Lees verder
Marjon Bohré is bedrijfskundige en organisatiepsycholoog en werkt met leiders aan menselijkheid in organisaties. Bohré is gecertificeerd facilitator van de trainingsprogramma’s van Brené Brown en is verbonden aan de Universiteit Leiden waar ze onderzoek doet naar menselijkheid en leiderschapsgedrag.
Meer over Marjon Bohré-den HarderDe Perfectieparadox
Stop met perfectionisme en word beter dan ooit
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789024438471Samenvatting
Ontrafel de perfectieparadox: waarom perfectionisme – onophoudelijk streven naar een onhaalbaar ideaal – nergens goed voor is.
Perfectionisme lijkt je misschien te helpen bij het bereiken van hoge kwaliteit, maar dat is schijn. Het is voor niemand goed, aldus Marjon Bohré. Niet voor jezelf, niet voor je resultaten én niet voor je collega’s.
Wat levert perfectionisme op? Wat kost het eigenlijk om een perfectionist te zijn? En kun je er ook van afkomen, als je dat zou willen? In dit boek lees je wat perfectionisme precies is, waarom we denken dat het ons beter maakt en hoe schadelijk het is. Want perfectionisme leidt ook tot uitstelgedrag, twijfelen en aarzelen, pleasen en burn-outverschijnselen. En dat hoge, onhaalbare ideaal wordt in de praktijk nooit bereikt; het leidt eerder tot onderpresteren en verlamming dan tot leren en ontwikkeling.
Dit boek biedt je praktische tips voor het loslaten van je eigen perfectionisme. En je leest hoe je als leider omgaat met perfectionisten in je team. Met de inzichten uit dit boek kun je de cultuur van perfectionisme in je organisatie aan de kaak stellen en veranderen. Een goed onderbouwd én praktisch boek voor iedereen die – nu nog – streeft naar perfectie.
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marjon Bohré-den Harder
Inhoudsopgave
1 De perfectieparadox - Inleiding 9
DEEL 1 EEN ONHAALBAAR IDEAAL - WAT IS PERFECTIONISME 17
2 Gezond of niet? – Een definitie van perfectionisme 19
3 Meten is weten - Hoe perfectionistisch ben jij? 31
4 Voor wie doe je zo je best? – Over onrealistische verwachtingen 41
5 Inzoomen - Op welke gebieden ben je perfectionistisch? 53
6 Nature of Nurture - Waar komt perfectionisme vandaan? 65
7 Een hoge prijs - Gevolgen en kosten van perfectionisme 77
8 Een stijgende lijn – Perfectionisme neemt toe 91
DEEL 2 HOE KOM JE ERVAN AF? - AAN DE SLAG MET LOSLATEN VAN PERFECTIONISME 103
9 Word een herstellend perfectionist – Tien vaardigheden die helpen 105
10 Leidinggeven aan perfectionisten – Adviezen voor managers 119
11 Teams met ambitie – Zorgen voor elkaar om te groeien met elkaar 131
12 Zo zijn onze manieren - Aan de slag met organisatiecultuur 143
13 Een perfecte wereld – Overleven in een wereld vol ideaalplaatjes 153
14 Epiloog 163
REFERENTIES 168
OVER DE AUTEUR 174
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan