Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Informeel leren: de onzichtbare motor van ontwikkeling

Informeel leren is een krachtige vorm van ontwikkeling die plaatsvindt buiten formele opleidingssituaties. Het gebeurt vaak spontaan en onbewust tijdens dagelijkse werkzaamheden, door interactie met collega's, of als onderdeel van alledaagse activiteiten. Hoewel deze vorm van leren minder zichtbaar is dan formele scholing, wordt het steeds meer erkend als essentieel voor persoonlijke en professionele groei. Onderzoek toont aan dat wel 70-90% van wat we leren, informeel gebeurt. Hieronder ontdek je verschillende perspectieven en praktische inzichten over deze waardevolle leervorm.

Isolde Kolkhuis Tanke
In de leerstand
In 'In de leerstand' laat Isolde Kolkhuis Tanke zien hoe je informeel leren kunt stimuleren in verschillende werkcontexten. Ze benadrukt het belang van dagelijks leren als onderdeel van het werk en biedt praktische handvatten om een lerende mindset te ontwikkelen.

De kracht van leren in het dagelijks werk

Informeel leren vindt vaak plaats tijdens het werk, wanneer we uitdagingen tegenkomen, samenwerken met collega's of reflecteren op ervaringen. Deze vorm van leren is bijzonder waardevol omdat het direct verbonden is met de praktijk en daardoor vaak leidt tot direct toepasbare inzichten en vaardigheden. Organisaties die informeel leren weten te stimuleren, creëren een cultuur waarin continue ontwikkeling vanzelfsprekend wordt.

Manon Ruijters Robert-Jan Simons Rika Schut
Canon van leren & ontwikkelen
De 'Canon van leren & ontwikkelen' biedt een rijk overzicht van leertheorieën, waaronder informeel leren. Auteurs Ruijters, Schut en Simons behandelen zowel het concept zelf als verwante thema's zoals werkleren, ervaringsleren en leren door sociale interactie in de praktijk.
Informeel leren is als de onderstroom die de formele ijsbergtop van leren ondersteunt en in beweging houdt. Het is overal aanwezig, maar vaak onzichtbaar totdat we er bewust aandacht aan besteden. Uit: Canon van leren & ontwikkelen

Informeel leren in organisaties

Moderne organisaties erkennen steeds meer de waarde van informeel leren. Het stimuleren van een werkomgeving waarin medewerkers van en met elkaar kunnen leren, leidt tot meer innovatie en aanpassingsvermogen. Toch worstelen veel organisaties met de vraag hoe ze dit type leren kunnen faciliteren zonder het spontane karakter ervan te verstoren.

Gertjan Schuiling Hans Vermaak Heleen Tours
Leren in organisaties
'Leren in organisaties' van Schuiling, Vermaak en Tours belicht hoe informeel leren 'onder het maaiveld' plaatsvindt. De auteurs laten zien hoe deze vaak ondergewaardeerde leervorm juist enorm waardevol is en hoe organisaties dit kunnen herkennen en stimuleren.

Spotlight: Manon Ruijters

Manon Ruijters is een toonaangevende expert op het gebied van leren en ontwikkelen in organisaties. In haar werk benadrukt ze de verschillende manieren waarop mensen leren, waaronder informeel leren. Als lector Professionele Identiteit aan Aeres Hogeschool en auteur van meerdere invloedrijke werken heeft ze een belangrijke bijdrage geleverd aan ons begrip van leerprocessen.
Manon Ruijters
Liefde voor leren - Geheel herziene editie
In 'Liefde voor leren' onderzoekt Manon Ruijters hoe mensen verschillen in hun leervoorkeuren. Ze erkent het belang van informeel leren naast formele leerprocessen en biedt inzichten in hoe organisaties deze diversiteit aan leervormen kunnen benutten.

De balans tussen formeel en informeel leren

Hoewel informeel leren waardevol is, betekent dit niet dat formeel leren overbodig is. De kunst ligt in het vinden van een goede balans en het verbinden van beide leervormen. Trainers en opleiders zoeken steeds meer naar manieren om formele leersituaties te verrijken met elementen van informeel leren, zoals authentieke vraagstukken en peer learning.

Marcolien Huybers
HOE-boek voor de trainer
Het 'HOE-boek voor de trainer' door Marcolien Huybers wijdt een specifiek hoofdstuk aan de balans tussen formeel en informeel leren. Het biedt trainers praktische handvatten om beide vormen te integreren en zo het leerrendement te verhogen.

Gespreid leiderschap en informeel leren

In moderne onderwijsorganisaties waar leiderschap gespreid wordt over verschillende teamleden, speelt informeel leren een cruciale rol. Wanneer leraren leiderschap nemen op basis van expertise en belangstelling, ontstaan er natuurlijke leermomenten. Deze vorm van professionalisering is vaak effectiever dan formele trainingen omdat het direct aansluit bij de dagelijkse praktijk.

Anje Ros Brigit van Rossum
Kwaliteit door gespreid leiderschap
'Kwaliteit door gespreid leiderschap' van Anje Ros en Brigit van Rossum toont hoe schoolleiders informeel leren kunnen stimuleren. Het boek benadrukt dat naast formele professionalisering, juist het leren tijdens het werk en door interactie met collega's essentieel is.

Levenslang leren op de werkplek

De snelle veranderingen in het werklandschap vragen om een continue ontwikkeling van professionals. Informeel leren speelt hierbij een sleutelrol, omdat het flexibel is en direct kan inspelen op nieuwe uitdagingen. Het creëren van een werkomgeving die informeel leren stimuleert is daarom een belangrijk aandachtspunt voor organisaties.

Els Minner
Levenslang leren op de werkplek
In 'Levenslang leren op de werkplek' beschrijft Els Minner hoe informeel leren bijdraagt aan duurzame ontwikkeling. Het boek laat zien hoe ongeplande en spontane leerervaringen in de dagelijkse werkpraktijk van grote waarde zijn voor continue professionele groei.
Levenslang leren op de werkplek Door informeel leren niet als 'toevallig' maar als 'waardevol' te bestempelen, kunnen organisaties hun leercultuur transformeren. Het bewust creëren van ruimte voor reflectie, experimenteren en delen van ervaringen versterkt het informele leren zonder het spontane karakter ervan te verstoren.

Informeel leren in high performance organisaties

Organisaties die topprestaties willen leveren, erkennen dat veel leren impliciet en informeel gebeurt. Ze faciliteren daarom bewust momenten van kennisdeling, reflectie en experimenten. Door informeel leren te waarderen naast formele ontwikkeltrajecten, creëren ze een rijke leeromgeving die innovatie en groei stimuleert.

Jan-Dirk den Breejen MA, MSc Drs. Nathalie Hazenberg MA Ir. Anthony Meyer zu Schlochtern Drs. Harriet Kuipers
De High Performance Organisatie, deel 2 - Mens, motivatie, talent en gedrag
'De High Performance Organisatie, deel 2' benadrukt dat veel leren impliciet en informeel gebeurt. De auteurs laten zien hoe organisaties zowel formele als informele leerprocessen moeten faciliteren om het volledige potentieel van medewerkers te benutten.

De evolutie van leren in organisaties

De manier waarop we denken over leren in organisaties is sterk geëvolueerd. Waar vroeger de nadruk lag op formele training en ontwikkeling, zien we nu een verschuiving naar meer netwerkgericht en contextgebonden leren. Deze evolutie sluit aan bij inzichten over hoe mensen daadwerkelijk leren en kennis ontwikkelen in de praktijk.

Janneke Schenning Robert-Jan Simons Tijs Besieux
Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep
In 'Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep' bespreken Schenning, Simons en Besieux hoe we zijn geëvolueerd van traditionele organisatieontwikkeling naar leren in netwerken en landschappen, waar informeel leren een centrale rol speelt.

Informeel leren bij kinderen

Niet alleen in werkcontexten, maar ook in het onderwijs en de kinderopvang speelt informeel leren een belangrijke rol. Kinderen leren voortdurend door spel, exploratie en sociale interactie. Het erkennen en waarderen van deze spontane leerervaringen is essentieel voor een holistische benadering van kinderontwikkeling.

Anke van Keulen
Pedagogisch kader voor professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Het 'Pedagogisch kader voor professionele netwerken onderwijs en kinderopvang' onderscheidt in hoofdstuk 4 informeel leren van formeel en levensecht leren. Het boek toont hoe spontaan leren uit eigen interesse van kinderen een waardevolle bijdrage levert aan hun ontwikkeling.

Conclusie: De onzichtbare kracht zichtbaar maken

Informeel leren is als de onderstroom die onze ontwikkeling voortdurend voedt en verrijkt. Door meer bewustzijn te creëren rond deze vorm van leren, kunnen individuen en organisaties het optimaal benutten. Het gaat niet om het formaliseren van het informele leren, maar om het erkennen van de waarde ervan en het creëren van een omgeving waarin het kan floreren. De boeken op deze pagina bieden verschillende perspectieven en praktische handvatten om informeel leren te begrijpen en te stimuleren in diverse contexten.

Boeken over 'informeel leren' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'informeel leren'

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden