

Harald Hovenkamp is meer dan 3 decennia werkzaam in gastvrijheid en Horeca. Al jong het ambacht geleerd van zijn ouders en dus werd gastvrijheid met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten.
Meer over Harald HovenkampJe zegt, wat je denkt
Heruitgave
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789083150215Samenvatting
De horecavakopleidingen in Nederland hebben nauwelijks aandacht voor het lezen van lichaamstaal. Hiervoor bestaan ook geen opleidingen. Gastheer Harald Hovenkamp (Kaatje bij de Sluis in Blokzijl, met een Michelin-ster) verdiepte zich daarom in non-verbale communicatie. Op basis van bijna 30 jaar ervaring in het bedieningsvak, heeft Hovenkamp zijn nieuwe boek Je zegt, wat je denkt geschreven.
In dit moderne handboek voor iedereen in de bediening, legt de auteur stapsgewijs uit hoe en met welke lichaamsdelen je lichaamstaal uitzendt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden geeft de auteur aan hoe je dat als gastheer oppikt. De auteur introduceert de term Proactief gastheerschap . 'Je leert de gast naar je hand te zetten. Dat veraangenaamt je werk èn het oogst lof bij je gasten.’' Naast praktijkvoorbeelden gaat de auteur in op de achtergrond van non-verbale communicatie. Die blijkt diepgeworteld te zijn in de oermens.
Gastheerschap verdient meer zelfrespect. Er is te weinig begeleiding in horecabedrijven door leidinggevenden. Na het lezen van dit vakhandboek zal de bediening heel anders aan het werk gaan, voorspelt Hovenkamp. 'Of dat nu in een restaurant of bar is: iedereen kan gasten leren lezen. Het was mooi geweest als ik deze lesstof al op school voorgeschoteld had gekregen. Daarom hoop ik nu op mijn beurt de nieuwe generaties gastheren te inspireren.'
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1: Communicatie
1 Communicatie
Deel 2: Non-verbale communicatie
1 Het begin van de mens
2 Persoonlijke ruimte
3 Tips lezen non-verbale communicatie
4 Leren kijken
5 Waarnemen in drie zones
6 De mens en het plaatsen in zijn omgeving
7 Geruststellingsgedrag van de mens
8 Algemene lichaamshouding
9 Dagelijks in de praktijk
10 Hoofd en nek
11 Schouders, romp en armen
12 Benen en tenen
Deel 3: Lichaamstaal van de gast
13 Aanloopfase
WELKOMSTFASE
14 Welkomstfase
VERBLIJFSFASE
15 Verblijf
16 Gedrag gast tijdens verblijf
17 Het gezicht van de gast
18 Blikken
19 Betekenis schouders en romp
20 Benen
21 Voeten
AFSCHEIDSFASE
WEGLOOPFASE
Deel 4: Lichaamstaal van de gastheer
22 Intuïtie
23 Veranderen van je stemming
24 Belang van aanraken
25 Gastheer en omgeving
26 Overwicht krijgen
27 Bewust zijn van gebaren en houdingen
28 Werken aan je houding
29 Hoofd en nek bewegingen
30 Je gezicht
31 Schouders en romp
32 Armen en handen
33 Aanbraken en gasten
34 Overwicht met handen
35 Benen en voeten
36 Conclusie over lichaamstaal
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan