Examenboek NIMA A1 Sales
Alle exameneisen toegelicht en uitgelegd
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083476322Samenvatting
Het examenboek NIMA Sales A1 bevat alle kennis die je nodig hebt om het examen Sales A1 van NIMA te halen. Bij elke exameneis is een toelichting en of een uitleg geschreven, zodat je goed in staat bent de gevraagde begrippen te kennen, weet wat ze betekenen en hoe je ze van andere vaktermen kunt onderscheiden. Het examen bestaat uit meerkeuzevragen aangevuld met een aantal open vragen waarin je de kennis moet toepassen.
De exameneisen beginnen meteen met het hart van het verkopersvak: de specifieke communicatiemodellen voor het voeren van verkoopgesprekken, zoals het Lavidge en Steinermodel, AIDA, Starch, Vocatio en Voita, de argumentatietechnieken KBC en WKBBC, non-verbale communicatie, koopweerstanden overwinnen, klachtafhandeling volgens Day en Landon, herkennen van koopsignalen, de fase in het koopproces en de fasering van de buyer journey. Daarna volgt de basis van marketing, customer rating, de promotie- en communicatiemix en de marketingmix.
Dit wordt vervolgd met een introductie van vormen en soorten onderzoek en het inspelen op het driecomponentenmodel van attitude, motivatietheorieën, waardeproposities, en de customer life time value.
Er is ook aandacht voor de marketingaspecten zoals segmenteren, klantportfolio's, adoptiecategorieën, ontwikkelingen in het distributiekanaal, de productlevencyclus, de klantlevencyclus, concurrentieanalyses, theorieën over prijsvorming en het berekenen van marges, winst en optimale verkoopprijs, inclusief betalingscondities.
Maar uiteraard gaat het in al deze situaties over de rol, functie, taken en verantwoordelijkheid van de verkoper. Tot slot wordt een inleiding geboden / geleerd op het gebied van de sociale media.
Trefwoorden
verkopen nima-examen verkoopgesprekken marketing communicatie salesorganisatie accountmanagement klantsegmentatie verkooptechnieken netwerken klantrelatiebeheer communicatiemodellen strategische analyse marktonderzoek prijsstrategieën koopproces argumentatietechnieken koopweerstanden klantwaarde klantlevenscyclus key-accountmanagement produktlevenscyclus klachtafhandeling ondernemerschap customer relationship management missie en visie salesplan non-verbale communicatie koopsignalen concurrentieanalyse
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan