

Roos Vonk is een hoogleraar met een extreem laag 'ivoren toren'-gehalte. Ze weet als geen ander de meest recente inzichten uit de psychologie toe te passen op de dagelijkse aspecten van werk en leven.
Meer over Roos VonkSociale psychologie
Paperback Nederlands 2017 9789089537850Samenvatting
Hoe vormen mensen zich een beeld van anderen? Hoe kun je groepsbeslissingen en -prestaties verbeteren? Wanneer helpen mensen elkaar en waarom? Dit boek bespreekt hoofdthema’s uit de sociale psychologie die zich richt op hoe mensen elkaars gedrag, gedachten en gevoelens beïnvloeden.
Naast wetenschappelijke theorieën beschrijft Sociale psychologie ook prikkelende experimenten en herkenbare situaties uit het dagelijks leven en de actualiteit. In elk hoofdstuk wordt een deelgebied onder de loep genomen. Aan de orde komen onder andere: zelfbeeld, beïnvloeding, emoties, beslissen, groepsgedrag, stereotypen, pro-sociaal en anti-sociaal gedrag. Prettige en boeiende kost voor iedereen die meer wil weten over hoe mensen in het dagelijks leven met elkaar omgaan.
Nieuw in deze druk
De voorbeelden zijn aangepast aan actuele thema’s, en verder zijn in de beschrijvingen van theorieën en onderzoeksresultaten de meest recente bevindingen en ontwikkelingen verwerkt.
Uniek aan dit boek
- Geschreven door gerenommeerde experts uit Nederland
- Prettig leesbaar, concreet en toegankelijk
- Overzicht van de laatste wetenschappelijke inzichten
- Uitstekend toepasbaar op de Nederlandse en Vlaamse praktijk
De website bij het boek bevat 900 toetsvragen, verwerkingsopdrachten, een begrippentester, filmpjes en links naar andere interessante bronnen.
Dit boek is primair bedoeld voor richtingen binnen de hogere sociale studies, maar daarnaast ook te gebruiken door andere studierichtingen die binnen het curriculum aandacht besteden aan sociale psychologie.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Het zelf
Waarneming van personen
Attractie en intieme relaties
Emoties in sociale interactie
Beslissen en kiezen
Attitudes en overredende communicatie
Beïnvloeding
Groepsgedrag
Stereotypen
Pro-sociaal en anti-sociaal gedrag
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan