Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
U heeft gezocht op 9789462364899. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
,

Positioneren

stappenplan voor een scherpe positionering

Paperback Nederlands 2022 9789024444984
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 1742Hoogste positie: 15
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

In onze multimediale samenleving, waar de social media nogal eens de boventoon voeren, is beeldvorming steeds belangrijker. Of het nu gaat om een product, dienst of de organisatie als geheel, het is cruciaal dat je als bedrijf proactief sturing geeft aan die beeldvorming. Positioneren is daartoe de marketingtechniek bij uitstek. Dit boek deelt bewezen methoden en de laatste inzichten waarmee je als (toekomstige) manager op een kritische en constructieve wijze met je merk aan de slag kunt.

Deze methode is een stapsgewijze en beproefde aanpak voor het toepassen van positioneren als marketingtechniek. Positioneren is geschreven vanuit het perspectief van de manager, waardoor de student de opgedane kennis direct in de praktijk kan brengen. De methode focust op de inside-out route van positioneren en op categorisatie in plaats van differentiatie en gaat uit van het idee dat een positionering niet zozeer door communicatie maar veel eerder door manifestatie tot leven moet komen.

Nieuw
Deze vijfde herziene druk is volledig geüpdatet en bevat nieuwe, geactualiseerde voorbeelden en cases en beschrijft de laatste inzichten over brand building.

Inclusief website met o.a. het online boek
Op de bijbehorende website vinden studenten naast het online boek ook oefenopgaven en achtergrondinformatie.

Kenmerken
Het praktische stappenplan is een beproefde methode die in de afgelopen jaren al door veel organisaties is omarmd. Het voert je in vijf gestructureerde, praktische stappen naar een scherpe positionering.

Doelgroep
Dit boek is in de eerste plaats bedoeld voor studenten CE, communicatie en creative business/media maar is even interessant voor managers, marketeers en communicatieprofessionals.

Specificaties

ISBN13:9789024444984
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:260
Uitgever:Boom
Druk:5
Verschijningsdatum:9-3-2022
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Expertrecensies (2)

Positioneren
Bert Peene | 3 maart 2009
Merkmanagement of, meer sexy geformuleerd, brandmanagement, is een van de onderwerpen die zich al jaren in een toenemende belangstelling mogen verheugen. Er verschijnen momenteel tientallen publicaties op dit gebied. Er verschijnt echter een stuk minder 'ambachtelijke literatuur' over merken. Daarmee bedoel ik boeken waarin je kunt lezen hoe je een merk bouwt of, allereerst, positioneert. 'Positioneren' van Rik Riezebos en Jaap van der Grinten vult deze leemte.
Lees verder
Positioneren
Eric van Arendonk | 13 februari 2009
De eerste kwalificatie die me te binnenschoot toen ik het boek uit had, was; 'een goed handzaam no-nonsense boek met een degelijke inhoud.' Eindelijk eens een boek zonder eindeloze herhalingen of lappen tekst waarvan je het gevoel hebt: 'dat had ook een stuk korter gekund'. Nee, to-the-point en klare taal. Het boek 'Positioneren' geeft op structurele wijze handreikingen om te komen tot datgene waar menig marketeer het meest moeite mee heeft, namelijk keuzes maken. Rik Riezebos en Jaap van der Grinten beschrijven de materie heel toegankelijk en het geheel wordt gecompleteerd met herkenbare voorbeelden.
Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
5 stemmen
2
2
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Rik Riezebos

Dr. Rik Riezebos (1960) is algemeen directeur van EURIB/European Institute for Brand management en managing consultant van Brand Capital. Hij studeerde economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg en volgde daarna het ‘Phd. progam in general management’ aan de faculteit RSM/Erasmus Universiteit. Vervolgens was hij aan deze faculteit verbonden als universitair (hoofd)docent Marketingcommunicatie en Merkenbeleid (1991-2001). Daarnaast was hij als directeur strategie parttime verbonden aan TBWA/ARA Communicatieadviesbureau te Rotterdam (1998-2001). Rik Riezebos is auteur van het standaardwerk Merkenmanagement (1996, 2002), waarvan ook een Engelse (2003) en een Chinese (2004) editie zijn verschenen. Hij is co-auteur van Verzamelde Merken (2004), een etymologisch merk-woordenboek.

Andere boeken door Rik Riezebos

Over Jaap van der Grinten

Jaap van der Grinten is werkzaam aan de INHOLLAND School of Communication & Media in Rotterdam. Daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan het Centre of Applied Research in Brand-, Reputation- and Designmanagement, een lectoraat van INHOLLAND. Jaap van der Grinten is onder andere auteur van 'Mind the Gap - stappenplan identiteit en imago' (2004).

Andere boeken door Jaap van der Grinten

Inhoudsopgave

1 Inleiding 9
1.1 Waarom positioneren? 9
1.2 Van product, dienst en organisatie naar merk 15
1.3 Wat is positioneren? 23
1.4 Stappenplan 25

2 Organisatie-identiteit (stap 1) 29
2.1 Inleiding 29
2.2 Historie 32
2.3 Bedrijfsoriëntatie 34
2.4 Visie & missie 42
2.5 Kerncompetenties 47
2.6 Organisatiecultuur 53
2.7 Organisatiewaarden 58
2.8 Merkgerichtheid 61

3 Merkarchitectuur (stap 2) 65
3.1 Drie onderwerpen van merkarchitectuur 66
3.2 Merknaamstrategie 67
3.3 Merkenportfolio 80
3.4 Subbranding 89
3.5 Conclusies merkarchitectuur 91

Checklist 1 Samenvatting interne analyse 93

4 Analyse van de doelgroep (stap 3) 97
4.1 Breinmanagement 98
4.1.1 Relatie merk – product-/dienstcategorie 100
4.1.2 Relatie merk – attributen 105
4.1.3 Relatie merk – waarden 108
4.2 Betekenisstructuuranalyse 111
4.2.1 Doelgroepkeuze 112
4.2.2 Betekenisladders 114
4.2.3 Laddering 116
4.3 Een betekenisladder kiezen 124
4.4 Conclusies analyse van de doelgroep 131

5 Analyse van concurrenten (stap 4) 133
5.1 Concurrenten identificeren en kiezen 134
5.2 Positioneringsgrondslagen 140
5.3 Marktverkenning in termen van positioneringen 149

Checklist 2 Samenvatting externe analyse 169

6 Het kiezen van een positionering (stap 5) 173
6.1 Op naar een (nieuwe) positionering 173
6.2 Het uitwerken van een ‘brand positioning sheet’ (BPS) 176
6.3 Profileren 183
6.3.1 Manifestatie 183
6.3.2 Communicatie 187
6.3.3 Visualisatie 197
6.4 Slotoverwegingen 200

Bijlage 1 Brand Key-model 201
Bijlage 2 Hoe stel je een goede visie & missie op? 207
Bijlage 3 Waardenlijsten 213
Bijlage 4 Voorbeeld van een laddering-interview 219
Bijlage 5 Archetypen 225

Noten 231
Literatuur 239
Trefwoordenregister 245
Merkregister 251
Over de auteurs 257

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Positioneren