

Patrick Wessels is consumentenpsycholoog, afgestudeerd in Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden.
Meer over Patrick WesselsGeld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven)
Acht psychologische inzichten voor wie steeds op de verkeerde koopknop drukt
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789461262677Samenvatting
Met één muisklik bestel je die splinternieuwe smartphone en die ultraplatte televisie: iets kopen is elke keer een heerlijk gevoel. Maar, een week later ben je eraan gewend en begint het toch te knagen: had je voor hetzelfde geld niet een betere keuze kunnen maken?
Marketeers weten jouw psychologische koopknop feilloos te vinden. Voor je het weet, heb je je laten verleiden om spullen aan te schaffen waar je helemaal niet gelukkig van wordt. Zonde, want uit psychologisch onderzoek blijkt van welke aankopen je wél gelukkig wordt. Je hebt bijvoorbeeld veel meer aan ervaringen dan aan spullen, en je kunt beter iets voor een ander kopen dan voor jezelf.
Consumentenpsycholoog Patrick Wessels weet precies welke aankoopbeslissingen je gelukkig maken. Laat je niets aanpraten en ontdek van welke keuzes je nog jaren plezier kunt hebben. Voor hetzelfde geld.
De auteur schenkt de royalty's van dit boek aan KiKa, de Stichting Kinderen Kankervrij. Want weggeven maakt immers gelukkig.
Trefwoorden
geluk psychologie consumentengedrag ervaringen versus bezittingen geld uitgeven autonomie persoonlijke groei anticiperen competentie verbondenheid aanpassingsvermogen sociale vergelijking financiële keuzes impact bias vooruitbetaling kleine versus grote uitgaven geven satisficing versus maximizing dagelijkse beslommeringen verzekeringen tegenvallers time discounting collectieve wijsheid mental accounting prospect theory self-determination theory sociaal bewijs construal level theory keuzestress gewenning
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Patrick Wessels
Inhoudsopgave
1. Koop ervaringen in plaats van spullen
2. Koop voor anderen in plaats van voor jezelf
3. Doe veel kleine uitgaven in plaats van een grote
4. Durf minder te verzekeren
5. Betaal alvast vooruit
6. Denk aan waar je niet aan denkt: de kleine dingen
7. Stop met vergelijken
8. Benut de kennis van anderen
Nawoord
Over de auteur
Bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan