Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
29 september 2008 | Daniëlle de Jonge

Coachen is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Managers coachen hun medewerkers voor hun persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van de bedrijfsresultaten. Een goede zaak, hoewel de kwaliteit van coaching nog wel eens wat te wensen overlaat, zo blijkt in de praktijk. Tal van boeken zijn verschenen over dit boeiende onderwerp. Het 'HOE-boek voor de coach' van Joost Crasborn en Ellis Buis is een buitengewoon goede aanvulling hierop. Praktijkgerichter dan dit boek is haast niet meer mogelijk. Een bron van inspiratie die aanzet om er direct mee aan de slag te gaan.

Joost Crasborn en Ellis Buis beginnen 'HOE-boek voor de coach' met hun visie op coaching. Wat verstaan zij eronder en wat gebeurt er tijdens het coachingsproces? De termen zelfaccepterend, zelfleren, zelfsturend en zelfoplossend vermogen worden uiteengezet en lopen als rode draad door het hele boek heen. Interessant is het ook om te lezen hoe zij een coach voor zich zien, wat is nou het profiel van deze rol? Wilt u meteen weten of u in deze rol goed zit, dan bladert u snel door naar onderdeel 3. Daarin staan namelijk checklists om te kijken waar u goed scoort en waar nog verbetering mogelijk is. Ook een coach blijft zich ontwikkelen, nietwaar?

In deel 2 viert praktijkgerichtheid hoogtij. Dit deel van de HOE's omschrijft maar liefst 29 aspecten van coaching en staat boordevol tips, modellen, oefeningen en voorbeeldvragen. Bijvoorbeeld: hoe zorg je voor dynamisch contact en hoe creëer je aansluiting tussen coach en coachee? Beide zijn van groot belang om een coaching te laten slagen, dus een goede basis.

Uitgebreide aandacht is er voor de, in mijn beleving, belangrijkste vaardigheden voor iedere coach: luisteren en vragen stellen. Het geven van feedback of juist de confrontatie opzoeken. Je weet dat het hoort, maar hoe je het nou het beste aan kan pakken... dit boek biedt uitkomst. Grappig is ook de HOE van het niks doen, een bijna leeg hoofdstuk. Want ook dat is een krachtig instrument tijdens coachingsessies.
De diversiteit van de HOE's is groot. Waar het start met praktische vragen van de coach zelf (hoe contracteert u een coachingstraject?), gaan de schrijvers moeiteloos over naar het toepassen van vaardigheden, om vervolgens af te sluiten met de belevingswereld van de coachee. Hoe gaat u om met emoties en gevoelens, wat te doen met interne overtuigingen van personen, hoe buigt u weerstanden om en wat is het effect van stress op het proces? Voor ieder onderdeel van elk coachingstraject is dit boek een uitstekend naslagwerk.

Deel 3 vormt een aantal checklists. Voor elke HOE is er een checklist ontwikkeld waarop de coach kan aangeven hoe goed hij dit deel beheerst. Het geeft u inzicht in de benodigde kwaliteiten en u ontdekt waar uw krachten en ontwikkelpunten liggen.

Joost Crasborn en Ellis Buis hebben met dit HOE-boek een knap staaltje werk neergezet voor iedereen die zich (verder) wil bekwamen in het succesvol coachen van medewerkers of cliënten!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden