Wat is lifehacking dan wel? Zoals de auteurs het zelf formuleren: modelleren van je informatiegedrag naar eigen behoefte. Is het daarmee een onderwerp voor Nerds? Integendeel, je hoeft alleen maar belangstelling te hebben om meer tijd over te houden voor de leuke dingen des levens. Of het nu gaat om e-mail, telefoon of het organiseren van je leven. Ervoor zorgen dat het leuker en beter wordt. Lifehacking is een mix van timemanagement, kennismanagement en persoonlijke ontwikkeling. Tot zover de auteurs zelf, waarvan er slechts vier als auteur op de voorzijde van het boek worden genoemd. Begrijpelijk als je de volledige lijst van auteurs achterin het boek doorneemt. Wie kent niet het gevoel. De dagelijkse hoeveelheid informatie grijpt je bij de keel. Je mailbox bezorgt jou iedere dag stress. Het aantal indrukken op een normale dag is gigantisch. Je kunt er wat aan doen. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat je toch nog één nieuw boek gaat lezen en wel dit boek. Naast de 20 boeken die al op je lijstje staan. Of op je nachtkastje liggen. Schuif die boeken eerst even aan de kant. Begin vervolgens aan ‘175 Lifehackingtips’ en merk al lezende het verschil met andere (management)boeken. Elke tip zet je concreet aan tot nadenken. En kun je toepassen als denkt dat je er wat aan hebt. Lifehacking is je dagelijkse activiteiten sneller en efficiënter uitvoeren en dat kan met de 175 tips die in het boek gegeven worden. Maar er is meer. Tik lifehacking als zoekterm in op Google en je komt als eerste terecht op de site www.lifehacking.nl . Daar tref je nog veel meer tips aan dan de genoemde 175. Beschouw de tips in het boek dus als een eerste kennismaking met het begrip lifehacking en laat je enthousiasmeren of niet. Het boek kent een indeling naar de onderwerpen Algemene tips, Kantoortips, Windows & Outlook, Persoonlijke ontwikkeling, Web 2.0 en Mac-tips. De tips zelf zijn helder en kort beschreven met indien nodig een verwijzing naar een site of bepaalde software. Maar het is niet alleen software. Sommige van de tips zijn gewoon zeer praktisch van aard en hebben niets van doen met automatisering. Heb je het boek ‘150 lifehackingtips’ al in de kast staan en vraag je je af of je dit nieuwe boek nog moet aanschaffen? De technologie staat niet stil en in een jaar tijd is er (weer) veel veranderd. Er zijn tips verwijderd, gewijzigd en toegevoegd en het boek telt bijna 90 pagina’s meer ten opzichte van de 2e druk. Al met al genoeg redenen de aanschaf serieus te overwegen. Wat maakt de inhoud van het boek zo boeiend? Simpele vragen en antwoorden die je misschien zelf niet had kunnen bedenken. Maar wel een oplossing bieden voor de tijdrovende problemen die je zelf ervaart of hebt ervaren. Natuurlijk is niet alles voor iedereen van toepassing. Haal uit het boek wat je nodig hebt. Al win je met het toepassen van één van de tips maar 1 uurtje per week, dat is op jaarbasis al 52 uur. En zoals iedereen weet, tijd is schaars en tijd kost geld. Is er dan niets negatiefs te melden over het boek? Ja, het zou misschien kunnen dat een boek dat voor een groot deel gaat over internet en automatisering bij publicatie achterhaald zou zijn. Verder betekent iedere nieuwe druk van het boek met nieuwe lifehackingtips dat de eerdere drukken van het boek bij wijze van spreken naar De Slegte kunnen.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.