Erik is een pragmatische projectmanager/trainer/coach met een gezonde drive. Hij kent het projectmanagement vak in al zijn facetten, zowel traditioneel als agile, waarbij projectresultaat belangrijk blijft.
Meer over de auteursResultaatgericht sturen op waarde
Waarde creëren die ertoe doet in agile projecten
Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789090376547Samenvatting
In projecten is op veel te sturen: op scope, tijd, geld, kwaliteit, organisatie, baten. Sturen op waarde wordt daar meestal niet in genoemd. Dat heeft een reden: sturen op waarde is lastig omdat het moeilijk is om waarde te concretiseren. Deze elfde titel in de KWD-boekenreeks geeft daartoe een aanzet.
- Wat is nodig om de meeste waarde te genereren voor de organisatie?
- Wat gaat er aan het behalen van waarde vooraf?
- Hoe stuur je projecten en het realiseren van de beoogde waarde vanaf de start, tijdens de uitvoering en nadat het (software)product is opgeleverd?
- Het zijn deze vragen en meer die in deze uitgave aan de orde komen.
Waardesturing kan plaatsvinden op organisatieniveau van een agile projectenfabriek en op procesniveau. De focus van dit boek is waardegericht sturen in agile trajecten.
KWD wil met dit boek inzicht geven in hoe sprake kan zijn van een effectieve en efficiënte besturing van waarde voor projecten vanuit het perspectief van opdrachtgevers en business owner. Maar ook bezien vanuit degene die waarde moet realiseren: de projectmanager c.q. de product owner, en de managers die dit moeten vertalen naar operationele besturing. Dit boek wil verschillende manieren van denken over waarde en besturen aan elkaar verbinden.
Portfoliomanagementsturing in een agile softwareorganisatie kan ook baat hebben bij dit boek omdat het inzichten geeft hoe om te gaan met de prioritering van ‘waardevolle’ project initiatieven.
Voor alles moet worden bedacht dat het begrip waarde niet iets is dat zich ten volle laat omschrijven. Waarde moet behalve bestuurd, ook gevonden en ontdekt worden. Dat kost tijd, verlangt vallen en opstaan, leren van het verleden en breed kijken naar de toekomst. Waarde is niet alleen te vinden in geld en tevreden klanten, maar ook in verbeterde processen, gemotiveerde medewerkers, ontwikkelingsmogelijkheden en minder onderhoudskosten.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jos van der Heijden
Over Luuk Ketel
Inhoudsopgave
KWD Resultaatmanagement: 25 jaar samen resultaat
Beeldmateriaal in dit boek: de roeisport
Voor wie Kan, Wil en Durft te sturen op waarde
Hoofdstuk 1. Worsteling en onduidelijkheid troef bij sturen op waarde
Hoofdstuk 2. Waarom sturen op waarde
Hoofdstuk 3. Wat zeggen bestaande methoden en frameworks over waarde?
Hoofdstuk 4. Vaststellen van waarde
Hoofdstuk 5. Wie spelen een rol bij waardesturing?
Hoofdstuk 6. Het voortbrengingsproces
Hoofdstuk 7. Waardeconsumptie, baten verzilveren
Hoofdstuk 8. Meten van waarde
Appendix Prioriteren: hoe dit te doen?
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan