Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Boeken Non-profit Een leraar van klasse
Een leraar van klasse
Een leraar van klasse
Fred Korthagen Prof. dr. Fred Korthagen is emeritus-hoogleraar onderwijskunde van de Universiteit Utrecht met als specialisaties opleiden, training en coaching. Meer over de auteurs
Lees het volledige artikel
Fred Korthagen, Bram Lagerwerf

Een leraar van klasse

Een goede docent worden en blijven

Paperback Nederlands 2020 9789024428830
Verkooppositie 2449
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis
49,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

'Een leraar van klasse' biedt docenten praktische handvatten voor hun dagelijks werk. De auteurs vertalen een schat aan onderwijskundige, didactische en pedagogische kennis naar de concrete onderwijspraktijk. Daarmee is dit werk een inspiratiebron voor docenten in allerlei onderwijscontexten, van traditionele scholen tot scholen die volop met vernieuwingen bezig zijn.

De hoofdthema’s in het boek zijn: (1) didactiek, (2) klassenmanagement en (3) de relatie van de leraar met de klas. Een vierde thema is de continue professionele ontwikkeling van docenten in de beroepspraktijk.

Deze thema’s worden uitgewerkt binnen de visie op onderwijs, waarin de leerlingen geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid leren dragen voor hun leerprocessen en -resultaten. De auteurs laten met veel voorbeelden zien hoe docenten dat voor elkaar kunnen krijgen.
Deze vijfde druk is volledig herzien en geactualiseerd.

Het boek is bestemd voor beginnende en ervaren docenten, schoolleiders en begeleiders van docenten. Het verbindt theorie en praktijk en laat zien hoe boeiend het leraarsvak kan zijn. Ook is het zeer geschikt als handboek in de lerarenopleiding. Alhoewel de voorbeelden uit het voortgezet onderwijs komen, is het boek ook zeer bruikbaar voor (de opleiding van) basisschoolleraren en docenten in het hoger onderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789024428830
Trefwoorden:onderwijs, docent, leraar
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:340
Uitgever:Boom Uitgevers Amsterdam
Druk:5
Verschijningsdatum:4-2-2020
Hoofdrubriek:Non-profit

Expertrecensies (1)

Peter de Roode | 26 april 2017
Het hoofdthema van Een leraar van klasse is het doorgroeien in het beroep van docent. Het boek is gericht op het Voortgezet Onderwijs en gaat uit van de visie dat de verantwoordelijkheid steeds meer gelegd moet worden bij de leerlingen. Een zeer aangenaam boek om te lezen vanwege de heldere schrijfstijl, de praktische insteek en tegelijk de wetenschappelijke verantwoording voor de gemaakte keuzes.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Fred Korthagen

Prof. dr. Fred Korthagen is emeritus-hoogleraar onderwijskunde van de Universiteit Utrecht met als specialisaties opleiden, training en coaching. Hij heeft hierover honderden internationale artikelen en enkele boeken gepubliceerd en ontving diverse internationale prijzen voor zijn werk.

Andere boeken door Fred Korthagen

Bekijk alle boeken

Over Bram Lagerwerf

Drs. Bram Lagerwerf was lang werkzaam als leraar en als lerarenopleider en later als coach en supervisor van docenten in alle sectoren van het onderwijs. Hij overleed in 2011. Hij publiceerde vele artikelen en boeken, waaronder het boek 'Leren van binnenuit'.

Andere boeken door Bram Lagerwerf

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Vooraf

1 Inleiding

Deel I Didactiek
2 Inleiding op de hoofdstukken 3, 4 en 5

3 De Voortgangsbespreking
3.1 Nieuwsgierig en gul met belonen
3.2 Nagaan hoe het werk zelfstandig gegaan is
3.3 In kaart brengen en belonen wat succesvol is
3.4 Zoeken naar de oorzaak als het werk niet goed gegaan is
3.5 Het werk corrigeren
3.6 Hulp aan individuele of groepjes leerlingen

4 Aansluiten bij de leerlingen
4.1 Zorgzaam en uitdagend
4.2 Aansluiten op wat tot nu toe geleerd is
4.3 Aansluiten op ervaringen uit het dagelijks leven
4.4 Aansluiten op behoeften en inspiratie van de leerlingen
4.5 Zelfstandig werken in de klas

5 Afspraken maken over nieuw zelfstandig werk
5.1 Uitnodigend en leidend
5.2 Duidelijk maken welk werk er wordt afgesproken
5.3 De leerlingen vragen verantwoordelijkheid te nemen

6 Inleiding op de hoofdstukken 7 tot en met 10

7 Reflectie bij de leerlingen stimuleren
7.1 Voor leren begrijpen is eigen actie nodig
7.2 Wat is reflecteren?
7.3 De leerlingen worden zich bewust van hun manier van doen en verwoorden die
7.4 De leerlingen brengen in kaart wat voor hen belangrijk was in hun werk
7.5 De leerlingen zoeken naar alternatieve werkwijzen en bepalen hun voornemens voor het vervolg
7.6 De reflectiespiraal en zelfregulatie
7.7 Ook reflecteren als alles goed gaat

8 Dubbele aandacht: product en proces
8.1 Product en proces
8.2 De details en de grote lijnen
8.3 De korte en de lange termijn
8.4 Evenwicht brengen in de dubbele aandacht

9 Individuele benadering van de leerlingen
9.1 De eigenheid van een leerling waarderen
9.2 De 80/20-regel
9.3 Variatie brengen in werkwijzen en werkvormen
9.4 Creativiteit van de individuele leerlingen productief maken
9.5 Zelfvertrouwen van elke leerling bevorderen

10 Groepsgewijs leren bevorderen
10.1 Samen werken en leren
10.2 De groepssfeer gebruiken
10.3 Gelijkheid en verscheidenheid benutten
10.4 Het denken bespreekbaar maken
10.5 Doordachte werkvormen gebruiken
10.6 Leren samenwerken

11 Samenvatting van deel I: Het VAARDIG-onderwijsmodel
11.1 De naam van het model
11.2 De functie van het model
11.3 De VAARDIG-matrix
Verantwoording van deel I

Deel II Klassenmanagement
12 Inleiding op deel II

13 Een boeiende les
13.1 Het VAARDIG-onderwijsmodel
13.2 Andere aandachtspunten

14 Het fundament van je leiderschap
14.1 De basis leggen voor een ordelijke samenwerking
14.2 Het meeste leerlinggedrag is gewoontegedrag
14.3 Goed gewoontegedrag bevorderen
14.4 Goed gewoontegedrag maakt aandacht vrij voor moeilijker zaken
14.5 Gedrag wordt opgeroepen door allerlei signalen in en buiten de leerlingen

15 Veroorzaak je de onrust zelf?
15.1 Je pakt het onhandig aan
15.2 Je laat het erbij zitten

16 Met zorg de orde herstellen
16.1 Hoe sta je ervoor?
16.2 Wat doe je?
16.3 Je houding tegenover de leerlingen
16.4 Ordemaatregelen verstoren de orde
16.5 Oefenen!
16.6 Onder ogen zien wat er aan de hand is
16.7 De situatie groeit je boven het hoofd

17 Ordemaatregelen 153
17.1 Oppervlakkige maatregelen
17.2 Het blijft onrustig
17.3 Ingrijpender maatregelen

18 Strenge maatregelen
18.1 Strafmaatregelen
18.2 Niet alles kan of mag
18.3 Algemene aandachtspunten
18.4 Twee straffen die wat verder gaan
18.5 Als niets meer helpt
Verantwoording van deel II

Deel III Je relatie met de leerlingen
19 Inleiding op deel III

20 De kern van de relatie is het contact
20.1 Contact maken en houden
20.2 Docentengedrag dat contact verrijkt

21 Samenwerken onder jouw leiding
21.1 Basiselementen van samenwerken
21.2 Overleggen
21.3 Te moeilijke werksituaties eerst aanpakken
21.4 Beoordelen en selecteren

22 Helpen en geholpen worden
22.1 De kant van de leraar: hulp bieden en geven
22.2 De kant van de leerlingen: hulp vragen en krijgen

23 Mede-opvoeden van leerlingen
23.1 Een positieve zelfbeleving ontwikkelen
23.2 Een mening leren vormen en leren kiezen
23.3 Leren omgaan met andere
23.4 Leren omgaan met grenzen en ruimte
23.5 Leren denken over de eigen ontwikkeling
23.6 Pesten
23.7 Begeleiden van leerlingen die speciale aandacht nodig hebben

24 Grenzen van het leraarschap
24.1 Niet op voet van gelijkheid
24.2 Je hebt geen 24-uursdienst
24.3 Je kunt niet overal bij helpen
24.4 Leren kan niet altijd leuk zijn
Verantwoording van deel III

Deel IV Doorgroeien in het beroep van docent
25 Inleiding op deel IV

26 Kennismaken met je werkterrein
26.1 Het leven van een beginnende leraar
26.2 Wat heb je aan de school en wat vraagt de school van jou?
26.3 De samenwerking met collega-docenten

27 Je individuele professionele ontwikkeling
27.1 Overleven en dan?
27.2 Reflecteren
27.3 Automatismen ontwikkelen via reflectie en oefening
27.4 Inspiratie putten uit je idealen
27.5 Kernreflectie

28 Onderwijsontwikkeling is teamwork
28.1 Weten wat je wilt
28.2 Klein beginnen en geleidelijk meer
28.3 Schoolontwikkeling

29 Onderwijsontwikkelingen in de laatste decennia
29.1 Kernpunten van onderwijsvernieuwing
29.2 Leerlingen helpen omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid
29.3 Geleidelijk meer verantwoordelijkheid bij de leerlingen leggen

30 Het VAARDIG-model toegepast op de hele school
30.1 Individueel lerende docenten
30.2 Groepsgewijs leren met collega’s
30.3 Congruentie in de ontwikkeling op de verschillende niveaus in de school
30.4 Afsluiting

Verantwoording van deel IV
Lijst van voorbeelden
Register
Over de auteurs

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Leren van binnenuit
    Fred Korthagen
    Leren van binnenuit
    € 30,95
  • Maatwerk in het sociaal domein
    Evelien Meester
    Maatwerk in het sociaal domein
    € 24,95
  • Teamgericht organiseren in het basisonderwijs
    Ben van der Hilst
    Teamgericht organiseren in het basisonderwijs
    € 19,95
  • Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs
    Ben van der Hilst
    Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs
    € 19,95
  • Goed teamwerk
    Karin Derksen
    Goed teamwerk
    € 29,50
  • Leren in verbondenheid
    Leendert-Jan Parlevliet
    Leren in verbondenheid
    € 40,90

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Een leraar van klasse

        Een leraar van klasse
        Fred Korthagen , Bram Lagerwerf
        /