

Eric Rassin (1969) studeerde rechten en gezondheidswetenschappen en promoveerde aan de Universiteit Maastricht.
Meer over Eric RassinAlternatieve feiten
De psychologie van nepnieuws
Gebonden Nederlands 2018 1e druk 9789463191289Samenvatting
De afgelopen jaren is er nogal wat te doen geweest over nepnieuws in de media. Politici en managers van grote bedrijven wordt verweten dat ze doelbewust onjuiste informatie verspreiden voor eigen gewin. Maar ook individuele burgers kunnen via sociale media een groot publiek bereiken en zich te buiten gaan aan grappen, roddels en leugens die de status van nepnieuws hebben.
Dit boek gaat in op twee grote oorzaken van nepnieuws: nieuwsverspreiders kunnen liegen of ze kunnen zich vergissen. Deze varianten van nepnieuws worden besproken met als belangrijkste voorbeeld wetenschappelijk nepnieuws. Vervolgens wordt ingegaan op de vraag in hoeverre nepnieuws zorgelijk is. En tot slot: hoe kunnen we ons beschermen tegen nepnieuws? Daarbij valt natuurlijk allereerst te denken aan het nauwkeurig controleren van alle nieuwsberichten.
Maar we kunnen ook aan onszelf werken. We kunnen bijvoorbeeld proberen om minder goedgelovig te zijn, maar ook om vaker uit onze bubbel te komen. Als nepnieuws namelijk een probleem is, zit dat niet alleen in de onjuistheid van de informatie, maar vooral ook in hoe wij daar vervolgens mee omgaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Wetenschap 13
Het wetenschapsbedrijf als producent van nepnieuws 21
Van het lab naar de geïnteresseerde 32
Conclusie 37
Waarom is nepnieuws (g)een probleem? 38
Vroeger was alles beter 38
Democratisering van de informatiestroom 44
De macht van de media 46
Belief in a just world 52
Blijf kritisch en open minded (dat doe ik ook) 57
Efficiëntie versus zorgvuldigheid 57
Meestal klopt het … toch? 59
Spinoza en de wetenschap van goedgelovigheid 63
De mens als slachtoffer van de omgeving 69
Kom uit je bubbel 78
Voorkeur voor bevestiging 85
Mij houden ze niet voor de gek 100
Oplossingen en waarom ze niet werken 117
Radicaal maar onpraktisch 118
Actieve nieuwsconsumptie 119
Kun je nep van echt onderscheiden? 126
Conclusie 150
Literatuur 153
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan