Lees verder
Jeroen Seegers is als organisatiepsycholoog en managing partner verbonden aan Quaestus Executive Leadership in Den Bosch.
Meer over Jeroen SeegersAssessment centers
De basis voor competentiemanagement en performacen improvement
Paperback Nederlands 2e druk 9789462156180Samenvatting
Een al 40 jaar succesvolle methodiek voor talentbeoordeling, maar dan aangepast aan de HR-praktijk van de 21e eeuw: dat is de kern van het pas verschenen handboek Assessment Centers. Organisatiepsycholoog dr. Jeroen Seegers, destijds de grondlegger van de assessmentcenter-methode in Nederland, vernieuwde het handboek volledig. Seegers wijdt in het boek aandacht aan de nieuwste trends in assessmentland, zoals het online-assessment en de aandacht voor het leiderschap dat de juiste talenten op de juiste plek in de organisatie weet te plaatsen.
Het standaardwerk waarvan nu de vierde editie uitkomt, verscheen eerder in 1982, 1997 en 2006. Van praktijkcahier ontwikkelde het zich tot een handboek dat wetenschappelijke inzichten combineert met handvatten voor de manager en de personeelsfunctionaris. Tegelijk werd het boek een succes op vele onderwijsinstellingen met een HR-opleiding. Vooral daar groeide de behoefte aan een nieuwe editie.
Seegers gaf invulling aan de vraag vanuit onderwijs en het HR-vak zelf met een boek dat zó is vernieuwd dat er eigenlijk van een nieuw boek sprake is. “Alleen al de research die nodig was om alle nieuwe wetenschappelijke inzichten sinds 2006 te verwerken, betekent dat je eigenlijk van een nieuw boek mag spreken”, vertelt Seegers, “ook al is de assessmentcenter-methode die centraal staat in het boek als principe onveranderd gebleven.”
De grondlegger van de methodiek maakte het boek actueel door trends te signaleren en te behandelen die in 2006 nog nauwelijks een rol speelden. “Je ziet tegenwoordig dat je een assessment 24/7 en overal ter wereld kunt doen. Ik noem het de überficatie van het assessment. In de oude wereld was het assessment vooral een één-op-één-gesprek, nu reserveer je een timeslot en ga je drie uur achter je computer aan de slag. Daarna volgt een Skype- of Facetime-gesprek met een assessor, die de resultaten registreert en naar een centraal punt stuurt. Vervolgens rolt daar een dynamisch rapport uit.”
Daarnaast voegde Seegers een compleet hoofdstuk over leiderschap toe. “En dan niet alleen over leiderschap ín de organisatie, want daar is veel literatuur over, maar meer over leiderschap ván de organisatie. Heb je als organisatie wel de juiste talenten op de juiste plek beschikbaar? Zijn er verborgen talenten die in een veranderende organisatie kunnen komen bovendrijven? Mensen blijven in een organisatie het verschil maken, hoeveel robots je ook inzet. Iedereen die een bedrijf overneemt, zou daarom moeten kijken of de HR-organisatie in staat is om talenten zo in te zetten dat je je strategie kunt uitvoeren. Ook met die blik moet bijvoorbeeld Marcel Boekhoorn naar de HEMA kijken.”
Seegers heeft van Assessment Centers een hybride boek voor onderwijs en praktijk gemaakt, zo omschrijft hij het zelf. “Alle relevante research vind je in het boek terug, dus als docent of student kun je je er helemaal in vastbijten. Maar tegelijk is het een praktische gids boordevol tips. Veel personeelsfunctionarissen zijn de afgelopen jaren na een andere opleiding het vak ingestroomd. Voor hen is dit boek zeker ook bedoeld.”
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jeroen Seegers
Inhoudsopgave
Ten geleide
1. De ontwikkeling van de assessmentcentermethode
2. Methoden en technieken van talent-assessment
3. De techniek van assessmentcenters
4. Competentieprofilering: de achilleshiel van talentassessment
5. Talentontwikkeling en 'post assessment care'
6. Talent-assessment en leiderschap
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan