Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De koopknop

Het geheim van het consumentenbrein

Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789052619927
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Genomineerd voor de PIM Literatuurprijs 2012!

Door in onze hersenen te kijken, zien neurowetenschappers voor welke producten we gevoelig zijn en welke reclame ons aanzet tot kopen. Neuromarketing is hot en het onderzoek daartoe heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een industrie met een grote belofte: het juiste product voor de juiste mensen, op het juiste moment. Met lagere kosten, meer winst en een kleinere 'footprint' als beloning.

'De Koopknop' laat zien wat consumenten echt willen, wie ze vertrouwen, wat ze graag willen hebben en uiteindelijk gaan kopen. De 'ontdekking' van de koopknop onthult de geheimen van het consumentenbrein. Een zegen voor de consument, maar vooral voor het bedrijfsleven dat ondanks miljarden aan onderzoek per jaar, nog steeds 80% van alle productintroducties binnen twee jaar ziet mislukken.

Met wetenschappelijke, neurologische en psychologische onderzoeken als basis en voorbeelden uit eigen praktijk, licht De Koopknop toe hoe we onbewust reageren op merken, producten, behoeften en belevingen. Hoe het traditionele marktonderzoek evolueert en hoe u zelf de koopknop van uw klanten kunt beïnvloeden.

Dit grensverleggende boek laat zien hoe het consumentenbrein werkt, maar vooral hoe de ondernemer, verkoper en marketeer voordeel haalt uit de kennis over ons onbewuste, daar waar al onze beslissingen genomen worden. Het bedrijf dat als eerste neuromarketing weet te incorporeren in de bedrijfsstrategie is de winnaar in zijn markt, en is komende jaren niet meer in te halen.

'Als je wacht tot je het door hebt, ben je te laat'. Reclameman Martin de Munnik kijkt dagelijks in het levende brein van consumenten met spectaculaire inzichten van dien.

Specificaties

ISBN13:9789052619927
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:5-10-2012
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
De koopknop
Paul Hassels Mönning | 9 november 2012
Bestaat er zoiets als een koopknop? Martin de Munnik wekt met de ronkende claim bij 'De koopknop: het geheim van het consumentenbrein' de indruk deze gevonden te hebben. Op de cover staat 'de grootste neuromarketingopenbaring aller tijden' kapitaal gedrukt. De auteur beoogt met dit boek te laten zien hoe het consumentenbrein werkt. En vooral hoe ondernemers, verkopers en marketeers beter gebruik kunnen maken van kennis over ons onbewuste.
Lees verder
recensie
De koopknop - Het geheim van het consumentenbrein
Paul Hassels Mönning | 9 november 2012
Bestaat er zoiets als een koopknop? Martin de Munnik wekt met de ronkende claim bij 'De koopknop: het geheim van het consumentenbrein' de indruk deze gevonden te hebben. Op de cover staat 'de grootste neuromarketingopenbaring aller tijden' kapitaal gedrukt. De auteur beoogt met dit boek te laten zien hoe het consumentenbrein werkt. En vooral hoe ondernemers, verkopers en marketeers beter gebruik kunnen maken van kennis over ons onbewuste.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
4 stemmen
2
1
1
0
0

Interviews en artikelen (3)

nieuws
Verslag van het duurste hersenproject ooit
Ger Post 14 november 2014 De Volkskrant biedt op de nieuwe site een verslag van een van de meest ambitieuze ondernemingen van deze tijd: het Human Brain Project.
nieuws
Neuromarketing en retail
Ger Post 30 september 2013 3 en 4 oktober vindt de ‘Neuro Retail Revolution’ plaats in Amsterdam. Tijdens dit tweedaagse event zullen Neuromarketing experts van over de hele wereld, onder wie onze eigen Martin de Munnik (auteur van De koopknop), spreken over de uitdagingen en mogelijkheden van neuromarketing op het vlak van retail.
nieuws
Met een druk op de koopknop
Ger Post 24 april 2013 Waar zit De koopknop in het brein? Het is de vraag die verschillende auteurs proberen te beantwoorden. Zoals Martin de Munnik in De koopknop.

Over Martin de Munnik

Communicatiestrateeg Martin de Munnik is medeoprichter van neuromarketingbureau Neurensics. Hij houdt zich bezig met onderzoek, advies, workshops en lezingen op het gebied van neuromarketing.

Andere boeken door Martin de Munnik

Inhoudsopgave

Voorwoord
Plattegrond van het consumentenbrein
Management Summary

1. Van black box naar grijze massa 15
1.1 De vrije wil bestaat niet 20
1.2 Honderden miljoenen beslissingen per dag 22
1.3 Tweehonderd miljoen jaar evolutie. tienduizend jaar beschaving 25

2. Neuromarketing 35
2.1 De koopknop 35
2.2 De stopknop 38
2.3 De rol van spiegelneuronen 41
2-4 De invloed van de mediale prefrontale cortex 48

3. Merken in ons brein 53
3.1 De functie van merken 53
3.2 Merken zijn hardwires 56
3.3 De impact van een merk 58
3.4 De merkpropositie vanuit een neurologisch perspectief 61
3.5 De merkpersoonlijkheid vanuit een neurologisch perspectief 63
3.6 Van kennis naar kunde

4. Neuromarketingonderzoek 67
4.1 De vragenlijst in de prullenmand? 67
4.2 Consumentengedrag voorspellen 69
4.3 Consumentengedrag verklaren 72
4.4 Neuromarketingonderzoek in de praktijk


5. Neuromarketing in de praktijk 87
5.1 Reputatie, relatie, ruil 87
5.1.1 De reputatie, de hardwire 87
5.1.2 De relatie, het vertrouwen 94 De ruil, de koopknop 97
5.1.3 Gain, pain, obtain: de drie dimensies van de koopknop
5.2 Het begint met gain 98
5.2.2 Geen gain zonder pain 106
5.2.3 De afweging: obtain 110

6. De koopknop belazeren 113
6.1 Gebruik het halo-effect 113
6.2 Geld doet pijn, plastic niet 114
6.3 Maak het mooi 116
6.4 Zoek naar verborgen verleiders 116
6.5 Profiteer van een bijzondere schappositie 117
6.6 Maak gebruik van de wederkerigheid 117
6.7 Prime je boodschap 119
6.8 Maskeer je boodschap 120

7. Neuromarketing en reclame 123
7.1 De journalist versus de presentator 123
7.2 Spiegelen met acteurs 125
7.3 Spelen met merken 125
7-4 Stap in de wereld van het merk 127
7.5 Meer dan zomaar een payoff 127
7.6 Leuke reclame, maar van wie was-ie ook al weer? 129
7.7 Packshots, logo's en mens en 130
7.8 We zitten niet in de humorbusiness 131
7.9 The Beatles versus The Stones 132
7.10 Verpakking en reclame 133
7.11 Mono versus multi 135
7.12 De positie van commercials in het blok 137
7.13 De radio commercial die een tv-commercial nadoet

8. De toekomst
8.1 Meer omzet, meer marge, meer winst
8.2 Als je door hebt, ben je te laat

Een woord van dank
Literatuurlijst
Over Neurensics
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De koopknop