Dianne en Roy zijn professionals op het gebied van crisismanagement en crisiscommunicatie. Dankzij hun ruime praktijkervaring en ervaring als trainers, zijn ze in staat communicatieprofessionals te helpen in de voorbereiding op crises en in crisistijd. Allebei werkzaam in hun eigen bedrijven en samen in de crisiscommunicatieacademie.
Meer over de auteursDe symmetrie van crisiscommunicatie
Gewoon doen in buitengewone omstandigheden
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789464379549Samenvatting
Crisiscommunicatie spannend en ingewikkeld? Nee hoor, doe maar gewoon!
De ondertitel verraadt het al een beetje: gewoon doen in buitengewone omstandigheden. De communicatie tijdens een crisissituatie mag niet te veel afwijken van de communicatie tijdens gewone omstandigheden. Ook bij crisiscommunicatie is het belangrijk na te denken over de behoefte van doelgroepen, de doelen die je daarbij wilt en soms moet bereiken, zodat je kunt bepalen hoe je deze doelen kunt bereiken en welke communicatiemiddelen je daarvoor inzet. Wat ons betreft is crisiscommunicatie niet echt heel anders.
Wat het anders maakt, zijn vier elementen die we terug zien bij een risicovolle situatie, de crisis. Er zijn altijd mensen getroffen en naast gebrek aan data en tijdsdruk is er soms een afwijkende organisatiestructuur. Met name dit laatste maakt het niet altijd eenvoudig om toch gewoon te doen, zeker niet als afstemming met andere partijen nodig is. Succesfactor is wat ons betreft het maken van een goede analyse van de risicovolle situatie. Wat is er aan de hand? En wie moet er dan wat doen, en wie informeer je daarover?
In dit boek geven we handvatten om je voor te bereiden op een crisis en om tijdens een crisis de juiste communicatieaanpak te kunnen bepalen. We beschrijven overeenkomsten en verschillen van gewone communicatie en crisiscommunicatie, aangevuld met praktische tips, theoretische onderbouwing en linkjes naar podcastafleveringen. Het boek is daardoor geschikt voor aanstormende en voor ervaren communicatieprofessionals.
Wil je na het lezen van dit boek meer weten over crisiscommunicatie, kijk dan op ons platform crisiscommunicatieacademie.nl. Hier vind je e-learnings en handige downloads naar formats en checklists.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Roy Johannink
Inhoudsopgave
Over de auteurs 003
Introductie 004
Deel I Context van (crisis)communicatie
HOOFDSTUK 1.
Rollen van communicatieprofessionals 009
Jij als communicatieprofessional 009
Rolopvatting, rolverwachting en rolvastheid 012
Praktische tips 014
HOOFDSTUK 2.
De organisatie en het team communicatie 015
Bestaansrecht van de organisatie 015
Positie en positionering van communicatie 017
Praktische tips 021
HOOFDSTUK 3.
De risicovolle situatie 022
Analyse van de risicovolle situatie 024
Wanneer is de risicovolle situatie een crisis? 029
Wat is crisiscommunicatie? 033
Praktische tips 039
Deel II Functie van (crisis)communicatie
HOOFDSTUK 4.
Wat maakt crisiscommunicatie zo (buiten)gewoon? 041
Vier verschillen 041
Overeenkomsten 046
Praktische tips 049
HOOFDSTUK 5.
Welke functie heeft communicatie tijdens een crisis? 050
Doelgroepen 050
Doelen van crisiscommunicatie 057
Strategieën 070
Praktische tips 071
Deel III vorm en werking
HOOFDSTUK 6.
Hoe geef je de crisiscommunicatie vorm? 073
Werkwijze: analyse, advies en aanpak 073
Organisatie van het werkproces: team crisiscommunicatie 075
Betrokkenheid andere organisaties 079
Praktische tips 084
HOOFDSTUK 7.
Werking van crisiscommunicatie in de praktijk 086
Analyse: contextanalyse 086
Analyse: omgevingsanalyse 092
Advies: communicatiestrategie 094
Strategie is altijd een mix 099
Aanpak: communicatieaanpak 104
Procescommunicatie 105
Mandaat 108
Commmunicatiemiddelen 109
Praktische tips 113
HOOFDSTUK 8.
Wat is jouw rol binnen een team crisiscommunicatie? 114
Condities waarin je als communicatieprofessional werkt 115
Werken in de crisis: stressbestendig, analytisch en inzicht 116
Praktische tips 117
Deel IV Hoe nu verder?
Scenario ‘Geen enkele druk’ 119
Context 122
Functie 125
Vorm en inhoud: werking 126
Oefen, trainen en opleiden in de context niet de functie 128
Nawoord 130
Eindnoten 132
Gebruikte bronnen 136
Gebruikte websites en digitaal 137
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan