Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Denk als een Freak

Ze zijn terug. En natuurlijk komen journalist en auteur Stephen Dubner en econoom Steven Levitt met een boek waarin ‘freak’ in de titel zit verwerkt. Ze zouden wel gek zijn niet te refereren aan hun vorige successen: van hun boeken Freakonomics en Superfreakonomics gingen er in totaal zeven miljoen wereldwijd over de toonbank. Hun nieuwste boek heet dus Think like a Freak en komt half mei uit.

Ger Post | 12 mei 2014 | 1-2 minuten leestijd

Net als in hun vorige boeken rijgen de auteurs data aan aanstekelijke verhalen, schrijft Dubner op het blog van het boek. Maar in het nieuwe boek gaan ze verder, ze willen de lezer nu een advies geven, of die nu geïnteresseerd is in kleine ‘lifehacks’ of ‘wereldwijde hervormingen’.

Zoals het een zelfhulpboek betaamt, draait Think like a Freak om ‘Een Boodschap’. In de inleiding van hun boek (openbaar gemaakt op het blog) schrijven de auteurs: ‘Het valt ons op dat in de afgelopen jaren het idee is ontstaan dat er een "juiste" manier is om na te denken over het oplossen van een bepaald probleem, en natuurlijk is er ook een "verkeerde" manier. Dit leidt onvermijdelijk tot een hoop geschreeuw en – helaas – tot veel onopgeloste problemen. Kan deze situatie worden verbeterd? We hopen het. We willen graag het idee begraven dat er een goede en een verkeerde manier is, een slimme of een dwaze, een rode of een blauwe weg. De moderne wereld vraagt dat we allemaal een beetje productiever denken, creatiever, rationeler; dat we denken vanuit een andere hoek, met een andere set spieren, met een andere set verwachtingen; dat we denken met angst noch gunst, met blind optimisme nog zure scepsis. Dat we denken als een – ahem – Freak.’

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Steven Levitt, Stephen Dubner
Freakonomics

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden