Communicatie NIMA-B examen
Alle exameneisen toegelicht en uitgelegd
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083003948Samenvatting
Het examenboek NIMA Communicatie B1 bevat alle kennis die je nodig hebt om het examen Communicatie B1 van NIMA te halen. Bij elke exameneis is een toelichting en of een uitleg geschreven, zodat je goed in staat bent de gevraagde begrippen te kennen, weet wat ze betekenen en hoe je ze van andere vaktermen kunt onderscheiden. Het examen bestaat uit meerkeuzevragen aangevuld met een aantal open vragen waarin je de kennis moet toepassen.
De inhoud van dit examenboek is een vervolg op de examenboeken Basiskennis en Communicatie A. Voor dit examen wordt deze kennis voorondersteld. In dit B-examen voor Communicatie gaat het veel meer om het leren hanteren van verschillende perspectieven voor het maken van analyses en het toepassen van veel gebruikte theoretische - academische - modellen om communicatievraagstukken op te lossen.
In dit boek is te merken dat de communicatiekundige op B-niveau functioneert als lid van het managementteam en de communicatiefunctie van de organisatie vanuit managementperspectief beoordeelt en verantwoordt.
Het bevat een kennismaking met modellen en theorieën uit de sfeer van bedrijfskunde, marketing en communicatiemanagement en merkenmanagement. Nadrukkelijker staat de adviespraktijk centraal met nadruk op argumenteren en overtuigen. Ook het plannen, begroten en (laten) uitvoeren van onderzoek is stevig neergezet. Zowel bij de interne communicatie als de externe communicatie gaat het om het maken van integrale analyses met het oog op het doen van voorstellen om deze te verbeteren. Dit geldt ook voor Overheidscommunicatie, Marketingcommunicatie, Crisiscommunicatie en Online communicatie met daarbij oog voor het ontwikkelen van strategie en het beoordelen van teksten.
Trefwoorden
communicatie nima examen communicatieplan marketingcommunicatie communicatiestrategie interne communicatie externe communicatie doelgroepanalyse overheidscommunicatie social media corporate communicatie communicatiedoelstellingen marketing communicatiemanagement contentmarketing b2b communicatie communicatiemiddelen factor c kernboodschap communicatiebudget stakeholderanalyse strategie communicatiebeleid positionering swot-analyse omgevingsanalyse mediaplan communicatie-evaluatie persona kpi
Trefwoorden
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan