

Luuk Sengers is zelfstandig onderzoeksjournalist, adviseur, docent en trainer. Zijn artikelen, over de impact van machtige bedrijven op ons milieu en klimaat, verschijnen in De Groene Amsterdammer.
Meer over Luuk SengersOnderzoeksjournalistiek
Researchproces van idee tot verhaal
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789081489218Samenvatting
Buiten de gebaande paden gaan en dingen ontdekken die nog niemand eerder heeft beschreven. Het lijkt wel de droom van élke onderzoekende journalist. Hoe? 'Onderzoeksjournalistiek' van Luuk Sengers licht alle fasen door, van idee tot succesvolle story.
Een onmisbaar boek voor (onderzoeks)journalisten en schrijvers van non-fictie die hun researchcapaciteiten willen verbeteren. Nooit eerder werden zoveel klassieke en moderne technieken bijeengebracht. Het boek volgt het researchproces van idee tot story, van hypothese tot scène. Elke stap wordt voorzien van tips en voorbeelden. Het is zowel een leesboek ter inspiratie als een naslagwerk in iedere fase van het journalistieke onderzoek.
Uitgangspunt van de auteurs is dat mensen altijd geïnteresseerd zijn in goede verhalen, die zowel betrouwbaar (informatief, onthullend) als levendig (goedverteld) zijn. Dat de kunst van het verhalen vertellen op redacties niet (meer) centraal staat, is volgens hen een van de oorzaken dat de kijk- en oplagecijfers dalen.
Het boek is niet alleen interessant voor de pure onderzoeksjournalist, maar voor elke journalist. De gepresenteerde methode is immers heel bruikbaar voor journalisten die hun aandacht moeten verdelen tussen dagelijkse berichtgeving op de redactie en langetermijn-achtergrondverhalen.
Met bijdragen van Roger Vleugels, Mark Hunter, Henk van Ess, Peter Verweij, Wim Criel, Marcus Geers, Michaël Opgenhaffen, Jeroen Smit, Eric Hennekam, Marleen Teugels en Margo Smit.
Trefwoorden
onderzoeksjournalistiek researchproces onderzoek journalistiek bronnenonderzoek verhalen vertellen storytelling hypothesevorming wob-onderzoek archiefonderzoek social media interviewtechnieken internet database-onderzoek communicatie informatievergaring factchecking openbaarheid van bestuur precisiejournalistiek scenisch schrijven schrijfvaardigheid documentenonderzoek nieuwsgaring informatieorganisatie onderzoeksmethoden onderzoeksvaardigheden doelgroepanalyse creativiteit
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Over de auteur
Inleiding
Dankwoord
Deel 1. Het idee
Hoofdstuk 1 - Zoek een onderwerp
Help, de wereld verandert!
Hoofdstuk 2 - Kies een originele invalshoek
Je moet er maar op komen
Hoofdstuk 3 - Formuleer een hypothese
Wat is het probleem
Hoofdstuk 4 - Bedenk scènes
De ingrediënten van je verhaal
Deel 2. De voorbereiding
Hoofdstuk 5 - Zoek bronnen
Documenten en getuigen
Hoofdstuk 6 - Organiseer jezelf
Verzamelen en bewaren
Deel 3. Het onderzoek
Hoofdstuk 7 - Zoek op internet
Het 'verborgen' web
Hoofdstuk 8 - Zoek op sociale platformen
Wie is daar?
Hoofdstuk 9 - Doe een Wob-onderzoek
Openbaarheid van bestuur
Hoofdstuk 10 - Zoek in archieven
Schatkamers vol documenten
Hoofdstuk 11 - Zoek in databases
Precisiejournalistiek
Hoofdstuk 12 - Interview als een onderzoeker
Een vriendelijk verhoor
Hoofdstuk 13 - Een onderzoek in de praktijk
Belgische topman in Deense porno
Deel 4. Het verhaal
Hoofdstuk 14 - Vertel een verhaal
Een levensecht product
Hoofdstuk 15 - Controleer je verhaal
Fouten en nuance
Hoofdstuk 16 - Zoek een publiek
Nieuwe markten
Hoofdstuk 17 - Een verhaal in de praktijk
Treurende bankiers
Bijlage
Standaardvragen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan