Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
U heeft gezocht op 9789089654427. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
, ,

Wij is belangrijker dan Why

De prestatiedoorbraak van NS

Paperback Nederlands 2021 9789089655769
10
Voormalig top 10Totaal 24 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 904Hoogste positie: 4
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Met het vervoer van 1,25 miljoen reizigers per dag en een plaats in de top vijf van beste treinbedrijven ter wereld timmert de Nederlandse Spoorwegen stevig aan de weg. Toch bleef de reizigerstevredenheid jarenlang achter. En wat het management ook probeerde, verbetering bleef uit. NS had een prestatieplafond bereikt.

Prestaties duurzaam op een hoger niveau brengen, lijkt voor veel organisaties een onmogelijke opgave. De harde realiteit is dat de meeste verbeterprogramma’s falen. Verandering volgt op verandering en de organisatie raakt uitgeput. In dit boek laten drie veranderaars zien hoe NS de afgelopen jaren het prestatieplafond wist te doorbreken met een compleet nieuwe manier van verbeteren. Een holistische aanpak waarin de medewerkers centraal staan. Want het draait niet om het waarom van de verandering, maar om de mensen die samen de verandering teweegbrengen.

- Een uniek inzicht in de succesvolle verbeteraanpak van Nederlands grootste vervoerder.
- Gebaseerd op een Lean-werkwijze en psychologische inzichten.
- Inspiratie voor directie, managers en teams om alle prestatieplafonds te doorbreken.

De auteurs waren direct betrokken bij de nieuwe manier van verbeteren bij NS, waardoor directie, managers en medewerkers het prestatieplafond doorbraken.

Specificaties

ISBN13:9789089655769
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:208
Druk:3
Verschijningsdatum:8-3-2021
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (2)

Wij is belangrijker dan Why - 'Positief, concreet én reflectief'
Eelco Sneep | 25 juli 2019
Wij is belangrijker dan Why is een positief, concreet én reflectief boek over het aantoonbaar en blijvend verbeteren van prestaties bij een organisatie waar meer dan een miljoen Nederlanders dagelijks mee in aanraking komen: de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Lees verder
Wij is belangrijker van why - 'Inspirerend'
Daan Scheffers | 5 juli 2019
Wij is belangrijker van why - De prestatiedoorbraak van de NS beschrijft een succesvolle veranderaanpak binnen de NS die heeft geleid tot duurzaam betere prestaties en dienstverlening.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
36 stemmen
30
4
0
0
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

preview
Roger van Boxtel: ‘Reizigerstevredenheid is hoger dan ooit’
Peter Spijker 18 juni 2019 Roger van Boxtel, president-directeur NS, kreeg op 13 juni in de Lutherse kerk te Utrecht het eerste exemplaar overhandigd van Wij is belangrijker dan Why – De prestatiedoorbraak van NS. ‘Ik ben natuurlijk ontzettend blij met dit boek. De auteurs hebben fantastisch werk verricht. Maar ik had het eigenlijk zelf willen schrijven, zo trots ben ik op ons bedrijf’, grapte hij.
preview
Wij is belangrijker dan Why - De prestatiedoorbraak van NS
Paul van Schaik 11 juni 2019 1,25 miljoen reizigers vlot en veilig naar hun bestemming brengen, dat is de taak die NS iedere dag wil waarmaken. Dat is een hele organisatie: meer dan 22.000 medewerkers werken mee om dat mogelijk te maken.

Over Paul van Schaik

Paul van Schaik is als bedrijfskundige opgeleid aan de hogeschool van Leeuwarden en Nyenrode Business Universiteit. Hij is gecertificeerd teamcoach (ORSC), scrummaster en Six Sigma Black Belt. Sinds april 2014 is Paul als programmadirecteur Lean & Continu Verbeteren en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Lean en continu verbeteren bij NS Operatie. Hij werkte voorheen als programmadirecteur Lean bij Reaal, executive partner bij Accenture en senior manager bij Celerant en Gemini Consulting. In 2015 verscheen de tweede herziene druk van zijn boek De prestatiedoorbraak. Haal ongekende resultaten met bevlogen mensen. Dit boek leert managers prestatiedoorbraken te realiseren met hun team en afdelingen. Op basis van dit boek heeft hij voor De Baak jaren trainingen gegeven op het gebied van Persoonlijk en Team Leiderschap. Paul werkt ruim twintig jaar vanuit zijn kracht en passie aan het ondersteunen en uitdagen van directie, management en medewerkers om duurzame prestatiedoorbraken te realiseren. Hij doet dit door doelstellingen en strategie te vertalen naar integrale besturing voor alle organisatieniveaus, en die besturing stap voor stap te implementeren. Ook zorgt hij voor snelle prestatiedoorbraken door via meerdaagse Kaizen-events.

Andere boeken door Paul van Schaik

Over Alfred Schmits

Alfred Schmits begon zijn bestuurlijke loopbaan in 1986 als directeur Automatisering en organisatie bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Begin jaren negentig werd hij gevraagd als senior consultant bij de stichting Het Expertise Centrum, die de overheid op topniveau ondersteunde met het leveren van contra-expertises op projecten met een grote maatschappelijke invloed. Als member off the board bij Origin Nederland, met verantwoordelijkheid voor strategie en organisatie, verdiepte hij zijn ervaring als bestuurder. Vervolgens maakt hij de overstap naar Escador, een bedrijf gericht op de ontwikkeling van innovatieve strategieën voor grote ondernemingen. In die periode heeft hij met de portefeuille Strategie en innovatie circa 150 bedrijven, waaronder een flink aantal beursgenoteerde, geadviseerd over toekomstig handelen. Daarnaast ontwikkelde hij specifieke trainingen voor de top van bedrijven om belangrijke strategische klantcontacten op een persoonlijke wijze in te kleuren. Tussen 1996 en 2000 gaf hij managementtrainingen bij NS en sinds 2015 is hij vanuit The Conscious Company als bestuurscoach betrokken bij de ontwikkeling van de NS naar een klantgerichte organisatie. Verschillende managementteams hebben samen met Alfred stappen gezet om daaraan bij te dragen. Hij was betrokken bij de bestuurlijke begeleiding van de herstructurering en de herinrichting van NS, de planvorming voor de ontwikkeling van het walpersoneel en de inrichting van managementteams in diverse geledingen van de organisatie.

Andere boeken door Alfred Schmits

Over Dennis Stout

Dennis Stout heeft een Master bestuur- en organisatiewetenschappen gehaald aan de Universiteit van Utrecht. Hij werkte ruim zeventien jaar bij NS in diverse managementfuncties. In zijn voorlaatste functie gaf hij leiding aan duizend machinisten, conducteurs en medewerkers van Utrecht Centraal, het grootste spoorknooppunt van Nederland. In deze functie heeft hij Lean werken in de operationele omgeving van NS geïmplementeerd. De laatste periode van zijn loopbaan in de spoorsector was hij namens NS en ProRail verantwoordelijk voor het realiseren van 'spoorboekloos rijden' op de A2-corridor: het treintraject Eindhoven-Amsterdam - een strategisch project voor beide organisaties, waarbij elke tien minuten een intercity rijdt op dit traject. Dit was een van de grootste operationele veranderingen voor NS en ProRail in jaren. Hij opereerde in een complex stakeholderveld en verbeterde ook de samenwerking tussen NS en ProRail. Precies volgens dienstregeling, namelijk sinds december 2017, is spoorboekloos rijden volledig operationeel. Als ervaren projectdirecteur heeft Dennis een groot aantal verander-, reorganisatie- en implementatietrajecten in complexe organisaties en stakeholderomgevingen succesvol geleid. Hij combineert een operationele executie voor het behalen van resultaten met een strategisch-bestuurlijk aanpak om een prestatiedoorbraak te bereiken, waarbij de mens centraal staat. Hij kan goed omgaan met de weerstand die veranderingen teweegbrengen, gecombineerd met enorme druk en grote belangen. Zijn aanpak is er altijd op gericht dat hij met een winning team aan de slag kan gaan om de doelen en resultaten te halen die nodig zijn voor de organisatie, met een goede dosis humor en onderling vertrouwen. Sinds 2018 is Dennis als projectdirecteur van de Royal Schiphol Group verantwoordelijk voor de herontwikkeling en realisatie van Terminal 1 van Schiphol Airport.

Andere boeken door Dennis Stout

Inhoudsopgave

Voorwoord door Roger van Boxtel
Inleiding

1 Het prestatieplafond van NS
1.1 Een complexe organisatie
1.2 De uitgangssituatie
1.3 De oorzaken van het prestatieplafond bij NS
1.4 Een taaie organisatie
1.5 Keer de piramide om
1.6 Van Why naar Wij

2 Hoe mensen omgaan met verandering
2.1 Menselijk gedrag is niet te sturen, wel te beïnvloeden
2.2 Emotie raakt ons meer dan ratio
2.3 We leren in kleine stapjes
2.4 Presteren doen we samen
2.5 Een verandervriendelijke omgeving creëren met het scarf-model
2.6 Emotionele lenigheid ontwikkelen
2.7 Vaste mindset versus groeimindset
2.8 Vier soorten motivatie
2.9 Bevlogenheid
2.10 Flow en deliberate practice
2.11 Normen stellen en prestaties zichtbaar maken
2.12 Voorwaarden voor succesvol veranderen

3 Afspraken maken over de samenwerking
3.1 Duidelijkheid over de rol van een team
3.2 Hoe willen we als team wel en niet met elkaar omgaan?
3.3 De kwaliteit van de communicatie verhogen: geweldloze communicatie
3.4 Een besturings- en samenwerkingsvisie opstellen
3.5 Een holistische aanpak

4 Samen de veranderopgave vaststellen
4.1 Stel een ambitieus doel
4.2 Stel de prestatiekloof en grondoorzaken vast
4.3 Vorm een effectief veranderteam
4.4 Maak samen een activiteitenplan

5 Samen de werkcontext ontwerpen voor presteren en continu verbeteren
5.1 Hoe vertalen we de organisatiemissie, -visie en -strategie naar de werkcontext?
5.2 Waarde leveren
5.3 Besturing
5.4 Een hulpmotor inschakelen
5.5 Een uitnodigende werkcontext

6 Aan de slag met de voorhoede
6.1 Richt je op de 15 procent die graag wil
6.2 Ontwikkel samen een waardestroom
6.3 Laat medewerkers zelf hun Beste Manier van Werken ontwikkelen
6.4 Managers stellen zelf hun doen-KPI’s op
6.5 Maak prestaties zichtbaar
6.6 Volg resultaten op
6.7 Stel normen, geef elkaar feedback en spreek elkaar aan
6.8 Hoe krijg je de hele club mee?

7 Presteren en continu verbeteren
7.1 Emotioneel lenige leiders
7.2 Eigenaarschap ontwikkelen
7.3 Uitdagen en ondersteunen
7.4 Nieuwe tools aanbieden
7.5 Gemiddeld goed is niet goed genoeg
7.6 Blijven nadenken over wat er beter kan
7.7 De lerende organisatie en lerende processen
7.8 Wanneer kun je het loslaten?

8 De rijke oogst
8.1 Ervaringen van NS-medewerkers
8.2 Ervaringen van de auteurs

Literatuur
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Wij is belangrijker dan Why