Bassisme: grondtoon van leiderschap
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789462545120Samenvatting
Een bassist brengt vanaf de achtergrond een orkest of een band in beweging: hij zet de toon, bepaalt het tempo en bewaakt de harmonie. Anders dan een dirigent staat hij niet voor het orkest maar kijkt en luistert hij met zijn collega's mee. Door zijn spel komt iedereen in hetzelfde ritme. Dat is de magie van de 'groove'. De bas laat je van binnen dansen. Ook managers en bestuurders kunnen leren om hun organisaties 'into the groove' te brengen en te houden.
'Bassisme: grondtoon van leiderschap' begint met portretten van bassisten in de muziek en eindigt met de rol van bassisten in bedrijven. Of je nu als muzikant of als manager bassist bent, je hebt dezelfde karaktertrekken en hanteert dezelfde mentale gereedschappen om . orkesten' te dienen en te leiden. Het eerste deel van het boek laat zien hoe en met welke instrumenten de manager en bestuurder als bassist zijn organisatie kan laten swingen.
In deel 2 en deel 3 van het boek vertellen bassisten in de muziek, topsport, politiek en bedrijfsleven hoe zij opereren in hun teams. Hans Mantel, Carlien Dirkse van den Heuvel, Jeroen Vierdag, Ivo Opstelten, Klaas Vermeulen, David de Marez Oyens, Pieter van Boom, Mark Vos, Leon Giesen, Jan Verboom, Tom Zwaan, Theo de Jong, Eckhardt Dulfer, Cathrien Bos, Frans Sandbergen, Peter Tollenaar, Erik Hailers en Herman Peeters delen persoonlijke ervaringen en inzichten over bassisme.
Organisatieadviseur Gulian van Maanen plaatst deze verhalen in een grensverleggende context, formuleert praktische handvaten en schetst daarmee op heldere wijze de contouren van bassistisch leiderschap.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan