Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De 10 principes van agile-lean teamcoaching

Zelforganiserend verbeteren in praktijk

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 9789058755179
Verkooppositie 4388194 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Nieuwe vormen van organiseren vragen om nieuwe vormen van begeleiding. Begeleiding die teams helpt groeien als team én in de prestaties die ze neerzetten. Daarbij past een nieuw vak: agile-lean teamcoaching.

Of we het nu 'agile', 'gekantelde', 'cyane' of 'lerende' organisaties noemen, er is wat aan de hand in organisatieland. Steeds meer organisaties zien relevant én wendbaar blijven als hun belangrijkste uitdagingen. Cruciaal daarvoor zijn sterke, zelforganiserende teams. Teams die in staat zijn betekenis te geven aan hun rol en gesprekspartner zijn voor andere teams. Maar hoe bouw je dat soort teams?

Dat vraagt om meer dan een optelsom van 'hard' en 'zacht'. Het gaat om resultaat én om afstemming, om groei in volwassenheid qua samenwerking én om procesvolwassenheid. Niet na elkaar, maar tegelijkertijd en continu. Het professioneel begeleiden hiervan vraagt om een andere manier van kijken en om het op de juiste manier inzetten van passende interventies. De 10 principes van agile-lean teamcoaching biedt hiervoor alle handvatten, gebaseerd op best practices vanuit methoden als lean, agile en teamcoaching.

Een must voor (agile-)coaches, teamleiders, facilitators, trainers, teamcoaches, verandermanagers, kwaliteitsmanagers, procesverbeteraars, adviseurs en scrummasters die op zoek zijn naar verdieping van hun rol en het vergroten van hun impact.

'De auteurs zijn erin geslaagd een aantal populaire concepten zodanig te combineren dat het geheel meer is dan de som der delen.' – Rob van Tulder, hoogleraar International Business, RSM Erasmus Universiteit Rotterdam

'Een aanrader voor iedereen die wil bouwen aan de wendbare organisaties van de 21e eeuw.' – Ronald Maas, Change manager Agile Transformation ABN AMRO

Specificaties

ISBN13:9789058755179
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:264
Druk:1
Verschijningsdatum:29-10-2018
Hoofdrubriek:Coaching en trainen

Expertrecensies (3)

De 10 principes van agile-lean teamcoaching - 'Een must'
Henny Portman | 6 december 2018
Aty Boers en Marijke Lingsma hebben met De 10 principes van agile-lean teamcoaching. Zelforganiserend verbeteren in de praktijk een handzaam boek afgeleverd met daarin de theorie en vele handvatten, gebaseerd op best practices uit de wereld van lean, agile en teamcoaching.Lees verder
Toolkit voor zelfsturing gericht op optimale klantwaarde
Bert Peene | 19 juli 2018
Ooit was een team een team: een beperkt aantal mensen met complementaire vaardigheden die eendrachtig samenwerkten aan een gemeenschappelijk doel. Daarover waren alle deskundigen het wel eens. Wat in het bekende rijtje kenmerken ontbrak – maar niettemin als een gegeven werd beschouwd – was dat die mensen ook langere tijd met elkaar samenwerkten.Lees verder
De tien principes van agile-lean teamcoaching - 'Meer dan de moeite waard'
Rudy Kor | 5 juni 2018
De twee auteurs zijn er in geslaagd een goed leesbaar en praktisch toepasbaar boek te schrijven. Het boek is een mooie combinatie van de verschillende competenties van de twee auteurs: lean en procesverbetering enerzijds en anderzijds coaching. De inhoudsopgave helpt om selectief c.Lees verder
Alle expertrecensies (3)

Lezersrecensies

4.5 van de 5
4 stemmen
3
0
1
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

preview
De 10 principes van agile-lean teamcoaching
Marijke Lingsma 15 januari 2019 Herkenbaar? Veel inspanning voor het invoeren van scrum en lean werkwijzen, en dan als het team deze werkwijze kan overnemen zijn ze passief en lijkt het proces binnen de kortste keren teruggedraaid te worden.
interview
Aty Boers: ‘Muziek maken zonder zichtbare dirigent’
Ronald Buitenhuis 10 augustus 2018 Het wendbare ‘agile’ en het strakke ‘lean’ lijken twee zijden van een medaille. Succesauteurs Aty Boers en Marijke Lingsma koppelen ze echter aan elkaar in hun nieuwe boek: De 10 principes van agile-lean teamcoaching.
interview
Marijke Lingsma: ‘Agile-lean teamcoach helpt bouwen aan krachtige teams met groot leervermogen’
Bert Peene 1 augustus 2018 Groeien als team én groeien in de prestaties die worden gerealiseerd: dat is de opgave van teams anno nu. Daartoe is het beproefde instrumentarium van de traditionele teamcoach niet meer toereikend. Met hun boek De 10 principes van agile-lean teamcoaching (‘Zelforganiserend verbeteren in de praktijk’) rijken Aty Boers en Marijke Lingsma hun lezers een nieuwe toolkit aan die het mogelijk maakt teams te begeleiden tot een groot aanpassingsvermogen.
Alle interviews en artikelen (3)

Over Aty Boers

Aty Boers is organisatiekundige, coach en trainer met meer dan twintig jaar ervaring in grote verandertrajecten. Ze is mede-oprichter van adviesbureau Valuebridge (2011) in Amsterdam waar zij organisaties ondersteunt bij het realiseren van betekenisvolle -identiteitsgedreven- transities. Ze ontwikkelde samen met Marijke Lingsma de post-HBO leergang Agile-lean teamcoaching waarbij haar expertise op het gebied van procesverbetering, organisatieverandering en lean en agile verbonden wordt met de principes van (organisatie)coaching en zelforganisatie. Samen schreven ze het boek ‘De 10 principes van agile-lean teamcoaching’ en ’75 werkvormen voor agile-lean teamcoaching’. Daarnaast is Aty auteur van Het BPM-Boek, De Coachingskalender en de Help Coachingsbibliotheek.

Andere boeken door Aty Boers

Over Marijke Lingsma

Marijke Lingsma is directeur van opleidingsinstituut Coach Boulevard en wordt binnen het coachvak gezien al toonaangevend en inspirerend. Ze is auteur van diverse succesvolle boeken over coaching. Als systeemdenker kijkt ze integraal naar organisaties: naar het grotere geheel, in plaats van naar de afzonderlijke delen. Centraal staat de alledaagse interactie in het hier-en-nu. Zij gelooft in het potentieel van mensen en in hun doorlopende ontwikkeling. Coachen gaat over leerprocessen, met het accent op 'leren van en met elkaar'. Lingsma is de pionier van systeemgerichte coaching. Ze schreef er het eerste Nederlandstalige boek over: Aan de slag met Teamcoaching (1999). Hierin combineert ze de praktische systeembenadering met haar passie voor de dynamiek van leerprocessen binnen organisaties. In de zomer van 2018 verscheen een hernieuwde en uitgebreidere versie van deze bestseller. Inmiddels heeft ze diverse succesvolle coachingboeken op haar naam staan. Haar opleidingsinstituut Coach Boulevard biedt coachopleidingen, erkende leergangen Individuele Coaching, Teamcoaching en Agile-lean teamcoaching, opgebouwd uit themagerichte eendaagse modules aan. Recent zijn ook korte opleidingen aan het aanbod toegevoegd, zoals Coachend Leiderschap 3.0 en Teamcoaching in een agile omgeving. De opleidingen zijn St!R- en NOBCO-geaccrediteerd alsmede CEDEO en Post-hbo erkend.

Andere boeken door Marijke Lingsma

Inhoudsopgave

Voorwoord van Ronald Maas 5
De adaptatieparadox – grootste uitdaging voor teammanagement en coaching
Voorwoord van Rob van Tulder 7
Ten geleide 17

1 Agile-lean teamcoaching: werken volgens de 10 principes 19
1.1 Waarom nu (dit boek)? 19
1.2 Waarom is aanpassingsvermogen niet vanzelfsprekend? 20
1.3 Belang van teams voor aanpassingsvermogen 21
1.4 Agile organiseren als hét antwoord? 22
1.5 Van agile organiseren naar agile-lean teamcoaching 22
1.6 De 10 principes 23
1.7 Opbouw van dit boek 27

DEEL I – PLAN: Navigeren vraagt om kennis van je instrumenten 29
2 Van agile en lean naar agilean 31
2.1 Het lean managementsysteem 31
2.2 De scrummethode: één resultaat, twee lijstjes, drie rollen en vier meetings 34
2.3 Essentie van agile denken 36
2.4 Agilean: breed toepasbare uitgangspunten 37
Afsluiting 42

3 Teamcoaching en teamontwikkeling 45
3.1 De vijf kritieke succesfactoren voor coaching 45
3.2 De 5 KSF’s in het kader van teamcoaching 47
3.3 Toepassen van de 5 KSF’s in een teamcoachtraject 49
3.4 Werken aan teamvolwassenheid 52
Afsluiting 56

4 Agile-lean teamcoaching: een nieuw vakgebied 57
4.1 Aandacht voor resultaten bij teamcoaching 58
4.2 Coaching in lean: de coachingskata 60
4.3 Aandacht voor de ‘menskant’ in agile 61
4.4 Een integrale benadering: agile-lean teamcoaching 62
4.5 Agile-lean teamcoaching en de 5 KSF’s 63
4.6 Het begrip ‘minimum viable teams’ 66
4.7 Rollen van de agile-lean teamcoach 68
4.8 Ontwikkelen van scrummaster naar agile-lean teamcoach 70
Afsluiting 71

5 Functionele Analyse: zicht op teams in hun context 73
5.1 Van diagnose-receptdenken naar dynamische analyses 74
5.2 De dynamiek tussen team en organisatiecontext vanuit het systeemdenken 75
5.3 Het FA-model en bijbehorende analyse 77
5.4 Relevante organisatiecontext voor agile-lean trajecten 80
5.5 Functionele Analyse in agile-lean trajecten 84
Afsluiting 88

DEEL 2 – DO: Beweging krijg je door in beweging te komen 91
6 Je verbinden in je rol 93
6.1 Oriënterend gesprek 94
6.2 Intakegesprek 96
6.3 Kennismaking en intake met het team 98
Afsluiting 100

7 Begeleiden van agile-lean teamsessies 101
7.1 De kracht van waarnemen 102
7.2 Je observaties delen 103
7.3 Opbouw van teambijeenkomsten volgens de PDCA-cyclus 105
7.4 Karakter van de ‘Do’ van bijeenkomsten 109
7.5 Stramien voor een agilean teamtraject 109
Afsluiting 111

8 Honger naar beter kweken en versterken 113
8.1 Komen tot ‘minimum viable team dynamics’ 114
8.2 Vergroten van contextbewustzijn 115
8.3 Gezamenlijk beeld van waar het team nu staat 116
8.4 Competenties voor gezamenlijk verbeteren 117
8.5 Cadans voor verbeteren: introduceren van dag- en weekstarts 119
8.6 Visueel management 123
8.7 Honger naar beter bij senior teams 124
Afsluiting 127

9 Functionele Analyse met het team 129
9.1 Wanneer een FA samen met een team? 129
9.2 Introduceren van het model 130
9.3 Samen met een team invulling geven aan de FA 132
9.4 Vertalen van de FA naar actie 134
9.5 De proactieve of ‘appreciative’ FA 135
Afsluiting 136

10 Versterken van de focus op klantwaarde 137
10.1 Werken vanuit klantwaarde 138
10.2 De stem van de klant het team binnenhalen 140
10.3 Werken vanuit het idee van het ‘minimum viable product’ 142
10.4 Met senior teams van klantwaarde naar waardegedrevenheid 144
Afsluiting 146

11 Waardestromen in de context van teams 147
11.1 Begrip van het waarom van processen in kaart brengen 148
11.2 Kiezen voor een passende wijze van vastleggen 149
11.3 Samen met teams teamproces(sen) in kaart brengen 150
11.4 Inzicht in overdrachtspunten 152
11.5 Procesmatig denken bij unieke opgaven 152
11.6 Bepalen van de meetlat voor procesprestaties 153
Afsluiting 155

12 Organiseren van teamwerk vanuit focus, flow én dynamiek 157
12.1 Het begrip flow 158
12.2 Dagelijkse check op flow: niko niko 160
12.3 Organiseren van het eigen werk en team viability 160
12.4 Organiseren vanuit de flowgedachte 161
12.5 Plannen vanuit focus, flow en dynamiek 163
12.6 Dynamische taakverdeling in teams 165
12.7 Dynamische besluitvorming in teams 166
12.8 Dynamische teamsamenstelling 167
Afsluiting 169

DEEL 3 – CHECK: Tempo houden vraagt om onthaasten 171
13 Evalueren als teamcompetentie 173
13.1 Het belang van terugkijken en daarvan leren 173
13.2 Reviewsessies 175
13.3 Retrospectives 176
13.4 Prestatiedialoog 178
13.5 De ‘adjourning’-fase 179
Afsluiting 180

14 Wat als evalueren niet leidt tot telkens beter? 183
14.1 Stagnerende bijeenkomsten met junior teams 184
14.2 Stagnerende bijeenkomsten met senior teams 186
14.3 Omgaan met conflicten 188
Afsluiting 189

15 Stagnaties van teams in transitie 191
15.1 De vanzelfsprekendheid van stagnaties in transities 191
15.2 Typering van transities 192
15.3 Vertaling naar lean en agile transities 195
15.4 Wat je hiermee kunt als agile-lean teamcoach 196
15.5 Teaminterventies bij stagnaties in transities 198
Afsluiting 201

16 Check op je eigen bijdrage als agile-lean teamcoach: zelf op de foto 203
16.1 Terugkijken op en leren van interactie met teams 203
16.2 Reflecteren als agile-lean teamcoach 205
16.3 Check en bijstelling ‘in-action’ 207
16.4 Continue check op je eigen toegevoegde waarde 209
Afsluiting 210

DEEL 4 – ACT: Lenigheid is stollen en vloeibaar blijven tegelijk 211
17 Ontwikkelen van adaptatievermogen: leren leren 215
17.1 Niveaus van leren 216
17.2 Zelfregulerend leren 217
17.3 Begeleiden van ‘triple-loop leren’: waardegedrevenheid 218
17.4 Competenties voor lerende teams 220
17.5 Hoe een agile-lean teamcoach leerprocessen stimuleert 221
Afsluiting 224

18 Reflecteren als teamcompetentie 225
18.1 Niveaus van reflectie 226
18.2 Begeleiden van teamreflectie 227
18.3 Reflectie met behulp van de reflectiecyclus 229
Afsluiting 231

19 Van verbeteren naar vernieuwen: innoverend leren 233
19.1 De essentie van innoverend leren 233
19.2 Teamcompetenties voor innoverend leren 236
19.3 Innovatief denken stimuleren 239
Afsluiting 242

20 Jezelf blijven ontwikkelen en vernieuwen met de 10 principes als anker 243

Nawoord: Van agile-lean teamcoaching naar agile-lean organisatiecoaching 251
Literatuurverwijzingen en bronnen voor verdieping 253
Bijlage: Beroepsprofiel agile-lean teamcoach 263

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De 10 principes van agile-lean teamcoaching