

Johan ter Heegde was vele jaren werkzaam bij Shell als processpecialist. Tegenwoordig tekent hij met organisaties hun werkprocessen.
Meer over Johan ter HeegdeDe flowchart voorbij
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789082586701Samenvatting
Op weg naar een procestekening die wérkt – en je organisatie inspireert
Terwijl netwerken op elke locatie met iedereen interactie mogelijk maken, gebruiken organisaties traditionele flowcharts die deze nieuwe werkelijkheid amper kunnen bevatten. Dat werkt natuurlijk niet. Flowcharts kun je vergelijken met kaarten zonder plaatsaanduiding. Zij tonen wegen die nergens arriveren en verbinding maken. Dergelijke kaarten zou niemand willen gebruiken. Niet vreemd dat organisaties de flowchart-procesbeschrijvingen meer dulden dan omarmen.
Wanneer flowcharts met ‘zwembanen’ de gebruiker bovendien op het verkeerde been zetten, is het echt tijd voor iets anders. Processpecialist-auteur Johan ter Heegde pleit voor de praktische formule voor de procestekening die wel weergeeft hoe de organisatie werkt. Die de leefwereld van het proces, de mensen en interacties, in beeld brengt. Voorbij de flowchart toont zich een rijkdom aan mogelijkheden tot het verbeteren en optimaliseren van het proces.
Johan ter Heegde was vele jaren werkzaam bij Shell als processpecialist. Tegenwoordig tekent hij met bedrijven en instellingen de processen als interacties die mensen verbinden. Hij combineert zijn advieswerk met het ontwikkelen van organisatie-instrumenten en software voor het beschrijven van processen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Johan ter Heegde
Inhoudsopgave
DEEL 1: STAND VAN ZAKEN
1. Hoe werken flowcharts?
1.1 Een voorbeeld van een flowchart
1.2 Een korte geschiedenis van de flowchart
1.3 Flowcharts voor productieprocessen
1.4 De flowchart voor systeem- en software-engineering
1.5 Is de flowchart alleen geschikt voor sturing en beheersing?
2. Nadelen van de flowchart
2.1 De flowchart komt ‘van boven’
2.2 De flowchart doet dienstverleners tekort
2.3 De flowchart beschrijft de werkelijkheid niet
2.4 De flowchart is weinig flexibel
DEEL 2: PROCESBESCHRIJVEN KAN BETER
3. De procestekening in de praktijk
3.1 Beschrijf het proces vanuit je eigen ervaring
3.2 Processen als vitale kern van organisatie en bedrijfsvoering
3.3 De procestekening: een gebruiksaanwijzing
4. De theorie van de procestekening
4.1 Organiseren is converseren
4.2 Ook de industrie verleent diensten: een voorbeeld
4.3 Activiteit in beeld: maken, handelen, dragen
4.4 Ontwikkel de organisatie met een procestekening
5. Flowchart versus procestekening: een diepgaande vergelijking
5.1 De flowchart van de garage
5.2 De procestekening van de garage
5.3 Swimming lanes misleiden de gebruiker
5.4 De procestekening nadert de werkelijkheid beter dan de flowchart
5.5 De verschillen op een rij
DEEL 3: DE PRAKTIJK BEWIJST
6. De procestekening in de praktijk
6.1 Toepassingen van de procestekening
6.2 Voorbeelden uit de praktijk
6.3 De verbetering van een verkoopproces
6.4 De verbetering van een klachtenprocedure
7. Zelf oefenen en ervaren
7.1 De procestekening maken in vijf stappen
7.2 Aandachtspunten bij het tekenen van een proces
7.3 Enkele oefeningen
7.4 Uitwerking van de oefeningen
Nawoord: blijf experimenteren!
Literatuur
Dankwoord
Over de auteur
Meer hulp
Gratis training
Gratis 30 dagen proefabonnement
Gratis inspiratie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan