en lopen er liever met een boog omheen. Toch is open communiceren onontbeerlijk voor het bereiken van (top)prestaties in organisaties.

Dit praktische boek leert u luisteren naar wat anderen u zeggen en uw eigen commentaar zo te geven dat anderen naar u luisteren. U leert hoe u op een duidelijke manier commentaar kunt geven, zonder met uw waardeoordelen anderen te kwetsen of af te kraken. U krijgt inzicht in de angst en emoties die daarmee gepaard kunnen gaan. Zo verbetert u het persoonlijk functioneren van uzelf en de mensen om u heen.

Specificaties

ISBN13:9789058711878
Trefwoorden:feedback geven
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:118
Druk:1
Verschijningsdatum:23-6-2007

Lezersrecensies

3.8 van de 5
5 stemmen
1
2
2
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Marieta Koopmans

Marieta Koopmans is sociaal psycholoog en werkt zelfstandig als individuele coach van managers onder de naam C'enter. Daarnaast geeft zij als freelancer leiderschapstrainingen voor het opleidingsinsituut Schouten & Nelissen. Ze is een van Thema's meest succesvolle auteurs.

Andere boeken door Marieta Koopmans

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Zelfonderzoek feedback geven en ontvangen
Checklist feedback geven en ontvangen

2 Communicatie en feedback
Waarnemen, interpreteren en communiceren
De vier aspecten van communicatie

3 Regels voor het geven van feedback
Voorbereiding op het geven van feedback
Beschrijf het gedrag dat u hebt waargenomen
Zowel de feedbackgever als -ontvanger moet er belang bij hebben
Geef ondersteunende en corrigerende feedback
Geef alleen commentaar op punten waar de ander iets aan kan veranderen

4 Regels voor feedback ontvangen
Interpreteer feedback niet als een aanval op u als persoon
Schiet niet onmiddellijk in de verdediging
Probeer de feedback te begrijpen en vraag door
Toon waardering voor de feedbackgever
Beoordeel de feedback
Doe iets met de feedback
Sta open voor complimenten
Is aan alle voorwaarden voldaan?
Heftige emoties

5 Ervaringen uit het verleden
De lessen van thuis en school
Afweermechanismen
Voice dialogue

6 Omgaan met emoties bij het geven en ontvangen van feedback
ABC-model, de rationele effectiviteitstraining
Rationele en irrationele gedachten
Gedachten en emoties

7 Feedback en persoonlijke groei
Het opsporen van de verstoten ikken
Het kernkwaliteitenmodel van Ofman
Het kernkwadrant
Het maken van een kernkwadrant
De innerlijke criticus transformeren

8 Feedback in de praktijk
Het functioneringsgesprek
Het beoordelingsgesprek
Het disciplinegesprek
Het slechtnieuwsgesprek
Omgaan met weerstand
Omgaan met klachten

Literatuur

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Feedback