

De officiersopleiding bij het Korps Mariniers noemt Victor Moussault zijn beste managementopleiding.
Meer over Victor J.E. MoussaultDe focus op een ander als fundament voor succes
Paperback Nederlands 2016 9789462621282Samenvatting
Victor Moussault bekleedde van 1 januari 2007 tot 1 januari 2017 de functie van zakelijk directeur bij museum het Mauritshuis, Den Haag. De belangrijkste en meest toonaangevende activiteit in zijn tijd bij het museum was de aansturing en ontwikkeling van het grote bouwproject van de uitbreiding van het Mauritshuis.
In dit boek beschrijft Moussault de strategie en organisatie van het spectaculaire bouwproject dat het Mauritshuis als eerste voormalig rijksmuseum zelfstandig mocht uitvoeren namens het Rijksvastgoedbedrijf. Hij geeft inkijk in de methoden die hij gebruikt bij projectmanagement en zijn werkwijze bij het aansturen van dit project. De wijze waarop hij het publieke opdrachtgeverschap vorm heeft gegeven is bijzonder. Het bouwproject werd gerealiseerd op tijd en binnen budget, inclusief het gewenste kwaliteitsniveau.
Een uiterst gecompliceerd project, waardoor het museumoppervlak door een ondergrondse verbinding naar een gebouw aan de andere kant van de straat verdubbelde. Het museum heeft hiermee vele prijzen gewonnen, waaronder de prestigieuze IPMA Excellence Award 2015 voor het beste projectmanagement in Nederland.
Dit alles op basis van een aanpak die getuigt van ondernemerschap, innovatief denken en een hoog ambitieniveau, stelt de IPMA-jury, die unaniem van mening was dat dit project met het meeste avontuur en de meeste ongebaande paden is uitgevoerd. Totaal vernieuwend voor projectmanagement in de cultuursector, zowel nationaal als internationaal.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Het Mauritshuis; over een bijzonder project en een uitzonderlijke opdrachtgever 7
Voorwoord 10
Inleiding 16
Het Mauritshuis 19
-Museaal 19
-Organisatie 24
De renovatie van Galerij Prins Willem v 33
De kans: Mauritshuis bouwt aan de toekomst 39
Het projectdoel 48
Uitgangspunten bij het managen van een bouwproject 62
-Mensgericht managen 62
-Aandacht voor bedrijfsculturen 63
-Omgaan met wijzigingen ten gevolge van interne en externe invloeden 64
-Voortgangscontrole 66
-Van ambitie naar werkelijkheid, ingehaald door de realiteit 67
-Opleverdocumenten 69
-Communicatie 70
Het Programma van Eisen 73
Fases van een bouwproject 76
De aanpak van het project 78
-De functionele werkwijze 78
-De operationele werkwijze 80
Stakeholders 85
Afgeleide projecten 88
-Afgeleid project Renovatie 89
-Afgeleid project Renovatie Restauratieatelier 92
-Afgeleid project Gemeentemuseum Den Haag 92
-Afgeleid project Reizende Tentoonstellingen 93
-Stakeholders van afgeleide projecten 93
De omgeving en infrastructuur 94
-Verkeerssituatie 94
Kabels, leidingen en voorzieningen 96
Overeenkomsten 100
-De verzekeringen bij een bouwproject 101
De uitvoering van de bouw 103
Risicomanagement 106
Gebouwonderhoud 112
Aanbevelingen en conclusies 118
Bijlagen 125
-Bijlage 1: achtergronden van invloed op een bouwproject 125
-Bijlage 2: ruimtelijk, functioneel en technisch Programma van Eisen 126
-Bijlage 3: stakeholders van het bouwproject 129
-Bijlage 4: afgeleide projecten 130
-Bijlage 5: stakeholders van afgeleide projecten 132
-Bijlage 6: kabels, leidingen en voorzieningen 135
-Bijlage 7: overeenkomsten 137
-Bijlage 8: risicoanalyse 141
Bronvermelding 142
Fotoverantwoording 143
Colofon 144
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan