Pedro De Bruyckere is pedagoog en (jongeren)onderzoeker aan de Arteveldehogeschool. Hij is een veelgevraagde spreker in binnen- en buitenland.
Meer over de auteursIk was 10 in 2015
Kinderen vandaag opvoeden voor de toekomst
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2015 1e druk 9789401434959Samenvatting
- WAAR ZULLEN JE KINDEREN LATER WONEN?
- ZAL ER NOG WERK ZIJN VOOR HEN?
- ZAL JE KIND OOIT EEN PARTNER VINDEN?
- ZAL HET EIGENLIJK WEL GELUKKIG ZIJN?
Vroeger ging het zo: mensen kregen kinderen, voedden hen op zoals dat bij henzelf was gebeurd, en konden erop rekenen dat die kinderen het beter zouden hebben dan zij. Die gedachte is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend. Onze jobs zullen overgenomen worden door robots. Er is steeds minder plaats om te leven. Vluchtelingenstromen en oorlogen zijn dagelijkse kost. Moeten we onze verwachtingen dan bijstellen?
'Ik was 10 in 2015' beschrijft tendensen die een invloed zullen hebben op de levens van kinderen en jongeren. Daarbij doet het niet aan glazenbolvoorspellingen, maar toont het aan waar we staan en waar het met de wereld nu echt naartoe gaat. Dit boek formuleert een duidelijk en optimistisch antwoord op de vragen van ongeruste ouders, opvoeders en leraren.
Pedro De Bruyckere en Bert Smits schreven samen eerder De Jeugd is Tegenwoordig. Pedro is onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent en verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren. Bert is sociaalpedagoog en maatschappelijk ondernemer. Hij begeleidt organisaties, overheden en bedrijven in complexe transitieprocessen en doorbraakprojecten vanuit Levuur en Tweeperenboom. Vanuit Schoolmakers ondersteunt hij leer- en veranderprocessen in scholen.
'Met zijn rijke waaier aan studies, trends en toekomstbeelden voor de kinderen van 2015 vormt dit boek een grabbelton waarin iedereen zijn gading kan vinden. De boodschap? Geef onze kinderen tijd, ruimte en de kans om te vergeten. Dromen is het recht van elk kind, hen daartoe de ruimte geven is onze plicht.' – Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs.
'De uitdagingen waar wij en onze kinderen voor staan worden in dit boek teruggebracht tot iets wat we kunnen bevatten. Als opvoeder kan ik me geen betere les voorstellen.' – Jelmer Evers, leraar, auteur, onderwijsvernieuwer.
'Eindelijk een opvoedingsboek dat de impact van technologische innovatie op het leven van onze kinderen op een bevattelijke manier behandelt en er niet voor terugdeinst om een aantal heikele punten zoals robotisering aan te kaarten.' – Peter Hinssen, oprichter Nexxworks, auteur The network always wins.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Bert Smits
Inhoudsopgave
1: INLEIDING
2: HEEFT MIJN KIND NOG EEN TOEKOMST?
1. Zwarte zwanen
2. Een moeilijke opdracht: het heden helder zien
3. Het gevaar van chronocentrisme
4. Het gaat goed met de wereld, dank u!
5. En hoe zit het met de toekomst?
6. Zien onze kinderen het zelf nog wel zitten?
7. Zal de volgende generatie het slechter hebben dan de vorige? 39
3: IN WELKE WERELD ZAL MIJN KIND LEVEN?
1. Jezelf uploaden tegen 2039?
2. Vijf scenario’s voor de toekomst
3. Hoe kijken jongeren zelf naar de toekomst?
4: WAAR ZAL MIJN KIND LEVEN?
1. Hotel ‘Mama’: noodzaak of gemak?
2. De stad is overal
3. Individueel Vlaanderen en collectief Nederland? 70
4. Wat met open groene ruimte?
5. Thuis is waar mijn job staat
6. Wat is er nodig voor een eigen stekje?
5: ZAL ER NOG WERK ZIJN VOOR MIJN KIND?
1. Zijn er nog genoeg kinderen om ons werk te doen? 89
2. Zijn er vandaag genoeg mensen om het werk te doen? 91
3. Maar de robots dan?
4. Hoe kunnen we onze kinderen het best hier op voorbereiden? 98
6: WAT MOET MIJN KIND STUDEREN?
1. Moeten we nog studeren?
2. De prijs van een diploma
3. Waar studeren? Online?
4. Hoger onderwijs onder druk
5. Een diploma: een startbewijs voor een leven lang leren 112
6. Algemene vorming: de beste garantie voor de toekomst? 114
7: ZAL MIJN KIND GEZOND ZIJN?
1. Wanneer ‘te’ te veel wordt
2. Jong geleerd is oud gedaan
3. Grenzeloos en bodemloos
4. Meten is weten
8: ZAL MIJN KIND OOIT EEN PARTNER VINDEN?
1. Let’s talk about sex, or romance?
2. Maar was dit niet de ‘online porno’ generatie? 153
3. Veranderende posities, veranderende gezinnen 156
4. Hoe kun je jongeren voorbereiden op seks en relaties?
9: ZAL MIJN KIND NOG JONG MOGEN ZIJN?
1. Drie ingrediënten om jongerencultuur mogelijk te maken: tijd, ruimte en vergeten
2. De drie ingrediënten onder druk
3. Vrije tijd, vrije ruimte en vergeten vrijwaren is mensenwerk 178
10: WAT MOET MIJN KIND LEREN?
1. vier, plus één, pijlers van educatie
2. Op eigen benen staan
3. Samenwerken en verbonden zijn in netwerken 193
4. Leren omgaan met verschillen
5. Brede kennis en referentiekaders opbouwen
6. Leren probleemoplossend te denken
7. Leren omgaan met overvloed en schaarste
11: HOE ZAL HET MET MIJN KIND GAAN IN DE TOEKOMST?
1. Het gaat goed met onze kinderen!
2. Braver
3. Angst
4. Keep calm and carry on
DANKWOORD
BRONNEN
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan