Drs. William Buys is werkzaam als docent Onderwijskunde en begeleider afstudeeronderzoeken bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg.
Meer over William BuysMet plezier werken in het onderwijs
Hoe blijf je stress de baas
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789401480956Samenvatting
Met aansprekende praktijkvoorbeelden en heldere oefeningen
- Waar haal je als docent positieve energie uit?
- Hoe ga je om met spanning en stress?
- Wat kun je doen om goed voor jezelf te blijven zorgen?
Als docent werk je in een turbulente omgeving. Naast de nodige positiviteit die het werk met zich meebrengt, krijg je ook te maken met situaties waar negatieve energie in gaat zitten. Langdurig blootgesteld worden aan stress kan gevolgen hebben voor de psychische- en fysieke gezondheid. Hoe ga je daar als docent mee om?
Met plezier werken in het onderwijs stelt het positieve docentschap centraal. Het laat zien hoe je door proactief vorm te geven aan de inrichting van je eigen werk en loopbaanontwikkeling, het vak boeiend houdt. Dit boek biedt naast achtergrondinformatie, ook praktische handvatten als do's and dont's, casuïstiek en oefeningen in zelfzorg en empowerment aan. De kunst is om goed voor jezelf te zorgen zodat je gedurende je loopbaan elke dag met plezier aan het werk bent!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. EEN LEVEN LANG LERAAR 9
1.1 Wanneer kwam bij jou de aap uit de mouw? 9
1.2 Uit de startblokken in je eerste baan 14
1.3 Energie en bevlogenheid 19
1.4 De oudere leraar ‘Still going strong’ 25
1.5 Samenvattend 29
2. SIGNIFICANTE LERAREN 30
2.1 De goede leraar die veel kan betekenen 30
2.2 Kenmerken van de goede leraar vanuit leerlingperspectief 35
2.3 Je favoriete leraar 37
2.4 Leraren die het verschil maken 38
2.5. Gelijke kansen, de kwestie gender 45
2.6 Loopbaanoriëntatie en -begeleiding 51
2.7. Sociaaleconomische status 53
2.8 Lesgeven aan de generatie Z 56
2.9 Samenvattend 60
3. PROFESSIONELE SCHOOLORGANISATIE 61
3.1 Schoolontwikkeling: de emotionele politieke arena 61
3.2 Omgaan met veranderingen 62
3.3 Ouderbetrokkenheid 75
3.4 Samenvattend 80
4. LANGDURIG ERVAREN STRESS EN BURN-OUT 81
4.1 Signalen van stress en burn-out 81
4.2 Zelfrapportages en percepties van leerlingen 87
4.3 Samenvattend 97
5. INTERACTIES MET JE LEERLINGEN 98
5.1 Omgaan met ordeverstorend gedrag 99
5.2 Controlerend versus autonomiebevorderend handelen 115
5.3 Samenvattend 127
6. ‘EMPOWERMENT’ 128
6.1 Zelfsturing 128
6.2 Ervaren werkdruk 135
6.3 Werken aan een ‘groener lerarenleven’ 137
6.4 Groenere dagen in je logboek! 139
6.5 Boombaststructuren 145
6.7 Mindfulness 149
6.8 Coping 151
6.9 Samenvattend 154
7. IN BALANS BLIJVEN 155
7.1 First things first 155
7.2 Jouw balans 160
7.3 Samenvattend 170
Dankwoord 171
Literatuur 173
Begrippenlijst 182
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan