LinkedIn Power - 'Niet voor niets al de 5e druk'
25 mei 2021 | Peter Streefkerk

LinkedIn, wie kent en/of gebruikt het niet? Zakelijk gezien het meest uitgebreide sociale netwerk dat er bestaat. Maar benut je alle mogelijkheden? Interessante vraag, en de antwoorden op die vraag vind je in LinkedIn Power van Marjolein Bongers. Een boek dat inmiddels al toe is aan de vijfde druk en dat is niet voor niets.

Hoewel de ondertitel ‘Ontdek de superkracht van LinkedIn' je op het eerste gezicht doet denken aan zo'n schreeuwerige, Amerikaans aandoende wasmiddelenreclame, is het boek dat zeker niet. Nee, het boek doet je bij het doorbladeren van de overzichtelijke inhoudsopgave eerder denken aan een handleiding. Een handleiding om je weg te vinden in LinkedIn en daar, zoals gezegd, meer uit te halen. Natuurlijk zijn er op het internet meer dan voldoende tips & tricks terug te vinden. Die hebben wel veelal als nadeel dat je ernaar moet zoeken en dat ze verspreid staan over meerdere websites.

Zo zouden meer handleidingen moeten worden geschreven
Met het boek LinkedIn Power als handleiding heb je daar dus geen last van. Alle informatie staat overzichtelijk bij elkaar en is op een logische wijze per hoofstuk gerangschikt. De instructies zijn helder, geen moeilijke technische taal en de aanwijzingen zijn waar nodig voorzien van schermafdrukken. De teksten van Marjolein Bongers worden afgewisseld met de teksten van andere experts. Het boek leest zo gemakkelijk dat je het bij wijze van spreken in één keer uitleest. Of dat goed werkt, moet je jezelf afvragen. Vanaf het begin van het boek, per hoofdstuk, stap voor stap aan de slag gaan werkt naar mijn idee beter, omdat het eigenlijke ‘werk' pas na het lezen begint. Als je al meer ervaring hebt met LinkedIn kun je ervoor kiezen om de voor jou relevante hoofdstukken te lezen.

Netwerk XXL
Wat veel mensen zich misschien niet realiseren, is dat LinkedIn een netwerk is dat zich uitstrekt over de gehele wereld. Digitaal en dus snel bereikbaar. De grootte van mijn netwerk als inkoper of inkoopadviseur was in vroeger tijden afhankelijk van mijn beurs-, seminarbezoek of opleiding die ik volgde, en daarmee in feite zeer beperkt. Tegenwoordig is de wereld je speelveld, maar daar schuilt tegelijkertijd een van de gevaren in. De overvloed aan contacten en informatie, niet alleen op LinkedIn overigens, maakt het er niet overzichtelijker op. Het is dus zaak om keuzes te maken op basis van de behoeften die je vanuit je beroep hebt. Vroeger was niet alles beter, maar tegenwoordig dus ook niet.

Basis op orde krijgen in LinkedIn
Voor iedere professional geldt natuurlijk dat de basis in LinkedIn op orde dient te zijn. Een basis die begint met een zorgvuldig uitgewerkt profiel en het creëren van een relevant netwerk zoals beschreven in de eerste hoofdstukken. In de volgende hoofdstukken wordt aandacht besteed aan het zoeken en/of creëren van content. Met name dat laatste onderwerp vraagt niet ten onrechte aandacht, want je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Zoals aangegeven is de hoeveelheid informatie overweldigend. Bepaal dus welke informatie je nodig hebt. Is dat bijvoorbeeld iets over duurzaamheid of circulariteit, specifieke marktontwikkelingen, je eigen vakgebied, handige tools, nieuwe functies, webinars en straks weer fysieke bijeenkomsten? Zoek daar dan gericht op en je zult een schat aan kennis en gedeelde ervaringen opdoen.

Cialdini again
Naast voer voor professionals is LinkedIn ook voer voor psychologen, maar dan omgekeerd. Net zoals veel andere websites maakt Linkedin gebruik van beïnvloedingspsychologie. In de laatste twee hoofdstukken van het boek wordt daarop ingegaan. Te beginnen met een hoofdstuk over het brein en hoe dat precies werkt. En ja, als je het hebt over beïnvloeden komt natuurlijk Robert Cialdini (weer) om de hoek kijken. Zijn beïnvloedingsprincipes zijn universeel en worden online overal, en dus ook op LinkedIn, toegepast. Maar Marjolein Bongers belicht het onderwerp natuurlijk vanuit het oogpunt van de gebruiker. Zeer interessant om te zien hoe je ook op dit onderdeel het maximale uit LinkedIn kunt halen.

Alle voordelen hebben minimaal één nadeel
Een nadeel van het boek zou kunnen zijn dat het een boek is. ‘Hoezo dan?' hoor ik je vragen. ‘Het boek vormt toch de handleiding om je weg te vinden in de vele mogelijkheden van LinkedIn?' Ja, dat klopt, maar LinkedIn is wel een platform. En platformen zijn continu in beweging. Op gebied van informatieverstrekking, maar nog meer op het gebied van technische mogelijkheden. Continu vinden er wijzigingen plaats. Worden er nieuwe features gepresenteerd. Veranderen de (privacy) regels. Gelukkig heeft Marjolein Bongers daar rekening mee gehouden. Op een wijze die ze zelf in haar boek al beschrijft. Je kunt haar een connectieverzoek sturen en via haar LinkedIn-pagina op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.

Eindoordeel
Je dagelijks werk efficiënter ondersteunen en je zakelijke informatievoorziening op orde brengen. Die mogelijkheden biedt LinkedIn je en het boek LinkedIn Power sluit daar naadloos op aan. Door zijn informatie, zijn indeling en de zeer goed leesbare teksten. Zelfs voor mensen die soms wat meer moeite hebben met de hedendaagse technische ontwikkelingen komt alles zeer duidelijk aan bod. En mocht je daar onverhoopt niet uitkomen, dan biedt de helpdesk van LinkedIn of LinkedIn-pagina van Marjolein Bongers vast en zeker uitkomst. Gegeven alle mogelijkheden die het boek biedt zou het daarom niet mogen ontbreken in de boekenkast of bibliotheek van iedereen die meer voordeel uit LinkedIn wil halen.

Peter Streefkerk is mede-eigenaar van Starck Training & Development en eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van de boeken ‘Inkopen voor Dummies’, ‘Inkoop’, mede-auteur van het boek ‘E-commerce & E-business’ en een groot aantal artikelen over contractmanagement en inkopen in diverse vakbladen en op diverse websites. Zijn recensies verschenen eerder op www.inkopers-cafe.nl en www.aanbestedingscafe.nl. Volg Peter op Twitter en LinkedIn.

LinkedIn Power - 'Talloze handige tips'
31 juli 2020 | Henk Jan Kamsteeg

LinkedIn is de fase van een digitale kaartenbak uitgegroeid. Mede dankzij trainers en auteurs als Marjolein Bongers ontdekken steeds meer gebruikers de waarde van het platform. Haar boek LinkedIn Power helpt (je) zeker in de verdere groei van dit wereldwijde netwerk.

Enigszins jaloers kan ik naar een goede vriend kijken die op netwerkborrels met het grootste gemak vreemden aanspreekt en de tijd van zijn leven lijkt te hebben. Zelf duik ik eerder wat schuchter achter een statafel en kijk bijna wanhopig om mij heen of ik een goede bekende spot die mij uit deze benarde situatie kan redden. Iemand met wie ik een goed gesprek kan voeren, in plaats van wat vluchtige banaliteiten mee uit te wisselen en waar gesprekspartners het toch vooral over zichzelf hebben...

Dat wat mij tegenstaat bij netwerkbijeenkomsten, herkende ik lange tijd wanneer ik LinkedIn doorstruinde. Veel contacten zijn vluchtig, onpersoonlijk en gaan vooral over de afzender zelf. Gelukkig komt hier stapje voor stapje een kentering in. Steeds meer lijkt LinkedIn het stadium van een digitale kaartenbak uit te groeien en volwassen te worden tot een platform om nieuwe contacten op te doen, waardevolle content te delen en elkaar beetje bij beetje te leren kennen - om wellicht buiten LinkedIn om nader kennis te maken en een samenwerking aan te gaan.

Natuurlijk zijn er nog veel losse contacten - ‘one LinkedIn-stands' - maar gelukkig vinden er ook goede gesprekken plaats en ontstaan er mooie relaties. Voorwaarde voor deze waardevolle contacten zit hem denk ik wel in de reden waarom wij LinkedIn gebruiken: willen we er vooral zelf beter van worden (contacten staan hierin gelijk aan personen aan wie jij geld wilt verdienen) of zien we het platform juist ook als een mogelijkheid de ander van dienst te zijn? Dienend leiderschap op LinkedIn dus.

In haar boek LinkedIn Power schrijft Marjolein Bongers dat deelnemers van haar workshops bij connectieverzoeken vaak inschatten of die persoon iets voor hen kan betekenen. Maar, zo stelt zij terecht, je kunt het ook omdraaien: wat kun jij voor hén betekenen? Kun jij die persoon ook ergens mee helpen? Om hieraan toe te voegen: Wat je geeft, krijg je terug.

Naast talloze handige tips hoe je LinkedIn-profiel zo efficiënt mogelijk in te richten, gaat Bongers in het laatste hoofdstuk in op de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini en hoe deze in te zetten op LinkedIn. Een korte opsomming (voor wie meer de diepte in wil, raad ik aan LinkedIn Power aan te schaffen):

1) Wederkerigheid:
Mensen proberen evenredig te verhoeden wat zij van een ander hebben gekregen.
Toepassing: Wanneer je gratis (goede!) content weggeeft, zijn je contacten eerder geneigd jou een opdracht te gunnen.
2) Commitment& Consistentie: Mensen blijven graag bij hun eenmaal ingenomen standpunt.
Toepassing: Zorg dat je contacten eerst ‘ja' zeggen op een klein verzoek. Hierdoor vergroot je de kans dat ze ook ‘ja' zullen zeggen op een groter verzoek, zoals het maken van een face-to-face afspraak.
3) Sociale bewijskracht: We kijken naar anderen om te bepalen welk gedrag juist is.
Toepassing: Hoe meer aanbevelingen je van klanten op je profiel hebt staan, hoe overtuigender je op (potentiële) contacten overkomt.
4) Sympathie: Mensen zeggen liever ‘ ja' tegen iemand die ze sympathiek vinden.
Toepassing: Zorg dat vriendelijk lacht op je profielfoto.
5) Autoriteit: Mensen zijn snel geneigd te doen wat een autoriteit zegt.
Toepassing: Schreeuw niet dat je de beste bent, maar laat door goede content zien dat je verstand van zaken hebt.
6) Schaarste: We hechten waarde aan dingen die schaars of moeilijk te verkrijgen zijn.
Toepassing: Organiseer je een event, geef dan aan dat er maar een beperkt aantal geïnteresseerden kan deelnemen.
7) Eenheid: Het gevoel dat de zender en de ontvanger dezelfde identiteit delen.
Toepassing: Neem deel aan LinkedIn-groepen met gelijkgestemden.

Hopelijk ten overvloede, maar bovenstaande tips moeten natuurlijk alleen ingezet worden wanneer zij authentiek en integer zijn. Zoals we in het ‘normale' leven ook van elkaar mogen verwachten. Klets wat minder over jezelf, maar vraag oprecht naar de ander. LinkedIn biedt een mooi platform om onszelf hierin te trainen. Even dus geen focus op de vraag wat het jou kan bieden, maar op wat jij voor de ander kan betekenen.

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl

LinkedIn Power - 'Zit hartstikke goed in elkaar'
20 juli 2020 | Dymph Neeteson

Als LinkedIn-trainer ben ik reuze benieuwd hoe andere trainers het doen. Aangezien ik niet vaak presentaties of trainingen van collega’s meemaak, is een boek als LinkedIn Power een mooi alternatief. Uiteraard was ik ook nieuwsgierig of wat ik over LinkedIn vertel, afwijkt van wat andere trainers vertellen.

LinkedIn Power is een supercomplete handleiding als je serieus aan de slag wilt met LinkedIn. Bongers neemt je aan de hand mee door je profiel. Ze vertelt je hoe je het beste kunt posten en welke instellingen aandacht behoeven. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat erin.

Ik heb meerdere boeken over LinkedIn gelezen en elke auteur heeft zo zijn of haar eigen insteek. Maar Marjolein Bongers covert echt ALL the basics. Bovendien staan er duidelijke illustraties bij alles wat ze uitlegt. Als kers op de taart pik je in haar boek de beïnvloedingsprincipes van Cialdini nog even mee. Deze kennis is onmisbaar als je wilt dat je inspanningen op LinkedIn effect hebben. Daarbij is het beslist handig om een aantal copywritevaardigheden in huis te hebben als je gaat posten. Ja, ook die vind je in LinkedIn Power.

Wederkerigheidsprincipe
Marjolein vertelt in haar boek een anekdote over een directeur die eigenlijk alles goed doet, maar nog steeds weinig bereik heeft met zijn posts. Later blijkt dat hij alleen op LinkedIn zit om zijn posts erop te slingeren. En dat hij er daarna niet meer naar omkijkt. Zij stelde hem heel doeltreffend de vraag: 'Oké, dus je verwacht dat iedereen naar jou luistert, maar jij luistert zelf nooit naar anderen?'

Het is wel zo beleefd (en goed voor het algoritme) om op reacties op je eigen posts te reageren. Je post heeft nu eenmaal nazorg nodig, vooral het eerste uur na plaatsing. Als je tenminste wilt dat deze het goed doet. En daar ga ik vanuit, want waarom post je anders? Alleen, je kunt inderdaad niet verwachten dat andere mensen wel op jouw hersenspinsels reageren als jij nooit op andermans posts reageert. Dan had het wel ‘asociale media’ geheten.

Ik merk al aan mezelf – hoe kinderachtig dit misschien ook klinkt – dat ik onbewust een soort mentale score bijhoud. Reageer ik regelmatig op iemands post en diegene neemt nooit de moeite om dit bij mij te doen, dan gaat dat wringen. En haak ik af. Ja, zelfs als ik die persoon ken en graag mag. Daar staat tegenover dat als mensen leuk op mijn posts reageren, ik dit moeiteloos terugdoe. Dat voelt dan weer wel goed. Het wederkerigheidsprincipe van Cialdini op zijn best.

Post met foto
Het enige waar ik en Marjolein een beetje van mening over verschillen, is het gebruik van foto’s bij je post. Ja, een goede foto kan een absoluut een reden zijn om te stoppen met scrollen door je tijdlijn. Om je personal brand te versterken, is het gebruik van foto’s (van jezelf) ook beslist aan te raden. En als fotograaf zou ik zeker veelvuldig mijn werk laten zien, met een leuke anekdote of uitleg erbij.

Alleen, mijn ervaring is dat berichten met alleen tekst nog steeds standaard het meeste bereik hebben. Bovendien vallen puur tekstberichten steeds meer op nu LinkedIn ze vergroot weergeeft in de feed (op je desktop). Dit is mogelijk een experiment van LinkedIn, maar het scheelt aanzienlijk. Een foto is dus geen voorwaarde voor een post om het goed te doen. Ik geloof best dat dit niet voor elk netwerk geldt, omdat elk netwerk anders is. Vandaar dat afwisselen – en meten hoe je post het doet – zo belangrijk is.

Goed in elkaar
LinkedIn Power zit hartstikke goed in elkaar. Het is echt zo’n boek waarvan ik stiekem wilde dat ik het zelf geschreven had. Ik ben ervan overtuigd dat LinkedIn Power je  een vliegende start geeft. Daarna hoef je alleen nog maar te experimenteren met posten en de laatste ontwikkelingen bij te houden. Makkelijker kan haast niet.

Bestel LinkedIn Power dus gauw, omdat de veranderingen op LinkedIn zo snel gaan dat je voor je het weet aan de herdruk toe bent. En kom je er onverhoopt toch niet uit (wat ik me niet kan voorstellen)? Dan is er altijd wel een loslopende LinkedIn-trainer die jou wil helpen.

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

LinkedIn Power - 'Met de tips vergroot je je impact'
13 juli 2020 | Daniëlle de Jonge

Omdat ik zelf heel actief met LinkedIn bezig ben, maakte dit boek LinkedIn Power meteen nieuwsgierig. Want ja, de basis heb ik uitstekend onder de knie. Maar wat is er nog meer mogelijk?

Je mag mij gerust een zeer enthousiast gebruiker van LinkedIn noemen. Al jaren is het een vast onderdeel van mijn werkdag om dit platform te bezoeken. Nieuwe contacten toevoegen, iets van me laten horen aan bestaande relaties en inspiratie of kennis opdoen via posts van anderen. En natuurlijk zelf artikelen en updates posten. Blogs, vlogs, podcasts en andere content om mijn netwerk te helpen om klantgerichtheid en commercie onderscheidend vorm te geven. In presentaties en workshops die ik geef komt LinkedIn vrijwel altijd aan bod. De interactiemogelijkheden zijn zo groot én handig, dat gun ik al mijn klanten. Het is zonde als je er geen optimaal gebruik van maakt. Omdat ik er zelf al zo actief mee bezig ben, maakte dit boek LinkedIn Power meteen nieuwsgierig. Want ja, de basis heb ik uitstekend onder de knie. Maar wat is er nog meer mogelijk? Marjolein Bongers – dé expert als het gaat om dit sociale medium – heeft vast tips die ik kan toepassen, bedacht ik me. En dat blijkt inderdaad zo te zijn.

Op de voorkant van het boek staat ‘Van de basis tot het brein’. Dat geeft meteen aan dat het boek bedoeld is voor zowel degenen die LinkedIn nog niet zo goed kennen als de ervaren online netwerkers. Zo heb je het type ik-heb-een-profiel-en-accepteer-connectieverzoeken. Herken jij je hierin? Dat ga je erg blij worden van alles wat je al lezende ontdekt. Of nou ja, het zal niet zozeer alleen lezen zijn. Ik denk dat je begint met lezen in een luie stoel en binnen no time met het boek achter je laptop kruipt om meteen van alles uit te proberen of aanpassingen te maken in je profiel. Het is namelijk nogal actiegericht geschreven. Bovendien maakt de auteur steeds duidelijk waarom iets relevant is, dus heb je meteen de redenen voorhanden om aan de slag te gaan. De basis is ook echt de basis, een uitleg van waar je klikt om iets voor elkaar te krijgen. Met her en der screenshots om dat te verduidelijken. De basis is ook: wat zet je op welke wijze op je profiel, hoe post je een bericht en hoe werkt het nou met taggen en hashtags?

Denk je bij het voorgaande: ja hallo, dat is wel heel simpel en daar hoef ik niets over te lezen. Geen zorgen, want ook voor wie dit al op orde heeft is er veel te halen in het boek. Dat varieert van een ijzersterke kopregel tot slimme inzet van het blok ‘featured’ en een samenvatting die zowel (potentiële) klanten of werkgevers, LinkedIn én Google graag lezen. Je wilt immers wel opvallen en zakelijke doelen met het netwerk voor ogen houden, toch? Bongers gaat terecht uitgebreid in op het delen van content, zowel geschreven als in beeld. Met content val je op en blijf je in beeld. Video verdient in het boek een apart hoofdstuk, inclusief handige tips voor ondertiteling en een fijne thumbnail (dus niet zo een die het systeem kiest en waar je net met je mond open in beeld staat, dat idee). Nog niet zo lang beschikbaar en flink groeiende in populariteit: de LinkedIn Stories. Daar kun je helemaal los met info die je niet direct in posts wilt verwerken, maar wel graag wilt delen.

Door heel het boek komt ons brein her en der aan bod en er zijn twee complete hoofdstukken voor meer diepgang. Het eerste over de werking van het brein en het tweede over de beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini. Leerzaam in algemene zin en het zet je net weer anders aan het denken over hoe jij LinkedIn gaat gebruiken. Minstens zo boeiend om te lezen is het hoofdstuk over LinkedIns algoritme. In sommige hoofdstukken komen experts aan het woord – zoals over personal branding en online marketing. Dat had van mij wel in elk hoofdstuk gemogen, twee invalshoeken geeft nog meer inzicht.

Wil je jouw netwerk verder uitbouwen en versterken? Dan is LinkedIn in mijn beleving een must om goed te gebruiken. Met de vele tips in LinkedIn Power vergroot je je impact en onderstreep je jouw professionele manier van werken. Los daarvan ga je er ongetwijfeld veel plezier aan beleven. Wie weet ontmoeten we elkaar daar wel online. Succes!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl