Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management Hét managementboek voor Digitale Transformatie
Hét managementboek voor Digitale Transformatie
Hét managementboek voor Digitale Transformatie
Sander Jansen

Sander Jansen is een bewezen innovator met praktijkervaring als manager en bestuurder van bedrijven in de media- en communicatie-industrie.

Meer over de auteurs
Sander Jansen, James van de Merbel

Hét managementboek voor Digitale Transformatie

Van technologie tot verdienmodel

Paperback Nederlands 2022 9789462157613
3 beoordelingen
Verkooppositie 1497Hoogste positie: 126
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
32,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Lezersrecensies Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

U heeft een belofte in uw handen. Na het lezen van dit boek kunt u gegarandeerd de strategie bepalen die nodig is om uw organisatie naar de volgende fase van de digitale transformatie te brengen.

De digitale transformatie gaat niet over technologie. Het gaat over wat u en uw organisatie ermee doen om relevant te blijven in een digitaliserende samenleving. Het gaat over hoe u en uw medewerkers samenwerken om producten en diensten te ontwikkelen die passen in ons huidige tijdperk en hoe de bedrijfsprocessen daarvoor veranderd moeten worden. En het gaat over veranderingen in uw bedrijfsmodel en de verdeling van kosten en baten in de begroting.

Al uw business vraagstukken over digitale transformatie worden beantwoord, waaronder:
· Wat moet mijn organisatie doen om relevant te blijven in een digitaliserende samenleving?
· Welke klantstrategie is voor mijn organisatie de juiste bij de ontwikkeling van nieuwe digitale producten en diensten?
· Hoe kan ik mijn organisatiestructuur en -cultuur zo inrichten dat medewerkers innovatie gaan nastreven en nieuwe kostenstructuren en verdienmodellen gaan ontwikkelen?
· Welke nieuwe technologieën zijn voor mijn organisatie het meest effectief? En welke niet?
· Hoe richten wij onze bedrijfsprocessen in, zodat we efficiënt blijven in de levering van onze traditionele producten, en tegelijkertijd nieuwe digitale diensten kunnen aanbieden?
· Wat is voor mijn organisatie de best passende datastrategie?
· Hoe kan mijn organisatie gedurende de transformatie bepalen wat steeds de meest effectieve investering is?

James van de Merbel en Sander Jansen hebben beiden veel praktijkervaring bij het digitaal transformeren van organisaties. De abstracte theorie in dit boek wordt verrijkt met hun voorbeelden uit de praktijk en de door hen ontwikkelde bewezen modellen. Deze helpen managers, bestuurders en leiders in het bedrijfsleven en bij de overheid om vanuit de business een concreet succes te maken van een ingrijpende transformatie.

Om deze belofte gestalte te doen krijgt de lezer òòk een online training, welke integraal deel uitmaakt van dit boek. Zonder aanvullende kosten! Met het boek in de hand en de online training wanneer u dat wenst.

Specificaties

ISBN13:9789462157613
Trefwoorden:organisatie, strategie, organisatiestructuur, digitalisering, Digitale transformatie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:200
Uitgever:VMN Media
Druk:1
Verschijningsdatum:24-3-2022
Hoofdrubriek:Strategisch management
ISSN:

Expertrecensies (2)

Het managementboek voor digitale transformatie - ‘Must read voor beslissers’
Elmas Duduk | 18 augustus 2022
Meteen met de deur in huis. ‘Het managementboek voor digitale transformatie, van technologie tot verdienmodel’ van Sander Jansen & James van de Merbel is een absolute must read voor beslissers.
Lees verder
Hét managementboek voor digitale transformatie - ‘Interessant maar ook een staaltje marketing’
Jan Hoogstra | 10 juni 2022
Vaak hoor je dat de digitale transformatie de volgende industriële revolutie wordt. Maar is deze al niet lang gaande met de opkomst van disruptieve organisaties? Sander Jansen en James van de Merbel beschrijven in ‘Hét managementboek voor digitale transformatie, van technologie tot verdienmodel’ hoe je om kunt gaan met digitale transformatie. Basis is dat je door inzet van technologie geld kunt gaan verdienen. 
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
3 stemmen
2
0
1
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Sander Jansen

Sander Jansen is een bewezen innovator met praktijkervaring als manager en bestuurder van bedrijven in de media- en communicatie-industrie. Dankzij de digitale transformatie in deze sector heeft hij innovaties ontwikkeld en toegepast, waardoor zijn organisaties leidende posities in hun markten hebben verkregen. Sander is cum laude afgestudeerd op de faculteit Management, Science and Technology van de Open Universiteit, met zijn thesis over Sociale Innovatie. Ook is Sander als docent en adviseur verbonden aan verschillende opleidingsinstituten, waaronder HU University of Applied Studies (Utrecht) waarvoor hij de module Digitale Transformatie heeft ontwikkeld. Maak kennis met Sander op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/sander-jansen-mba-7105251/

Andere boeken door Sander Jansen

Bekijk alle boeken

Over James van de Merbel

James van de Merbel heeft van jongs af aan een passie voor kunstmatige intelligentie en robotisering. Hij studeerde informatietechnologie in combinatie met bedrijfskunde en specialiseerde zich vervolgens in het op elkaar afstemmen van de twee vakgebieden. Na consultancy rollen bij onder meer grote consultancy organisaties, was hij als CIO verantwoordelijk voor het strategisch neerzetten van informatiemanagement bij de grootste bouwer van Nederland en wist hij internationaal een digitale transformatie te realiseren. Zo begeleidde hij de implementatie van het ERP-systeem, waarmee hij de Microsoft award voor beste internationale implementatie in de wacht sleepte. James is daarnaast betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe curriculum voor de bedrijfskundige informatica/IT business managementopleidingen van Hogeschool Rotterdam en is vanuit bestuursfuncties betrokken bij allerlei innovatieve projecten. Maak kennis met James op LinkedIn: linkedin.com/in/jhvandemerbel

Andere boeken door James van de Merbel

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

OVER DE AUTEURS 3

INLEIDING 10

DEEL 1. STRATEGIE 17
Inleiding strategie 18
1.1 Transformatie van het businessmodel 21
1.1.1 Het Digitale Transformatie Business Model 23
1.1.2 Organisatiestrategie 24
1.1.3 Klantstrategie 25
1.1.4 Processtrategie 25
1.1.5 Technologiestrategie 26
1.1.6 Datastrategie 26
1.1.7 Investeringsstrategie 27
1.2 Waar begin ik met mijn digitale transformatie? 28
1.2.1 Wat is er nodig voor een digitale strategie? 29

DEEL 2. ORGANISATIE 33
Inleiding organisatie 34
2.1 Van BITA naar Adaptief 40
2.1.1 BITA 41
2.1.2 BITA op z’n slechtst bij de overheid 43
2.2 De adaptieve organisatie van IT in de business 45
2.3 Het pad van transformatie binnen organisaties 47
2.4 Communicatie en het absorberen van kennis 49
2.4.1 De transformatie van communicatiekanalen 51
2.5 De ontwikkeling van een high performance team 57
2.5.1 Sociale innovatie en HPT’s 57
2.5.2 Continuous change, complexiteitstheorie en systeemdenken 59
2.5.3 De transformatie van de leider 63
2.5.4 De noodzakelijke randvoorwaarden voor HPT 65
2.6 Ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen 70
2.6.1 Verschillende typen digitale innovatie 71
2.6.2 Disruptie en nieuwe toetreders 72
2.6.3 Een nieuw verdienmodel als optionele dienst 73
2.6.4 Het verdienmodel als innovatiepunt op de agenda van het HPT 74
2.7 Het resultaat: nieuwe verdienmodellen voor tastbare producten 75
2.7.1 De boekenindustrie 76
2.7.2 Drukwerkdeal.nl 77
2.7.3 Fotoalbums 77
2.7.4 Voorbeeld uit de automotive: reserveonderdelen 78
2.7.5 Voorbeelden uit retail 79
2.7.6 Pay per use in de automotive 80
2.7.7 Betaal uw abonnement met data of met geld 81

DEEL 3. KLANTEN 83
Inleiding Klanten 84
3.1 Het pad van transformatie 88
3.2 Klantdata in het creatieproces 91
3.2.1 Voorbeelden in de bouwsector 92
3.2.2 Sportkleding: Nike 93
3.2.3 Speelgoed: Lego 94
3.2.4 Media: fotoboeken 95
3.2.5 Onderwijs 96
3.2.6 Social media: adverteren 98
3.2.7 Overheid 99
3.3 Productinnovatie: van cocreatie tot gedragswetenschap 100
3.3.1 Ook een disrupter verandert incrementeel 100
3.4 De transformatie van de salesorganisatie 103
3.4.1 Opties om het klantdeel van de organisatie te transformeren 104
3.4.2 De klant in het product development team 106
3.4.3 Platformtechnologie voor schaalbaarheid en loyaliteit van afnemers 107
3.4.4 Meten van de klantacceptatie bij cocreatie 108
3.4.5 Big data als voer voor gedragswetenschappers 109
3.5 Wie is de klant? 112
3.5.1 De klant bij een klantcentrische strategie 114
3.5.2 De klant bij een datacentrische strategie 116
3.5.3 De klant bij een applicatiecentrische strategie. 117
3.6 Vragen die elke manager zich moet stellen 118

DEEL 4. PROCESSEN 121
Inleiding bij Processen 122
4.1 Procesmanagement van traditioneel naar adaptief 125
4.2 Een ander perspectief op procesmanagement 127
4.3 Hulpmiddelen om te veranderen van perspectief. 129
4.4 Het pad van transformatie bij Processen 130
4.5 Het 3-lagen-procesmodel 132
4.5.1 Het inzicht dat het 3-lagen-procesmodel geeft. 135
4.6 De transformatie van bedrijfsprocessen en productieketens 137
4.6.1 Interne processen en het klantorderontkoppelpunt 137
4.6.2 Internetplatformen en productieketens 139
4.7 De transformatie van de service level agreement 142
4.7.1 Het nut van een SLA 142
4.7.2 Belonen en straffen in de SLA 143
4.7.3 Tip voor juist SLA-management 144

DEEL 5. TECHNOLOGIE 147
Inleiding Technologie 148
5.1 Technologie als aanjager van de digitale tranformatie 152
5.1.1 Wat maakt technologie nu zo anders dan voorheen? 154
5.2 Het pad van transformatie bij Technologie 155
5.3 De technologieën waar u uit kunt kiezen 158
5.3.1 Cloudtechnologie en Software as a Service 158
5.3.2 Andere technologieën die de digitale transformatie vormgeven 161
5.4 Investeren in nieuwe technologie of niet? 173
5.4.1 Het managen van data en informatie 173
5.4.2 Informatie als strategische component 174
5.5 Tips 176

DEEL 6. DATASTRATEGIE 179
Inleiding bij datastrategie 180
6.1 Typologieën van datagedreven strategieën 182
6.1.1 De klantcentrische datastrategie 182
6.1.2 Applicatiecentrische datastrategie 183
6.1.3 De datacentrische strategie 186
6.2 Voorbeelden van gekozen datastrategieën in relatie tot businessdoelen 189
6.2.1 Voorbeeld uit het onderwijs 190
6.2.2 Voorbeeld uit financiële sector 190
6.2.3 Voorbeeld van Research & Development 191
6.2.4 Conclusie: stem af op organisatiedoel 191
6.3 Risicomanagement in de datastrategie 192
6.3.1 Is wetgeving voldoende? Wat u zelf kunt doen 194

DEEL 7. INVESTERINGSSTRATEGIE 197
Inleiding: investeren is keuzes maken. 198
7.1 De begroting van de digitale technologie 200
7.1.1 Capex / Opex 201
7.2 Nieuwe manier van besluitvorming voor investeren in digitale technologie 202
7.2.1 Het Business Operating Change Model 204
7.3 Inkoopmanagement en de risico’s met nieuwe technologie 208
7.3.1 Checklist voor risicomanagement bij investeringen in digitale oplossingen 208

CONCLUSIE 213
BEGRIPPENLIJST 219
LITERATUURLIJST 227

Aanbevolen live events...

donderdag 25-05-2023

Regels en de ruimte

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Cijfers kunnen de wereld redden
    Tim Harford
    Cijfers kunnen de wereld redden
    € 25,99
  • Handboek financiële functie en control bij gemeenten en provincies
    Peter van den Doel
    Handboek financiële functie en control bij gemeenten en provincies
    € 52,50
  • Eerste circulaire stappen voor mkb'ers
    Jan Willem Wensink
    Eerste circulaire stappen voor mkb'ers
    € 47,50
  • Aan de slag met duurzame bedrijfseconomie
    Joost Bakker
    Aan de slag met duurzame bedrijfseconomie
    € 62,95
  • Multidisciplinaire aspecten van digital security
    Victor de Pous
    Multidisciplinaire aspecten van digital security
    € 40,95
  • Aan de slag met Linux voor LFCS
    Sander van Vugt
    Aan de slag met Linux voor LFCS
    € 44,50

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hét managementboek voor Digitale Transformatie

        Hét managementboek voor Digitale Transformatie
        Sander Jansen , James van de Merbel
        /