

De atomiumorganisatie
Wie piramides bouwt... krijgt mummies
Paperback Nederlands 2011 9789024400669Samenvatting
De atomiumorganisatie is geen structuur, maar een visie, een aanzet tot een andere, metaforische wijze van denken over organiseren. Een visie die een alternatief biedt voor de nog alom aanwezige piramidale organisatie die haar langste tijd heeft gehad en innovatie ernstig belemmert.
Piramides zijn niet meer bestand tegen de uitdagingen waarvoor deze tijd ons stelt. Hyperconcurrentie, de generatie Einstein, veranderende gezagsverhoudingen, diversiteit, de economie van 'het genoeg' en vele andere ontwikkelingen vragen om een nieuwe visie op organisaties. Ook Het Nieuwe Werken biedt die visie niet.
Zoals in zijn eerdere boeken zoekt Eric Koenen niet naar de snelle oplossingen. Hij onderzoekt de hedendaagse dilemma's in leiderschap en hecht daarbij meer waarde aan de fundamentele vragen dan aan snelle antwoorden. In deze zoektocht naar een vernieuwende visie op organiseren in de 21e eeuw laat hij zich daarom niet alleen inspireren door actuele bedrijfskundige en gedragswetenschappelijke inzichten maar ook door de denkers Sloterdijk en Sennett.
Dit boek nodigt uit tot het stellen van 'verder brengende vragen' aan uzelf en aan uw omgeving. Na 'De kunst van leiderschap in tijden van verandering' en 'De winst van verschil' (met prof. dr. Christien Brinkgreve) is 'De Atomiumorganisatie' wederom een zeer toegankelijk boek met een inspirerende innovatieve visie op leiderschap en het inrichten van organisaties.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Interviews en artikelen (1)
Over Eric Koenen
Inhoudsopgave
Dankwoord
Inleiding
1. Atomiumdenken
2. Kijk uit de ramen van het Atomium
3. Piramide en Atomium: metaforen voor een dualiteit
4. Leiderschap en teams in het Atomium
5. Atomiumteams... of is een goed gezelschap voldoende?
6. Ongekamde gedachten over innovatie in het Atomium
7. Het fundament van de Atomiumorganisatie
Epiloog
Literatuur
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan