Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Hoe-boek voor de trainer

Een complete gids over leren, ontwerpen, begeleiden en zelfreflectie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 9789462723009
Verkooppositie 2863Hoogste positie: 65
Direct te downloaden

Samenvatting

Trainen is een fantastisch vak. Het is altijd anders en dat maakt het boeiend. Maar dat altijd anders zijn, maakt ok dat het niet zomaar vanzelf gaat. Dat je scherp moet blijven en jezelf moet blijven ontwikkelen.

Dit Hoe-boek voor de trainer helpt je daarbij. In deze herziene versie besteedt Marcolien meer aandacht aan online trainen. Welke tools zijn er? Wat maakt online leren en trainen anders en hoe zorg je voor een impactvol leertraject? Het Hoe-boek voor de trainer is een professioneel handboek voor trainers, boordevol theorie en uitleg over het trainersvak.

Bijzonder bruikbaar bij het ontwikkelen, voorbereiden en uitvoeren van een (online) training. Het boek gaat over jou als trainer: wat jou verbindt met het trainersvak, welke kwaliteiten jij inzet en hoe jij je als trainer ontwikkelt. Want het belangrijkste instrument, dat ben jij zelf.

Specificaties

ISBN13:9789462723009
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:292
Druk:5
Verschijningsdatum:25-6-2021
Hoofdrubriek:Coaching en trainen

Expertrecensies (2)

HOE-boek voor trainers mist praktische tools
Bert Peene | 3 november 2010
Het HOE-boek voor trainers van Marcolien Huybers wordt gepresenteerd als ‘een complete gids over leren, ontwerpen, begeleiden en zelfreflectie’. Een ambitieuze doelstelling, waarvan de reikwijdte niet meteen door een heldere inleiding wordt afgekaart.Lees verder
Jan Jacob Bos | 9 augustus 2010
Een echt goede trainer worden leert u niet uit een boek, daarvoor moet u vooral veel oefenen. Maar dan wel op de goede manier. Marcolien Huybers houdt u een spiegel voor waarin u niet alleen de buitenkant ziet maar een spiegel waarmee u zowel de binnen- als de buitenkant van uw trainerprestaties onder de loep neemt.Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
1
1
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Marcolien Huybers: ‘Een training kan nooit dieper gaan dan je zelf bent’
Bert Peene 6 oktober 2010 Volgens Marcolien Huybers zijn veel trainers onbekend met de ‘harde’ kanten van hun vak: het bepalen van leerbehoeften, het ontwerpen van een didactische structuur en het kiezen van de juiste werkvormen. Heel wat leertrajecten zijn vooral gebaseerd op intuïtie. Daarom besloot zij haar kennis als trainer-van-trainers voor een breder publiek beschikbaar te stellen. Het resultaat: het Hoe-boek voor de trainer. M&L sprak met haar over het trainersvak en over de achtergronden van haar boek.

Over Marcolien Huybers

Marcolien Huybers is organisatieadviseur, coach en trainer. Zij houdt zich al ruim 25 jaar bezig met opleiden, begeleiden en trainen van mensen. Zij was 12 jaar werkzaam bij Schouten & Nelissen. Sinds 2013 heeft zij een eigen bedrijf “Waardevol veranderen”. Zij begeleidt organisaties bij leer-en verandertrajecten. Daarnaast is zij gespecialiseerd in het trainen van opleiders.

Andere boeken door Marcolien Huybers

Inhoudsopgave

Het hoe-schema voor de trainer 9

Deel 1 Visies op leren
1 Leren en trainen 12
2 Hoe leren volwassenen? 17
3 Formeel en informeel leren 28
4 Hoe leert het brein? 31
5 De fixed mindset en de growth mindset 36

Deel 2 De trainer als ontwerper van leertrajecten
6 Inleiding: Hoe ontwerp je een leertraject? 42
7 Hoe onderzoek je de trainingsnoodzaak en de leerbehoefte? 45
8 Hoe formuleer je de leerdoelen? 48
9 Hoe analyseer je de beginsituatie? 56
10 Hoe kies je didactische werkvormen? 61
11 Hoe zet je hulpmiddelen in? 68
12 Hoe structureer je een trainingsprogramma? 74
13 Hoe evalueer je? 77
14 Hoe bevorder je transfer van het geleerde? 81

Deel 3 Blended leertrajecten en online trainen
15 Technologie en leren 88
16 Het ontwerpen van blended leertrajecten 94
17 De rol van de trainer bij blended leertrajecten 102

Deel 4 De trainer als procesbegeleider
18 Inleiding: De trainer als procesbegeleider 112
19 Hoe ga je om met communicatieniveaus? 119
20 Hoe herken je overdracht en tegenoverdracht in trainingen? 125
21 Hoe ga je om met de fases van groepsontwikkeling? 129
22 Hoe herken je weerstand en hoe ga je ermee om? 135
23 Hoe werk je met de Roos van Leary? 140
24 Hoe geef je feedback? 151

Deel 5 De trainer als begeleider van didactische werkvormen
25 Inleiding: Hoe begeleid je didactische werkvormen? 160
26 Hoe geef je een doceerles? 162
27 Hoe begeleid je een onderwijsleergesprek? 167
28 Hoe begeleid je een discussie? 170
29 Hoe werk je met een groepsopdracht? 173
30 Hoe begeleid je een rollenspel? 176
31 Hoe werk je met reviewing? 192

Deel 6 De trainer als persoon
32 Inleiding: De trainer als persoon 196
33 Hoe ontwikkel je je als trainer? 199
34 Hoe krijg je zicht op je competenties? 204
35 Hoe werk je met trainerskwadranten? 209
36 Hoe ga je om met je spanning? 213
37 Hoe gebruik je de RET? 218
38 Hoe werk je met mindfulness? 227
39 Hoe zet je intervisie in? 231
40 Hoe hanteer je jezelf als instrument? 237

Bijlagen
1 Vragen over leerbehoeftes 242
2 Het persoonlijk doelstellend gesprek 244
3 Schema rasteren 248
4 Blended leertraject 250
5 Terminologie online leren 255
6 Functionaliteiten bij videoconferencing 258
7 Overzicht van leerplatforms, software en social learning tools 260
8 Vragenlijst voor reviewing 263
9 Reviewing 265
10 Competentiescan voor trainers 266
11 Van start tot evaluatie, een aantal tips 272
12 Ontspanningsoefeningen 274
13 RET-oefenformulier 279
14 Meditatieoefening gericht op de ademhaling 280
15 Situgram: uw voorkeuren in het leren 283

Literatuur 289

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hoe-boek voor de trainer