Lees verder
Ronald Israels is sinds 2008 werkzaam als Principal Consultant bij Eraneos (voorheen Quint).
Meer over Ronald IsraelsDigitale diensten regisseren
Het ontwerpen, implementeren en toepassen van regie op digitale dienstverlening
Paperback Nederlands 2023 2e druk 9789074495042Samenvatting
In een tijd waarin de markt steeds digitaler wordt, moeten organisaties digitaal transformeren. Digitale transformatie is het innoveren, vernieuwen of vanuit het niets opstarten van bedrijfsketens waarin IT-oplossingen een cruciale rol spelen. Om digitaal te kunnen transformeren en concurrerend te blijven, halen organisaties de beste digitale producten en diensten uit de markt en combineren die met hun eigen diensten.
Technologische ontwikkelingen zoals de cloud, AI en robotics bieden nieuwe mogelijkheden en zijn onmisbaar in een digitale transformatie. Intern wordt de transitie naar moderne werkwijzen veelal gebaseerd op Agile en DevOps. Daarnaast is er meestal een bestaand IT-landschap dat dient te integreren met de nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen. De voortbrengingsketen van diensten binnen organisaties wordt daardoor diverser en complexer.
Regievoering op de keten is cruciaal voor end-to-end digitale dienstverlening. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er steeds meer behoefte aan regie is om digitalisering in goede banen te leiden. Veel organisaties vragen zich af hoe ze regie effectief kunnen inrichten zonder overbodige bureaucratische structuren aan te brengen. Dit boek zorgt dat de belangrijkste begrippen over regie duidelijk worden en reikt je methoden en technieken aan, geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Zo kun je in jouw organisatie zelf aan de slag om regie pragmatisch in te richten en uit te voeren.
Managementboek.nl over de eerste druk: “Digitale diensten regisseren is een boek dat je leest, weer weglegt en later weer eens oppakt. Een boek dat heel veel informatie bevat en overzichten, schema’s en tabellen die op verschillende momenten nuttig zijn. Ronald Israels deelt zijn inzichten en beschrijft veel praktijkvoorbeelden. Kortom, een boek dat niet in de IT-boekenkast mag ontbreken!”
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Ronald Israels
Inhoudsopgave
Colofon
1 Aanleiding: de noodzaak van regievoering over digitale diensten
2 Doel van dit boek
3 Leeswijzer
Deel 1: Wat is regisseren van digitale diensten?
4 Wat zijn diensten?
5 Wat zijn digitale diensten?
6 Wat is het speelveld rondom digitale diensten?
7 Wat is regie?
8 Wat is SIAM?
9 Wat is een bedrijfsmodel (target operating model)?
10 Evolutie van regie
11 Relatie met andere ontwikkelingen in het ecosysteem
Deel 2: Regie ontwerpen en implementeren
12 Generieke aanpak
13 Generieke target operating modellen
14 Positiebepaling
15 Visie bepalen
16 Detailontwerp van TOM
17 Implementeren van regie
Deel 3: Regie in de praktijk
18 De servicemap, de sourcemap en hun roadmaps
19 Samen- en tegenwerking in het ecosysteem
20 Zakelijke bemiddeling als het niet goed gaat tussen klant en leverancier
21 End-to-end service-integratie
22 Bewaking van de balans tussen run en change
23 Financieel management van cloud
Deel 4: De toekomst van regie
24 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen?
25 Wat zijn de waarschijnlijke gevolgen?
Deel 5: Bijlagen
I Afkortingen- en begrippenlijst
II Bibliografie
III Demand Supply Governance Framework (DSGF)
IV Regierollen: verantwoordelijkheden en competenties
V Voorbeelden van regieprocessen
VI Standaard overlegstructuur
Nawoord
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan