De zes rollen van de leraar in de praktijk
De basis op orde voor ontwerpen en geven van effectief, eigentijds onderwijs
Paperback Nederlands 2022 9789065081797 1e drukSamenvatting
De kern van het werk van de leraar is het ontwerpen van onderwijs. De uitvoering van dat onderwijs is te vatten in zes rollen: Gastheer, Presentator, Didacticus, Pedagoog, Afsluiter en Leercoach. Inzicht in deze rollen en reflecteren op hoe je deze beheerst, biedt leraren handvatten om de basis op orde te bréngen en/of te hóuden. Het bewust beheersen van deze basis van effectief leraargedrag is voorwaardelijk voor verdere professionele groei. Met dit boek ondersteunt CPS leraren om die basis helder op het netvlies te krijgen of te houden bij de uitvoering in de praktijk.
Ervaren leraren kunnen dit boek gebruiken om hun eigen basisgedrag nog eens goed onder de loep te nemen: doe ik de juiste dingen? En doe ik die dingen goed? Daarnaast is deze praktische uitwerking van de zes rollen uitermate geschikt voor startende leraren en studenten van lerarenopleidingen. Er is oog voor eigentijds onderwijs met verschillende vormen van sturing en praktische voorbeelden, voor zowel po, vo als mbo, bieden handvatten en inspiratie. De auteurs sluiten het boek af met hoe je blijvende professionalisering kunt vormgeven: individueel, met een team of schoolbreed. Inclusief bij deze uitgave biedt CPS je de Quickscan Yollen: reflecteer op hoe jij je nu beweegt in de zes rollen en gebruik dit als start voor je eigen ontwikkeltraject. Dit is de opvolger van de populaire CPS-uitgave De vijf rollen van de leraar.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Leeswijzer
Deel 1: De leraar anno nu
1 Waarom deze publicatie?
1.1 Uitgangspunten
1.2 De zes rollen van de leraar
1.3 Overtuigingen
1.4 De kern en de cirkels
1.5 Fixed en growth mindset
1.6 Feedback en de growth mindset
Meer lezen
2 De ontwerper
2.1 Professionele ruimte van de leraar
2.2 Wat doet de ontwerper?
Meer lezen
3 Naar meer leerlingsturing; gevolgen voor de rollen van de leraar
3.1 Sturing van het leren
3.2 Het flexmodel
3.3 Domeinen en leerpleinen
3.4 Afstandsonderwijs
Meer lezen
Deel 2: De zes rollen van de leraar in de praktijk
4 Rol 1: De Gastheer
4.1 De leraargestuurde leeromgeving
4.2 Afstemmen
4.3 Het gedrag van leerlingen
4.4 Een goede Gastheer worden
4.5 Reflecteren
4.6 Gastheer in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
5 Rol 2: De Presentator
5.1 De leraargestuurde leeromgeving
5.2 Aandacht vangen en lesdoelen introduceren
5.3 Het gedrag van leerlingen
5.4 Een goede Presentator worden
5.5 Reflecteren
5.6 Presentator in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
6 Rol 3: De Didacticus
6.1 De leraargestuurde leeromgeving
6.2 Didactische principes
6.3 Het gedrag van leerlingen
6.4 Een goede Didacticus worden
6.5 Reflecteren
6.6 Didacticus in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
7 Rol 4: De Pedagoog
7.1 De leraargestuurde leeromgeving
7.2 Orde houden
7.3 Het gedrag van leerlingen
7.4 Een goede pedagoog worden
7.5 Reflecteren
7.6 Pedagoog in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
8 Rol 5: De Afsluiter
8.1 De leraargestuurde leeromgeving
8.2 De les afsluiten
8.3 Het gedrag van leerlingen
8.4 Een goede Afsluiter worden
8.5 Reflecteren
8.6 Afsluiter in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
5 Rol 2: De Presentator
5.1 De leraargestuurde leeromgeving
5.2 Aandacht vangen en lesdoelen introduceren
5.3 Het gedrag van leerlingen
5.4 Een goede Presentator worden
5.5 Reflecteren
5.6 Presentator in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
6 Rol 3: De Didacticus
6.1 De leraargestuurde leeromgeving
6.2 Didactische principes
6.3 Het gedrag van leerlingen
6.4 Een goede Didacticus worden
6.5 Reflecteren
6.6 Didacticus in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
7 Rol 4: De Pedagoog
7.1 De leraargestuurde leeromgeving
7.2 Orde houden
7.3 Het gedrag van leerlingen
7.4 Een goede pedagoog worden
7.5 Reflecteren
7.6 Pedagoog in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
8 Rol 5: De Afsluiter
8.1 De leraargestuurde leeromgeving
8.2 De les afsluiten
8.3 Het gedrag van leerlingen
8.4 Een goede Afsluiter worden
8.5 Reflecteren
8.6 Afsluiter in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
9 Rol 6: De Leercoach
9.1 De leraargestuurde leeromgeving
9.2 Individueel leercoachen in de klas
9.3 Gedrag van leerlingen
9.4 Een goede leercoach worden
9.5 Reflecteren
9.6 Leercoach in leerlinggestuurde leeromgevingen
Meer lezen
Deel 3: Professionaliseren
10 Professionele ontwikkeling met dezes rollen als basis
10.1 Bekwaamheidseisen leraren
11 Individuele professionalisering – Quickscan Yollen
11.1 Quickscan Yollen: zelfreflectie en 360 graden feedback
Meer lezen
12 Groepsprofessionalisering – Lesson Study
12.1 Lesson Study: leren als team in de school
12.2 Lesson Study en de zes rollen van de leraar
Meer lezen
13 Professionalisering schoolbreed – lesobservatietool Yollen
13.1 Lesobservatietool Yollen: ontwikkeling van de school
13.2 Vertrouwen
Meer lezen
Bijlage
1 Voorbeeld kijkwijzer lesobservatie op basis van de zes rollen van de leraar
2 Quickscan Yollen: hoe start ik?
Literatuur
Register
Meer lezen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan