Erik Mathlener is een business storyteller. Hij helpt bedrijven en organisaties om beter te communiceren en effectiever samen te werken.
Meer over Erik MathlenerStorytelling in drie bedrijven
Klanten en medewerkers binden met verhalen
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789082135909Samenvatting
Als management wil je betrokken medewerkers, die zich vol passie inzetten voor een gezamenlijke visie en strategie. Maar… je weet hoe lastig het is om die zakelijke visie zodanig omarmd te krijgen dat je het in gedrag terugziet. Communiceren en samenwerken gaat moeizaam. Vertaling naar de werkvloer blijkt verdraaid lastig. Storytelling is het perfecte instrument!
En als ondernemer wil je loyale klanten. Ambassadeurs voor je zaak. Maar hoe win je het vertrouwen? Hoe krijg je de gunfactor die je sales doen groeien? Storytelling is het perfecte instrument!
Je wilt ook zakelijk succesvol zijn? Ga dan anders communiceren! Zowel intern als extern. Het vertellen van een story is effectief, natuurlijk en ontzettend leuk! Bijvoorbeeld, verpak je boodschap in een persoonlijk verhaal, maak gezamelijk een corporate story of vertel het verhaal achter je product of organisatie. In het boek vind je nog meer voorbeelden. Volg de praktische tips in het boek op en je zult relaties, enthousiasme en sales zien groeien.
Dit managementboek is gericht op ondernemers en managers die vooruit willen. In elke branche en vakgebied en bij elke omvang werkt het. Met storytelling gaat iedereen effectiever en plezanter communiceren. Ook diegenen die (onterecht) denken dat ze geen verhalen kunnen vertellen! Je vertelt je hele leven al verhalen zonder dat je het in de gaten hebt. Het enige wat je nog moet doen is dit bewust inzetten in je bedrijf.
Hoezo drie bedrijven?
In het eerste bedrijf leer je de juiste verhalen te vinden. Het tweede bedrijf behandelt hoe je de story kunt versterken. En het derde bedrijf laat zien hoe je het boeiend kunt vertellen. Lees wat het je brengt en hoe je dat aanpakt. Ga het vervolgens doen!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
De klant van nu 10
Verlangen 11
Wat is jouw antwoord? 12
Maak van de koning je beste vriend (en verhoog je omzet) 13
Ondernemen met storytelling 14
Maak je medewerkers blij (en verlaag je kosten) 17
Hype 20
Wat wil jij bereiken met je verhaal 21
Vergeet niet te luisteren 29
2. De magie van verhalen 31
Effect van verhalen 33
Hoe komt dit? 36
We worden gedreven door onze emoties 37
Verhalen zijn emotie-opwekkers 40
Aan de slag! 40
3. Eerste bedrijf: Je verhaal vinden 41
De route naar het verhaal 41
(1) Wie is je publiek? 42
(2) Wat wil je bereiken? 42
(3) Bepaal je boodschap 44
(4) Vind een verhaal 44
Verhalen komen spontaan naar boven 44
Verhalen actief opsporen 45
Geleerde lessen vinden 48
Jouw “waarom” vinden 49
Criteria voor het verhaal 51
De gekaapte heidag 51
4. Tweede bedrijf: je verhaal versterken 55
Criteria voor een verhaal dat raakt 55
Ga gerust buiten het boekje 57
Zo maak je een sterk verhaal 58
Verhaalelement 1: Verhaalstructuur 58
Verhaalelement 2: De kwestie 60
Verhaalelement 3: Personages 63
Verhaalelement 4: Thema 66
De klusser 67
5. Derde bedrijf: je verhaal vertellen 72
Het kan op zoveel manieren 72
Vertelsituaties 76
Voorbereidingstip 1: Memoriseren of niet? 77
Voorbereidingstip 2: Warming-up 78
Voorbereidingstip 3: Zitten of staan? 79
Voorbereidingstip 4: Contact maken 80
Het is zover 81
Verteltip 1: Gebruik je zintuigen 81
Verteltip 2: Camerastand 83
Verteltip 3: Stemgebruik 83
Verteltip 4: Hou je mond 84
Verteltip 5: Lichaamstaal 84
Verteltip 6: Voorwerpen 85
Verteltip 7: Omgaan met interacties 85
Verteltip 8: Omgaan met tijdsdruk 86
Verteltip 9: Wat als ze het niet leuk vinden? 87
Verteltip 10: Geniet 88
Bonus verteltip (voor gevorderden): Vertellen of spelen 88
6. Alles op een rijtje 90
7. Doe het nu! 93
Verder lezen 95
Voorstelrondje 98
Zo is het gekomen 98
Praktische workshops en trainingen 99
Vertel me jouw verhaal 101
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan