

Anton Rutgers heeft 25 jaar inkoopervaring opgedaan in internationale directie- en managementfuncties in het bedrijfsleven.
Meer over Anton RutgersInkoop voor Verkopers
Begrijp eindelijk hoe inkopers werken en denken! Maak kennis met de prijskoper! Dus dat is zijn inkoopstrategie!
Paperback Nederlands 2015 2e druk 9789082349306Samenvatting
Uit onderzoek onder 800 verkopers en accountmanagers blijkt dat het voor 75% van de verkopers onduidelijk is hoe een inkoper werkt. Terwijl 80% in zijn dagelijkse werkzaamheden wel eens met inkopers te maken krijgt. Verkopers hebben het gevoel dat in een groot deel van de gevallen de inkopers zelfs een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van het product of de dienst die ze leveren.
Reden genoeg om ons af te vragen wie die inkoper nu eigenlijk is. Inkopers zijn inmiddels gemeengoed geworden. Elke zichzelf respecterende organisatie heeft wel een inkoopafdeling. Waarom is het dan zo onduidelijk?
Inkoop is complexer dan verkoop. Er zijn universitaire titels te behalen in inkoop, er zijn inmiddels vele inkoopprofessoren en je kunt op inkoop promoveren. Inkopers zijn tegenwoordig veel beter opgeleid dan verkopers. Een groot deel van de inkopers heeft een universitaire opleiding. Daarnaast hebben inkopers vaak een andere persoonlijkheid dan verkopers. Dat is ook heel verklaarbaar. En deze twee persoonlijkheden worden geacht tot een, voor beide partijen, optimaal resultaat te komen; best een uitdaging …!
Toch is het niet zo ingewikkeld. Als we goed kijken dan kunnen we ze ontdekken: de Verwerver, de Prijskoper, de Pionier en de Tacticus. Vier verschillende inkooptypes met ieder hun eigen aanpak en werkwijze.
Dit boek beschrijft de strategieën en onderhandelingstactieken van deze inkopers en geeft de verkoper praktische tips en trucks over hoe hiermee om te gaan. De theorie wordt geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en inzichten van verkopers. Daarnaast bevat het boek een overzicht van inkooptactieken en voor een soepele communicatie met de inkoper: een inkoopwoordenboek.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 De inkooptypes©
1.2 De inkoopstrategie
1.3 De verkooptypes©
1.4 Beter aansluiten op inkoop
2. Wat is Inkoop?
2.1 Het ontstaan van inkoop
2.2 Directe en indirecte inkoop
2.3 De inkooporganisatie
2.4 De volwassenheid van inkoop
2.5 Volwassenheidsfasen
3. Het inkoopproces
3.1 De inkoopstrategie
3.1.1 Interne en externe marktanalyse
3.1.2 Portfolioanalyse
3.1.3 Analyse van de eigen aantrekkelijkheid als klant
3.1.4 Analyse van de onderhandelingspositie
3.2 Het tactische inkoopproces
3.2.1 Behoefte bepalen
3.2.2 Evalueren en selecteren van leverancier
3.2.3 Onderhandelen en contracteren
3.3 Het operationele inkoopproces
3.3.1 Implementeren en bestellen
3.3.2 Bewaken van de prestatie
3.3.3 Evalueren en verbeteren
4. De inkooptypes©
4.1 Identificeren van de verschillende soorten inkopers
4.1.1 Moment van betrokkenheid in het inkoopproces
4.1.2 Mate van integratie in de organisatie
4.2 De Verwerver
4.3 De Prijskoper
4.4 De Pionier
4.5 De Tacticus
5. De verkooptypes©
5.1 Identificeren van de verschillende soorten verkopers
5.1.1 Moment van betrokkenheid in het verkoopproces
5.1.2 Mate van integratie in de organisatie
5.2 De Dealmaker
5.3 De Sales Manager
5.4 De Vertegenwoordiger
5.5 De Product Manager
6. Beter aansluiten op inkoop©
6.1 Analyseren van de inkoopsituatie
6.2 Inkooporganisatie, inkoopstrategie en inkooptypes®
6.2.1 Volwassenheidsfase transactionele inkoop
6.2.2 Volwassenheidsfase projectmatige inkoop
6.2.3 Volwassenheidsfase procesmatige inkoop
6.2.4 Volwassenheidsfase geïntegreerde inkoop
6.3 De match
7. Bijlagen
Bijlage 1: Literatuur en Links
Bijlage 2: Afwegingen die inkopers maken tijdens de portfolio analyse
Bijlage 3: Strategieën en tactieken
Bijlage 4: Afwegingen die inkopers maken bij de analyse van de eigen aantrekkelijkheid als klant
Bijlage 5: Verklarende Woordenlijst
Bijlage 6: Kenmerken per Inkooptype© per inkoopstap
Bijlage 7: Onderhandelingstactieken
Bijlage 8: YM Design
Bijlage 9: Professionele Sales Loont
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan