Wiep Staal heeft meer dan zeventig teams gecoacht in de welzijns- en gezondheidszorg en in het onderwijs. Zij is onderwijsmanager, docent, supervisor en (team)coach.
Meer over Wiep StaalSamen hart werken
Voor team- en organisatieontwikkeling
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789085602712Samenvatting
Ben jij een ‘hartwerker’? Hartwerkers zijn hard nodig in hedendaagse werksituaties waar wordt samengewerkt. De hedendaagse werksituatie moet flexibel zijn. De toekomst en de dagelijkse praktijk is minder voorspelbaar. Dit komt door onrust in de wereld, crisissen, personeelstekorten, werkdruk en de complexiteit waar organisaties mee kampen. Medewerkers en teams worden gevraagd om hard te werken.
Alleen hard werken, helpt niet om met werkdruk en gestelde werkeisen om te gaan en tevreden personeel te behouden. De weg is samen ‘hart’ werken bij de uitdagingen die de organisatie tegenkomt. Medewerkers die samen hart werken, ervaren meer eenheid, verbinding en werkplezier.
Wiep Staal beschrijft het gedrag van hartwerkers, de nieuwe professionals van deze tijd. Hoe gedragen zij zich in teams? Hoe gedreven zijn ze? Wat zijn hun kenmerken, eigenschappen en vaardigheden? Op welke manier leveren zij een bijdrage in de teamontwikkeling? En hoe kunnen zij een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van de organisatie?
Aan de orde komen de aandachtspunten voor deze organisatieontwikkeling en ze koppelt bestaande theorieën aan samenwerkingsuitdagingen, behoeften van medewerkers en ontplooiingskansen. Daarnaast beschrijft Staal veel teamcoachingstools. Zij introduceert hierbij het ‘Zes E’s’-model. De benodigde zes E’s zijn: Eenheid, Evenwicht, Enthousiasme, Energie, Eerlijkheid en Eigenaarschap. Bij elke E licht zij vier aspecten toe. Hierdoor wordt er ook praktisch met de zes E’s gewerkt.
Samen hart werken is geschreven voor de lezer die geïnteresseerd is in de nieuwe professional ‘Hartwerkers’, team- en organisatieontwikkeling. Met het model ‘De zes E’s’ in handen kan teambegeleiding en organisatieverandering worden ingezet of beleid worden gemaakt. Teams en organisaties komen in beweging, zijn wendbaar en versterken samenwerking. Met een warm en open hart.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Hart samenwerken in een organisatie 10
1.2 Opbouw van het boek 13
2. Eenheid en verbinding 17
2.1 Eenheid bij medewerkers 20
2.1.1 Verbinden 23
2.1.2 Invloed 28
2.1.3 Vertrouwen 35
2.1.4 Accepteren 38
2.2 Aandachtspunten voor eenheid in de organisatie 43
3. Evenwicht en stabiliteit 51
3.1 Evenwicht bij medewerkers 52
3.1.1 Stabiliteit 54
3.1.2 Variatie 57
3.1.3 Tevredenheid 63
3.1.4 Duurzaamheid 66
3.2 Aandachtspunten voor evenwicht in de organisatie 70
4. Enthousiasme en zingeving 73
4.1 Enthousiasme en zingeving bij medewerkers 74
4.1.1 Zingeving 75
4.1.2 Motivatie 80
4.1.3 Drijfveren 82
4.1.4 Waarden 84
4.2 Aandachtspunten voor enthousiasme in de organisatie 86
5. Energie en balans 91
5.1 Energie bij medewerkers 92
5.1.1 Vitaliteit 95
5.1.2 Flow 97
5.1.3 Balans 99
5.1.4 Rust 103
5.2 Aandachtspunten voor energie in de organisatie 105
6. Eerlijkheid en feedback geven 111
6.1 Eerlijkheid bij medewerkers 112
6.1.1 Terugkoppeling 116
6.1.2 Een stem geven 117
6.1.3 Waardering 120
6.1.4 Leren 122
6.2 Aandachtspunten voor eerlijkheid in de organisatie 125
7. Eigenaarschap nemen en krijgen 131
7.1 Eigenaarschap bij medewerkers 132
7.1.1 Verantwoordelijkheid 134
7.1.2 Competenties 135
7.1.3 Inzicht en informatie 136
7.1.4 Regelbevoegdheid 137
7.2 Aandachtspunten voor eigenaarschap in de organisatie 141
Bronnen 143
Over de auteur 147
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan