Handboek Zoekmachinemarketing
Paperback Nederlands 2010 4e druk 9789059404533Samenvatting
Het 'Handboek Zoekmachinemarketing' wordt alom geprezen om zijn volledigheid, deskundigheid en praktijkgerichte oplossingen. De vierde editie is volledig geactualiseerd, zodat u volledig up-to-date bent ten aanzien van zoekmachineoptimalisatie en adverteren voor zoekmachines, Universal search en sociale media.
Dit boek leert u hoe u echt succesvol een online zoekmachinemarketingcampagne opzet. Online marketing, en met name zoekmachinemarketing, heeft zijn plek in de mediamix inmiddels bewezen. Zoekmachinemarketing kan u een fantastische conversie en return on investment opleveren, maar voor het opzetten van een geslaagde zoekmachinemarketingcampagne is het zaak dat u goed weet welke zaken belangrijk zijn om hoog te scoren in zoekmachines en sociale media. Bijna nog belangrijker is dat u weet wat u vooral niet moet doen.
In deze vierde, geheel herziene uitgave zijn de jongste inzichten over Google Instant, Facebook Search, sociaal zoeken, advertentievormen, onderzoekscijfers, de effectiefste en handigste SEO- en PPC-tools en honderden nieuwe screenshots verwerkt. Tevens staat de auteur stil bij het belang van opkomende sociale media voor zoekmachinemarketing, zoals Twitter, Hyves, Facebook en LinkedIn.
Value Pack t.w.v.€ 125,00 gratis bij aanschaf van het boek
- € 50,00 Google Adwords advertentietegoed
- € 75,00 korting op de tool voor zoekmachineoptimalisatie SEO Effect, www.seoeffect.com.
Wat is er nieuw in deze vierde editie?
Onder meer:
- Website optimaliseren voor sociale media waaronder Facebook.
- Uitleg 'open graph' in verband met Social search.
- De invloed van Google Instant op het zoekgedrag.
- Overzicht belangrijkste tools voor zoekwoordonderzoek, indexering en linkbuilding.
- De invloed van websitelaadtijd en tools om deze te verbeteren.
- Handige cheat sheet checklists per onderwerp.
- Zoekwoordstrategieën uitgewerkt.
- Linkprofielen uitwerken en er je voordeel mee doen tijdens linkbuilding.
- Conversion attribution uitgelegd en hoe Adwords ermee omgaat.
- De veranderingen in Adwords op een rijtje.
- Retention inzetten voor uw online mediacampagne.
Tot de behandelde onderwerpen behoren:
- Wat is zoekmachinemarketing?
- Hoe werken de verschillende zoekmachines en gidsen? Wat zijn de modellen? Wat is hun wijze van verzamelen? Moet u betalen voor posities of juist niet?
- Hoe zoekt uw doelgroep? Hoe komt u boven in de zoekresultaten van uw doelgroep te staan?
- Wat is Universal search? Welke elementen maken deel uit van een Universal-searchresultaat en hoe beïnvloedt u die?
- Wat zijn de drie componenten die zoekresultaten van de zoekmachines voor uw webcontent bepalen en waar moet u op letten?
- Hoe verbetert u uw linkprofiel?
- Hoe zet u sociale media zoals Facebook, Hyves, LinkedIn, Digg, eKudos, NUjij, Twitter en del.icio.us in voor linkbuilding?
- Hoe zet u sociale media in om de vindbaarheid van uw site zelf in sociale media te vergroten?
- Hoe maakt u een databasegestuurde site doorzoekbaar?
- Hoe zorgt u dat uw doelgroep op uw resultaat in de zoekmachine klikt en niet op dat van de concurrent?
- Waar houden zoekmachines niet van? Wat zijn struikelblokken voor zoekrobots?
Hoe wordt u opgenomen in zoekmachines, internetgidsen en verticals zoals Google Maps, Google Video, Updates, YouTube en Google Nieuws?
- Hoe bedrijft u PR 2.0?
- Hoe zet u een betaalde zoekmachineadvertentiecampagne op? Welke advertentievormen en biedingsmodellen bestaan er? Waar moet u op letten en hoe verbetert u de conversie?
- Hoe meet u de resultaten van uw zoekmachinemarketinginspanningen? Hoe doet u nulmetingen, maakt u rapportages en gebruikt u webstatistieken?
- Wat brengt de toekomst? Hoe ontwikkelen de zoekmachines zich en welke implicaties kan dit hebben voor uw zoekmachinemarketing?
De begeleidende website www.searchmarketing.nl is een aanvulling op het boek. Aangezien de zoekmachinemarketingwereld constant verandert, vindt u hier aanvullende artikelen en de jongste ontwikkelingen. Tevens vindt u hier alle URL's van de besproken sites, zodat u eenvoudig kunt doorklikken, en heel veel aanvullende verwijzingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
-Internet en marketing-
-Wat is zoekmachinemarketing?
-Marketing en het belang van zoekmachines
-Hoe zoeken zoekers?
-Soorten zoekmachines en internetgidsen
-Zoekmachinemarketing 2.0
-Betaalde of onbetaalde zichtbaarheid?
2. Spelers in zoekland
-Nederland
-Wereldwijd
-Zoekmachinenetwerken: wie voedt wie?
-Wie is de grootste?
-Zoeken 2.0
3. Zoekmachinemarketing en siteontwerp
-Zoekmachinemarketing en usability
-Drie belangrijke componenten zoekmachineoptimalisatie
-De invloed van Universal search
-Welke componenten is het belangrijkst?
-Samen sterk
4. SEO eigen site: tekstcomponent
-Niet-betaalde resultaten optimaliseren
-Tekstcomponent
-Wie is uw doelgroep?
-Zoekwoorden en zoekzinnen kiezen
-Tools van niet-zoekmachines
-Zoekwoordenstrategieën voor zoekwoordkeuze
-Strategieën in stappen
-Meting van de zoekwoordenpositionering
-Details in zoeken
-Meetwaarden tekst in de algoritmen
-Zoekwoordstrategieën
-Hoe zoekwoorden en zoekzinnen te plaatsen
-Head
-Body
-Zoekwoorden in domeinnamen en url's
-SEO page scan tools
-Cheat sheet stappenplan tekstcomponent
5. SEO eigen site: indexatiecomponent
-Interen links en navigatiestructuur
-De invloed van JavaScript op indexering zien
-Snelheid website
-Indexatie verbeteren
-Indexatietools
-Cheat sheet checklist indexatiecomponenten
6. SEO eigen site: populariteitscomponent
-Populariteitscomponent
-Linkpopulariteit
-Doorklikpopulariteit
-Doe een linkaudit voor uw linkprofiel
-Inventarisatie inkomende verwijzing
-Linkpopulariteit verhogen
-Linkbuilding 1.0: klassieke methoden
-Linkbuilding 2.0: optimalisatie van sociale media
-Linkbait en sociale media
-Betaalde links
-Cheat sheet checklist populariteitcomponent
7. Valkuilen bij siteontwerp
-Veel code, weinig tekst
-Flash: antizoekmachine?
-Frames: webpagina in stukken
-Onmogelijke url's bij dynamische websites
-Onzichtbare menu's
-Contentmanagementsystemen halen niet alles uit de kast
8. Zoekmachines en internetgidsen uitnodigen
-Site laten bezoeken door zoekrobots
-In de zoekmachine via de internetgids
-Tips bij aanmeldingen voor internetgidsen
-Betaald in de zoekmachines
-Robots Exclusion Protocol
9. Spamdexing
-Spamdexing
-Waarom geen spamdexing?
-Zoekwoordspam
-Verborgen tekst
-Linkspam
-Paginaspam
-Domeinspam
-Submissionspam
-Spamdexing ontdekken
-Wat te doen nadat u betrapt bent
10. Betaalde zoekmachineplaatsing
-Betaal uw weg naar de top?
-Best practices PPC-programma's
-Goegle AdWords- en AdSense-netwerk
-Zoekwoordgerichte campagnes
-Kosten
-Positie van belang voor prestatie
-Adverteren op Displaynetwerk met positietargetingcampagnes
-Extra mogelijkheden en ideeën
-Retargeting m,et AdWords
-Adwords-zoektrechters
-Yahoo!-/Yahoo! Search Marketing
-Microsoft adCenter
-Hulpmiddelen PPC
-Opzet ideale campagne
11. Optimalisatie van Universal search
-Personal search
-Universal search
-Google Nieuws
-Google Maps
-Google Afbeeldingen
-YouTube
-Social search
-Relatime search
12. Optimalisatie sociale media
-Facebook zoeken
-Hyves zoeken
-De social graph van google
-Cheat sheet checklist socialemediaoptimalisatie
13. Resultaten meten
-Oorzaak en gevolg meten
-De optimalisatie zelf meten
-Vindbaarheid van webpagina's meten
-Doe een linkaudit
-Findability-onderzoek
-Bezoekersactiviteit meten op uw website
-Doelen meten, diagnose en actie
-Keuze statistiekenprogramma
-Zoekmachines laten sporen na
-Conversion attribution
-CPO, CPA, ROAS, ROI en branding
-Roet in het meten
14. Zelf doen of uitbesteden?
-Multidisciplinaire aanpak
-SEO-bedrijven: scheid het kaf van het koren
-SEO-scam: aandachtspunten
-Misverstanden over zoekmachinemarketing
-Gedragscode brancheorganisatie IAB
14. Zoekmachinemarketing in de toekomst
-Hoe ontwikkelt internet zich?
-Uitdagingen en searchtrends
-Gevolgen voor zoekmachinemarketing
-Blijf op de hoogte
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan