Marita Vos is hoogleraar 'Organisational Communication' aan de Universiteit van Jyvaskyla in Finland, consortiumcoördinator van een internationaal EU- gefinancierd onderzoeksproject over crisiscommunicatie en participant in diverse andere onderzoeksprojecten.
Meer over de auteursAccountability van communicatiebeleid
Communicatiekwaliteit meten met de Balanced Scorecard
Paperback Nederlands 2012 9789059318236Samenvatting
Communicatiekundigen moeten verantwoorden wat de meerwaarde is van communicatie en in hoeverre communicatie bijdraagt aan het organisatiebeleid. Daarom is het belangrijk de kwaliteit van het communicatiebeleid meetbaar te maken.
'Accountability van communicatiebeleid' reikt een methode aan om de kwaliteit van het communicatiebeleid in organisaties te meten, gebaseerd op de 'balance scorecard'. Dit is een instrument dat de kwaliteit van de communicatie meet en impulsen geeft voor verbetering hiervan. Deze balanced scorecard voor communicatie kunt u in de praktijk toespitsen op de eigen organisatie. Het instrument is niet slechts bedoeld als een momentopname, maar biedt u een doorgaand proces van kwaliteitszorg. Wanneer de balance scorecard op deze manier wordt ingezet, bevordert dit instrument een systematische vernieuwing en professionalisering van het communicatiemanagement.
'Accountability van communicatiebeleid' is bedoeld voor communicatiekundigen, managers en communicatiestudenten.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Henny Schoemaker
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Accountability voor de communicatie
-Wat is de meerwaarde van communicatie?
-Waar gaat het bij prestatiemeting om?
2. Visie op communicatie
-Wat heeft communicatie de organisatie te bieden?
-Welke benadering kenmerkt communicatie?
-Wat is het doel van communicatie?
-Wat is het kernwoord?
-Welke domeinen kent communicatie?
-Hoe kun je de communicatie afstemmen?
-Wat betekent geïntegreerde communicatie?
3. Een prestatiemeting voor communicatiebeleid
-Waarom is een prestatiemeting juist voor communicatie nuttig?
-Wat levert een prestatiemeting op?
-Wat voor soort prestatiemeting is het?
-Wat wordt hier gemeten?
-Wat is communicatiekwaliteit?
4. Uitgangspunten voor de balanced scorecard
-Wat is het belangrijkste kenmerk van een balanced scorecard?
-Welke eisen zijn aan het instrument te stellen?
-Waarom is maatwerk noodzakelijk?
-In hoeverre is het instrument een audit?
5. Van aandachtsgebieden naar communicatiedomeinen
-Hoe is de balanced scorecard opgebouwd?
-Hoe kan de balanced scorecard worden vertaald naar het meten van de bijdrage van communicatie?
6. Dimensies van communicatiekwaliteit
7. Indicatoren voor kwaliteit per aandachtsgebied
-A Indicatoren voor concerncommunicatie
-B Indicatoren voor marketingcommunicatie
-C Indicatoren voor interne communicatie
-D Indicatoren voor de organisatie van de communicatie
8. Werkwijze
-Hoe kan het instrument ingevoerd worden?
-Hoe gaat de toetsing in haar werk?
9. Samenhang met imagemeting
-Kunnen dezelfde dimensies ook in imageonderzoek naar voren komen?
-Kunnen de dimensies ook gemeten worden in imageonderzoek bij interne groepen?
10. Uitwerking van de balanced scorecard
11 Berekening van de resultate
-De waardering van de deelaspecten en indicatoren
-Berekening en interpretatie van de meetgegevens
12. Afronding
Noten
Literatuur
Bijlage 1: Scoreformulier
Bijlage 2: Balanced scorecard communicatie
Register
Aanbevolen literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan