Het incasseren van ongenoegen
Deurwaarders en schuldenaren
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789462904415Samenvatting
Gerechtsdeurwaarders behoren tot de beroepsgroepen die het meest in aanraking komen met agressie en geweld. Daarbij is de afgelopen jaren het aantal klachten tegen gerechtsdeurwaarders fors toegenomen. Dit boek staat stil bij de escalatie van conflicten tussen deurwaarders en schuldenaren: Waarom zijn er (escalerende) conflicten tussen gerechtsdeurwaarders en schuldenaren en waarom nemen die in aantal toe? De relatie tussen deurwaarders en schuldenaren heeft op zichzelf een conflictueus karakter vanwege de belangentegenstelling. In het bijzonder maken de huidige ontwikkelingen in de samenleving duidelijk dat de spanningen tussen deurwaarders en schuldenaren zijn toegenomen. Belangrijk hierin zijn de verhevigde schuldenproblematiek en nieuwe en ingrijpende bevoegdheden van schuldeisers; de mondigheid van burgers en veranderingen in het gerechtsdeurwaardersambt, zoals de marktwerking.
In dit praktijkgerichte empirische onderzoek biedt de auteur een ander perspectief waarbij ze kijkt naar het sociale handelen van deurwaarders. Aan de hand van praktijkcases presenteert zij een typologie van verschillende conflictueuze interacties. Deze typologie is een bruikbaar analytisch gereedschap voor verder empirisch onderzoek.
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Hoofdstuk 1 Inleiding ........................................................................................... 1
1.1 De maatschappelijke functie van de gerechtsdeurwaarder ................... 2
1.2 Gerechtsdeurwaarders, conflicten en escalatie ..................................... 6
1.3 Conflictueuze interacties tussen gerechtsdeurwaarders en schuldenaren
................................................................................... 10
1.4 Probleemstelling ................................................................................. 12
1.5 Bestaand onderzoek ............................................................................ 15
1.6 Wetenschappelijke en maatschappelijke relevantie ............................ 18
1.7 Leeswijzer ........................................................................................... 24
Hoofdstuk 2 De gerechtsdeurwaarder ................................................................. 25
2.1 De incassopraktijk in Nederland ......................................................... 25
2.2 De hoedanigheden van de gerechtsdeurwaarder ................................. 28
2.3 De opdrachtgevers .............................................................................. 32
2.4 De handelingen van de gerechtsdeurwaarder ..................................... 33
2.5 De privileges van de gerechtsdeurwaarder ......................................... 53
2.6 De (interne) regulering ....................................................................... 54
2.7 Intern en extern toezicht ..................................................................... 62
2.8 Klachten tegen gerechtsdeurwaarders ................................................ 70
2.8.1 Overige instanties ...................................................................... 81
2.9 Intermediaire functie en zijn sociale rol ............................................. 82
2.10 De rol van de gerechtsdeurwaarder onder vuur .................................. 86
2.11 Conclusie ............................................................................................ 89
Hoofdstuk 3 Een overzicht van de literatuur ...................................................... 91
3.1 Economische omstandigheden ............................................................ 91
3.1.1 De verhevigde schuldenproblematiek ........................................ 92
3.1.2 Veranderingen aan de kant van schuldeisers: meer bevoegdheden ...........................................................................103
3.1.3 Incasseringsproblemen en hun gevolgen ..................................108
3.1.4 Conclusie ..................................................................................119
3.2 Sociale veranderingen in het gedrag van burgers ............................. 119
3.2.1 Maatschappelijke achtergronden: de discussie over
normen en waarden ...................................................................119
3.2.2 Ongewenst gedrag van burgers .................................................120
3.2.3 Agressie en geweld tegen publieke gezagsdragers ...................123
3.2.4 Ongewenst gedrag door schuldenaren ......................................129
3.2.5 Conclusie ..................................................................................136
3.3 Professionalisering en marktwerking................................................ 136
3.3.1 Marktwerking in het algemeen .................................................137
3.3.2 De marktwerking in verschillende beroepsgroepen ..................139
3.3.3 Deurwaarders onder de loep .....................................................143
3.3.4 Marktwerking bij deurwaarders ................................................150
3.3.5 Beeldvorming: de ondernemersrol staat voorop .......................164
3.3.6 Conclusie ..................................................................................166
3.4 Conflictdynamiek ............................................................................. 167
3.4.1 Escalatie ....................................................................................167
3.4.2 De-escalatie door publieke gezagsdragers ................................171
3.4.3 De-escalatie bij deurwaarders ...................................................177
3.5 Conclusie en een opstap naar de empirie .......................................... 181
Deel II: Empirie ......................................................................................................
Hoofdstuk 4 Een methodologische verantwoording ......................................... 185
4.1 Het symbolisch interactionisme en de culturele criminologie .......... 185
4.2 Onderzoekseenheid en casestudie ..................................................... 186
4.3 De dataverzameling .......................................................................... 187
4.3.1 Methoden gerechtsdeurwaarders ..............................................188
4.3.2 Methoden schuldenaren ............................................................198
4.3.3 Methoden derden ......................................................................205
4.4 De data-analyse als cyclisch proces .................................................. 208
4.4.1 De fasen van analyseren ...........................................................208
4.4.2 Onderlinge beïnvloeding ..........................................................210
4.4.3 Kwaliteit van de data ................................................................212
4.5 Leeswijzer van de resultaten ............................................................. 221
Hoofdstuk 5 De aanloop en introductie van de typologie ................................. 223
5.1 Derden .............................................................................................. 223
5.2 De voorfase ....................................................................................... 224
5.2.1 Schuldeisers ..............................................................................224
5.2.2 Schuldhulpverleningsinstanties ................................................227
5.3 De schriftelijke fase .......................................................................... 231
5.4 De telefonische fase .......................................................................... 234
5.5 Conclusie .......................................................................................... 238
5.6 Vooruitblik op de face-to-face-contactfase ....................................... 239
Hoofdstuk 6 Type 1 Vluchtige interacties ........................................................ 243
6.1 Gedragingen van deurwaarders: explootje rijden ............................. 243
6.1.1 Explootjebrenger ......................................................................245
6.2 Gedragingen van schuldenaren ......................................................... 252
6.3 Conclusie: tijd is geld ....................................................................... 258
Hoofdstuk 7 Type 2: Confronterende interacties .............................................. 261
7.1 Gedragingen van deurwaarders ........................................................ 261
7.1.1 Gezagsdrager ............................................................................262
7.1.2 Bureaucraat ...............................................................................266
7.2 Gedragingen van schuldenaren ......................................................... 269
7.2.1 Reacties op gezagsdragend gedrag ...........................................269
7.2.2 Reacties op bureaucratisch gedrag ............................................273
7.3 Conclusie: confronteren .................................................................... 277
Hoofdstuk 8 Type 3: Strategische interacties ................................................... 279
8.1 Gedragingen van deurwaarders ........................................................ 279
8.1.1 Openbaar ambtenaar .................................................................280
8.1.2 Ondernemer ..............................................................................287
8.2 Gedragingen van schuldenaren ......................................................... 297
8.2.1 Meewerkend gedrag .................................................................297
8.2.2 Strategisch gedrag.....................................................................299
8.3 Conclusie: het spel wordt gespeeld ................................................... 304
Hoofdstuk 9 Type 4: Harde interacties ............................................................. 307
9.1 Gedragingen van deurwaarders ........................................................ 307
9.1.1 Machthebber .............................................................................309
9.1.2 Geweldpleger ............................................................................312
9.2 Gedragingen van schuldenaren ......................................................... 319
9.3 Conclusie: als puntje bij paaltje komt ............................................... 325
Hoofdstuk 10 Escalatie: agressie en geweld ..................................................... 329
Deel 1: De vier typen als opstap naar agressie en geweld ........................... 329
10.1 De escalatieladder ............................................................................. 329
Deel 2: De belevingen van deurwaarders en schuldenaren ......................... 337
10.2 Deurwaarders aan het woord ............................................................ 337
10.2.1 Alledaagse ervaringen met agressie en geweld aan de deur .....337
10.2.2 Visie op het ontstaan van escalatie (triggers) ...........................339
10.3 Schuldenaren aan het woord ............................................................. 351
10.3.1 Visie op het ontstaan van escalatie (triggers) ...........................351
10.4 Triggers en observaties ..................................................................... 361
10.5 Conclusie: conflictdynamiek ............................................................ 363
Hoofdstuk 11 De-escalatie ................................................................................ 365
11.1 De-escalatie aan de deur ................................................................... 365
11.1.1 Preventieve strategieën: vooraf al escalatie voorkomen ...........366
11.1.2 Minimaliserende strategieën .....................................................371
11.2 De-escalatie vanuit kantoor .............................................................. 376
11.3 Beperkingen op het terrein van de-escalatie ..................................... 378
11.4 Conclusie .......................................................................................... 388
Hoofdstuk 12 Conclusies, nadere beschouwing en een blik op de toekomst .... 391
12.1 Hoe zijn de spanningen tussen gerechtsdeurwaarders en schuldenaren te verklaren? ..................................................................................... 391
12.2 Hoe verloopt de interactie tussen gerechtsdeurwaarders en schuldenaren in gevallen waarin spanningen oplopen? .................... 394
12.3 Waardoor treedt escalatie op? ........................................................... 396
12.4 Wat kunnen gerechtsdeurwaarders doen en laten om escalatie te voorkomen? ...................................................................................... 399
12.5 Gerechtsdeurwaarders: zelf partij in een conflict ............................. 401
12.6 Verbinden: persoonlijk contact, menselijkheid & respect ................ 402
12.7 Nadere beschouwing ......................................................................... 402
12.8 Een blik op de toekomst ................................................................... 408
Literatuurlijst .................................................................................................... 411
Rapporten van de Nationale ombudsman .................................................... 459
Klachten ..................................................................................................... 461
Jurisprudentie .............................................................................................. 461
Bijlagen ............................................................................................................. 465
Bijlage 1: Enquête deurwaarders ................................................................. 467
Bijlage 2: Overzicht cases ........................................................................... 473
Bijlage 3: Schema conflictueuze interacties deurwaarder-schuldenaar ....... 475
Summary: „The displeasure of debt collection: bailiffs and debtors‟...............479
Curriculum vitae ............................................................................................... 485
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan