Lees verder
Ad Verbrugge (Leiden) is filosoof en oprichter van De Nieuwe Wereld en De filosofische school Nederland. Eerder schreef hij de bestseller Tijd van onbehagen en Staat van verwarring.
Meer over de auteursOnderwijs in tijden van digitalisering
Paperback Nederlands 2017 9789024404889Samenvatting
Computers en het internet omringen ons overal en hun invloed op ons leven zal de komende decennia alleen maar toenemen. Wat betekent dit voor de manier waarop we kennis verwerven en voor de vormgeving van ons onderwijs?
Volgens critici moeten we ons herbezinnen op het onderwijs om de leerlingen van nu adequaat voor te bereiden op de eenentwintigste eeuw. Daarbij zou het ontwikkelen van digitale vaardigheden onmisbaar zijn. Maar wat brengt de digitale revolutie nu daadwerkelijk teweeg in ons leven en denken?
Ad Verbrugge en Jelle van Baardewijk (Centrum Ethos van de Vrije Universiteit) vroegen wetenschappers, vrijdenkers en docenten zich te buigen over de zin en onzin van de digitalisering van ons onderwijs. Dit boek biedt een fris tegengeluid tegen de utopische verwachtingen waarmee de digitale revolutie van het onderwijs nogal eens gepaard gaat.
Aan deze bundel werkten verscheidene publicisten mee, onder wie: Theodore Dalrymple, Aleid Truijens, Sebastien Valkenberg, Diederik Boomsma, Johannes Visser en Hans Schnitzler.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Ad Verbrugge
Inhoudsopgave
Deel I: De computer in de praktijk: de leraar aan het woord
1 Waarom de docent van de toekomst geen robot is
Johannes Visser
2 ICT in het voortgezet onderwijs - Pleidooi voor een integrale benadering
Erik kamerbeek
3 Veertig jaar computers in het onderwijs
Gerard Verhoef
Deel II: Idealen en utopieën: ICT en de vraag naar Bildung
4 ICT: goed gereedschap, slechte baas
Theodore Dalrymple
5 Kennis zit niet meer in de hersenen - Hoe de werksoldaatjes van de toekomstige economie worden gekneed
Aleid Truijens
6 Het trivium in het digitale tijdperk
Diederik Boomsma
7 Nieuw Babylon nog steeds in aanbouw - Over het ontzag van beleidsmakers voor technologie
Sebastien Valkenberg
8 Bildung, technologie en onderwijs in ‘interessante tijden’
Hans Schnitzler
Deel III: De digitalisering van het onderwijs in een breder perspectief
9 Neurocognitieve perspectieven voor ict in de klas
Jurjen van der Helden, Inge Molenaar & Harold Bekkering
10 Wie weet hier de weg?
Over kunde en onkunde door digitalisering van het onderwijs
Ad Verbrugge
11 Van spelenderwijs naar wijs over spel(l)en
René Glas
12 Digitalisering en zinvolle arbeid in het onderwijs - Een perspectief vanuit de Nederlandse sociotechniek
Matthijs Moorkamp
13 Gegoogel met studenten - Waarom digitalisering het universitaire onderwijs bedreigt
Jelle van Baardewijk
Noten
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan