Simone van Dijk (1967) is zelfstandig gevestigd coach, trainer, onderwijs- en organisatieadviseur en auteur.
Meer over Simone van DijkMeester in de klas - Persoonlijk leiderschap voor leerkrachten
Paperback Nederlands 2018 2e druk 9789491757600Samenvatting
'Meester in de klas' gaat in op de vragen waar veel leerkrachten mee worstelen: Hoe houd ik mijn werk leuk? Hoe zorg ik dat alle leerlingen krijgen wat ze nodig hebben? Hoe vormen we een sterk team? Hoe vind ik mijn weg om te doen wat er van me gevraagd wordt, zonder doorlopend het gevoel te hebben dat ik tekortschiet?
Aan de hand van indringende cases en verrassende eyeopeners helpt 'Meester in de klas' je weer de regie te nemen over het werk en professioneler én met meer plezier in de klas te staan. Je krijgt praktische en bemoedigende adviezen om met jezelf, je leerlingen, je team en ouders aan de slag te gaan om het beste uit elk kind te halen.
'Een hartverwarmend, optimistisch, origineel informatief, inspirerend, professioneel en confronterend boek. Zet aan tot denken en biedt houvast met heldere do’s en dont’s.' - Noëlle Pameijer, school-, GZ- en kinderpsycholoog
'Een praktisch, prettig en stimulerend boek.' - Peter Mol, orthopedagoog en directeur Gedragondersteuning
'Een boek dat aanzet tot nadenken én handelen. Een aanrader voor alle collega's.' - Joyce Stitselaar, groepsleerkracht
'Meester in de klas zet aan tot reflectie om huidig en toekomstgericht onderwijs vorm te geven.' -
Christine Brons, psycholoog en beeldcoachopleider
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Simone van Dijk
Inhoudsopgave
Inleiding 10
1 Het leren leiden 13
1.1 Drie basisbehoeften 13
1.2 Van blije leerlingen naar blije, lérende leerlingen 24
1.3 Je beoogde doelen 31
2 Jouw invloed als leerkracht 35
2.1 Je mindset achterhalen 37
2.2 Je overtuigingen onder de loep 43
2.3 Anders kijken naar je ‘lastige’ leerling 47
2.4 Eerst begrijpen, dan pas begrepen willen worden 54
3 Iedereen leert in jouw lessen 57
3.1 Leerkrachtgestuurde aanpak 57
3.2 Voorbereiding van de les 58
3.3 Lesfases en leerfases 63
3.4 Huiswerk ja of nee? 70
4 Leerlingen aan het stuur 73
4.1 Leerlingen actief betrekken 73
4.2 Zelfsturing en handelingsgericht werken 80
4.3 Een kindgesprek 86
5 De noodzaak van feedback 90
5.1 Effectieve feedback geven 90
5.2 Typen feedback 94
5.3 Feedback geven door vragen te stellen 98
5.4 Leerlingen geven elkaar goede feedback 100
5.5 Van binnen naar buiten 102
6 School en thuis 105
6.1 Samen verantwoordelijk 105
6.2 Educatief partnerschap 107
6.3 Startgesprekken 109
6.4 Gelijkwaardig is niet hetzelfde als gelijk 113
7 Samenwerken met ouders 115
7.1 Begrijpen wat er misgaat 115
7.2 Een professionele benadering van de ouders 118
7.3 Weerstand voorkomen 120
7.4 Weerstanden oplossen 129
8 Ondersteuning arrangeren 133
8.1 Het ondersteuningsteamoverleg voorbereiden 133
8.2 Een effectief OT-overleg 135
8.3 Uitkomsten van het OT-overleg 139
9 Een sterk team 142
9.1 Je persoonlijk leiderschap vergroten 143
9.2 Bouwen aan een sterk team 153
9.3 Een structureel sterk team zijn 160
9.4 Coaching on the job 165
10 De dynamiek van een schooljaar 172
10.1 Je werkdruk verlichten 173
10.2 Vijf periodes 175
10.3 Handelingsgerichte overdracht 178
11 Ons onderwijs in de toekomst 188
11.1 Passend onderwijs 189
11.2 Toekomstbestendig leren 197
Nawoord 208
Woord van dank 209
Overzicht online bijlagen 218
Bronnen 219
Over de auteur 224
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan