

Free! - De opkomst en ondergang van een eigenwijs bedrijf
Gebonden Nederlands 2016 9789045204703Samenvatting
Free Record Shop was een uniek bedrijf. Het succes was voor een belangrijk deel te danken aan de grenzeloze loyaliteit van het personeel – de samenwerkers. De winkelketen legde vooral na de beursgang van eind jaren tachtig een ongekende expansiedrift aan de dag, waarbij de vleugels uitgeslagen werden naar België, Scandinavië en Midden- en Zuid-Amerika.
Free Record Shop was echter vooral het ondeugende jongetje van het Nederlandse bedrijfsleven dat telkens weer het nieuws wist te halen met spraakmakende acties. Van de Actie Keukenla tot de dappere poging om de vaste boekenprijs onderuit te halen, het leverde sympathie op bij de klanten, terwijl het concurrenten en officiële instanties tot wanhoop dreef.
Het verhaal van Free Record Shop was daarnaast een oer-Hollands sprookje. Hans Breukhoven, een eenvoudige Rotterdamse jongen, die het in luttele jaren van marktkoopman tot miljonair schopte. Samen met zijn vaste rechterhand Juan da Silva en verschillende andere hoofdrolspelers blikt de tycoon nog een keer terug op de stormachtige opkomst en neergang van de platenketen. Zijn successen en mislukkingen en de manier waarop succes hem soms naar het hoofd steeg, nooit eerder vertelde hij daar zo openhartig over. In combinatie met uniek archiefmateriaal, talloze anekdotes en de befaamde Spreuken van Breuk is dit het definitieve verhaal van het levenswerk van Hans Breukhoven.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Interviews en artikelen (1)
Over Hans Breukhoven
Over Juan da Silva
Inhoudsopgave
1. The Ultimate Event De feestelijke aanloop naar de beursgang
2. Postzegels, pruiken en platen Het prille begin in Rotterdam en Schiedam
3. Cokane in My Brain De snelle groei en de ontwikkeling van de huisstijl
4. Helikopter, glamour en arrogantie De groei van de beursgenoteerde onderneming
5. ‘If you don’t belong in this parkinglot, may God be with you’ De vitale rol van import
6. Samenwerkers De bijzondere band met het personeel
7. Doppen, Bentley’s en zegeltjes De spraakmakende campagnes
8. Bijbels, porno en drankjes Branchevreemde producten in de schappen van Free Record Shop
9. België, Scandinavië en Zuid-Amerika De expansie naar het buitenland
10. Van Leest, max en Expo De dochters van Free Record Shop
11. Fame & fuckin’ Virgin Een megastore tegen de Britse invasie
12. Brand, Bol & Bowie Het begin van het einde
13. Banken, kredietverzekeraars en curatoren
Het einde van een levenswerk
Top 25 van Hans
Top 25 van Juan
De spreuk van Breuk
Nawoord
Fotoverantwoording
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan