Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Geen gedoe met personeel

Arbeidsrecht voor ondernemers

Paperback Nederlands 2020 9789089655318
Voormalig top 100Totaal 151 dagen
Verkooppositie 150Hoogste positie: 19
Op voorraad | Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Inclusief addendum nieuwe wetgeving (PDF download)

Gefeliciteerd: je bedrijf groeit, je kunt het niet meer alleen en je moet personeel aannemen. Dat is best een stap. Zeker omdat er juridisch nogal wat haken en ogen aan zitten: neem je iemand in vaste dienst of kijk je het eerst nog even aan met een ander dienstverband? Wat voor (arbeids)overeenkomsten zijn er? Hoe zit het met doorbetaling bij ziekte en opzegtermijnen? En stel dat het ooit nodig is: hoe kom je weer van je medewerker(s) af? Veel vragen waar je graag een antwoord op krijgt.

Een arbeidsrechtspecialist inschakelen is vaak te duur, en antwoorden zoeken op internet levert meestal alleen maar meer vragen en stress op. Maar nu kun je voor die vragen terecht in dit praktische en voor de niet-jurist goed leesbare boek. Het geeft direct antwoord op de personele kwesties waar je mee worstelt.

Ook zie je eventuele problemen eerder aankomen. Dat kan je veel gedoe, negatieve energie en uiteindelijk ook geld schelen. Zelfs als je al even aan de weg timmert als ondernemer, helpt dit boek je gedoe met personeel te voorkomen.

- Leer hoe je het arbeidsrecht in je voordeel kunt laten werken.
- Voorkom zoveel mogelijk problemen met personeel.

Specificaties

ISBN13:9789089655318
Trefwoorden:personeel, arbeidsrecht
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:256
Druk:1
Verschijningsdatum:24-11-2020
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
6 stemmen
6
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

column
Suzanne Meijers - 5 Tips om een reorganisatie voor te bereiden
Suzanne Meijers 17 december 2020 Wat kun je als ondernemer met personeel doen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op een reorganisatie? Suzanne Meijers, auteur van Geen gedoe met personeel zet de vijf belangrijkste tips op een rij.
column
Geen gedoe met personeel - De juridische kant van thuiswerken
Suzanne Meijers 11 december 2020 Thuiswerken is zeker sinds corona niet meer weg te denken. Tips over Zoommeetings en -borrels en leidinggeven op afstand vliegen je om de oren. Maar hoe zit het juridisch gezien?
preview
Geen gedoe met personeel - Arbeidsrecht voor ondernemers
Suzanne Meijers 11 november 2020 Geen gedoe met personeel geeft direct antwoord op de personele kwesties waar je mee worstelt. Ook zie je eventuele problemen eerder aankomen. Dat kan je veel gedoe, negatieve energie en uiteindelijk ook geld schelen. Een preview.

Over Suzanne Meijers

Suzanne Meijers is arbeidsrechtadvocaat en helpt sinds bijna twintig jaar werkgevers en werknemers in lastige arbeidsrechtelijke situaties, maar liever voorkomt ze die. Daarnaast is zij ondernemer, trainer, blogger en verschijnt zij regelmatig in artikelen van NRC, AD, Volkskrant en FD. Foto Prisca Visser.

Andere boeken door Suzanne Meijers

Inhoudsopgave

Inleiding 11

1 Wil je personeel? 13
1.1 Flexibel of vast 13
1.2 Zzp’ers 15
1.3 Driehoeksverhoudingen 21
1.4 Stagiair 23
1.5 Oproepkracht 24
1.6 Werknemer (on)bepaalde tijd 28

CHECKLIST FLEXIBEL OF VAST? 33
2 Hoe regel je het met arbeidsvoorwaarden? 35
2.1 Collectieve arbeidsovereenkomst (cao) 36
2.2 Loon 39
2.3 Bonus 43
2.4 Thuiswerken 45
2.5 Scholing 47
2.6 Pensioen 50

CHECKLIST ARBEIDSVOORWAARDEN 53
3 Wat neem je op in de arbeidsovereenkomst? 55
3.1 Wel of geen schriftelijke arbeidsovereenkomst? 55
3.2 Inhoud van de arbeidsovereenkomst 56
3.3 Proeftijdbeding 57
3.4 Tussentijds opzegbeding en opzegtermijnen 61
3.5 Een verbod op nevenwerkzaamheden 64
3.6 Het concurrentiebeding 66
3.7 Het relatiebeding 72
3.8 Het geheimhoudingsbeding 74
3.9 Het IE-beding 75
3.10 Het anti-ronselbeding 76
3.11 Het re-integratiebeding 77
3.12 Het boetebeding 78
3.13 Het eenzijdig wijzigingsbeding 80

CHECKLIST ARBEIDSOVEREENKOMST 83
4 Waarom kies je voor een bedrijfsreglement? 84
4.1 Bedrijfsreglement, gedragscode, protocol 84
4.2 Social media, internetgebruik en gebruik mobiele telefoons 86
4.3 Pesten en (seksuele) intimidatie 89
4.4 Drank en drugs 91
4.5 Dresscode 93

CHECKLIST BEDRIJFSREGLEMENT 97
5 Hoe regel je het met verlof? 98
5.1 Vakantiedagen 98
5.2 ADV-, ATV- en roostervrije dagen 106
5.3 Verschillende soorten verlof 106
5.4 Overuren en tijd-voor-tijd 113
5.5 Onbetaald verlof 116
5.6 Aanpassing arbeidsduur 117

CHECKLIST VAKANTIEDAGEN 121
6 Hoe zit het met personeel en (hun) privacy? 123
6.1 Werving en selectie 124
6.2 Privacy en personeelsdossier 131
6.3 Gebruik van bedrijfseigendommen en bring your own device 133
6.4 Mail- en internetgebruik van werknemers controleren 136
6.5 Cameratoezicht 141
6.6 Geluidsopnames 143

CHECKLIST CONTROLE E-MAIL- EN INTERNETGEBRUIK 147
7 Wat als je personeel ziek wordt? 149
7.1 Re-integratieverplichtingen 150
7.2 Loondoorbetaling tijdens ziekte 158
7.3 Opschorten of stopzetten loon 163
7.4 Privacy zieke werknemers 169
7.5 Zieke werknemer en vakantie 173
7.6 Situatieve arbeidsongeschiktheid 175
7.7 Ontslag zieke werknemer 178

CHECKLIST LOONSANCTIES: LOON STOPZETTEN OF OPSCHORTEN 182
8 Arbeidsconflicten voorkomen en oplossen 184
8.1 Dossieropbouw 184
8.2 Waarschuwingen 190
8.3 Schorsing of non-actiefstelling 194
8.4 Verbetertraject 197
8.5 Mediation 201

CHECKLIST DOSSIEROPBOUW 208
9 Hoe neem je afscheid van je personeel? 210
9.1 Ontslagvergoedingen 210
9.2 Einde van rechtswege 218
9.3 Beëindiging met wederzijds goedvinden 222
9.4 Ontslag via het UWV 227
9.5 Ontslag via de kantonrechter 234
9.6 Ontslag op staande voet 237

CHECKLIST BEËINDIGINGSOVEREENKOMST 243
10 Geen gedoe met personeel

En nu? 245
Dankwoord 246
Over de auteur 248
Eindnoten 249
Index 252

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Geen gedoe met personeel