

Frans Verhagen is journalist en historicus, gespecialiseerd in de Verenigde Staten. Hij schrijft geregeld opinieartikelen voor onder meer de NRC, De Standaard en De Groene, en publiceerde twintig goed ontvangen boeken, waaronder Geschiedenis van de Verenigde Staten en biografieën van Lincoln, de Kennedy ’s en de Roosevelts.
Meer over Frans VerhagenBegrijp jij Amerika nog?
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789048537709Samenvatting
We denken dat we Amerika goed kennen. Geen land is in de wereld meer aanwezig, we horen er dagelijks over in het nieuws. Maar kennen we het wel echt, begrijpen we het ook? Want hoe kon Donald Trump president worden? Waarom houden de Amerikanen zo van wapens? En van geloof?
Zijn het hypocriete puriteinen of juist seksmaniakken? Waarom heeft Amerika geen verzorgingsstaat? Of misschien heeft het die juist wel. Maar hoe zit dat dan? Wat is de Amerikaanse droom en bestaat die nog? Hoe kan een land van immigranten in de kramp schieten over immigratie? Hoe racistisch is Amerika? En wat bedoelen we eigenlijk als we het over Amerika hebben: de progressieve oost- en westkust of de conservatieve staten? Bestaat er wel één Amerika?
In 'Begrijp jij Amerika nog?' geeft Frans Verhagen een rondleiding door het Amerika van Donald Trump én van Barack Obama. Lezers zullen Amerika een stuk beter gaan begrijpen dankzij de unieke aanpak van de auteur, die het land als geen ander kent. In zijn kenmerkende vlotte stijl koppelt Verhagen verklaringen aan diepgravende kennis en weet hij scherpe opinie te combineren met zijn liefde voor dit fascinerende land, dat weliswaar talrijke kwalen en problemen kent, maar met zijn energie en vitaliteit ook grote aantrekkingskracht uitoefent.
"Zo lang president Donald Trump er dagelijks lustig op los jokt, is dit leerzame boek vol nuchtere feiten van Frans Verhagen onmisbaar." - Charles Groenhuijsen
Trefwoorden
amerika politiek trump amerikaanse geschiedenis amerikaanse identiteit populisme verkiezingen ongelijkheid racisme middenklasse immigratie conservatisme democratie presidentieel systeem individualisme polarisatie globalisering religie federalisme kapitalisme identiteitspolitiek gezondheidszorg armoede supreme court buitenlandse politiek wapenbezit
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 Wat Amerika Amerikaans maakt
-De kaart op tafel 13
-Wat maakt iemand een Amerikaan? 18
-Een federatie van staten 23
-Don’t know much about history 26
-Dynamisch conservatisme 29
-Individualistische conformisten 34
-De haat-liefdeverhouding met de overheid 38
-Patriottisme, volksliederen en vlaggen 43
-Land van immigranten 45
-Geloven in Amerika 50
-Diepgeworteld racisme 56
-Seks en seksualiteit 62
-Amerika en de wereld 67
-De wapengekte 71
-Samenzweerderitis en alternatieve feiten 75
Deel 2 De Amerikaanse droom bedreigd
-De vrije markt van lobbyisten 83
-De bedreigde middenklasse 88
-Waar zij n de banen gebleven? 94
-Inkomensongelijkheid 100
-Mobiliteit en meritocratie 104
-Armoede in het rijkste land van de wereld 109
-Verslaafd Amerika 114
-Verzorgingsstaat 118
-Obamacare en zijn vijanden 123
-Het prison-industrial complex 129
-Immigratie als probleem 133
-Boze blanke Amerikanen 138
Deel 3 Het politieke systeem
-Een democratisch paradijs? 147
-Populisme is niets nieuws in Amerika 153
-Politieke partij en 157
-Het do-nothing Congres 163
-Het Supreme Court 167
-Presidentiële macht 172
-Presidentieel materiaal 177
-Dat vreemde kiesstelsel 182
Deel 4 Het Amerika van Donald Trump
-De winnende campagne 191
-De verliezende campagne 195
-Wat had kunnen zijn en wat is 200
-Aanzien in de wereld 206
Epiloog: Begrijpen we Amerika nog? 211
Noten 219
Index 223
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan