Jelle Siaens (1975), Antwerpen, kan als externe ISO9001-auditor bogen op meer dan 17 jaar relevante praktijkervaring in de dienstverlenende sector in België, Nederland, Frankrijk en de VS.
Meer over Jelle SiaensHoe ISO 9001:2015 wél werkt
7 (voor)waarden voor kwalitatief engagement op de werkvloer in het voordeel van klanten
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789492595201Samenvatting
Is het bekende ISO9001-kwaliteitscertificaat achterhaald en heeft een kwaliteitsmanagementsysteem nog toegevoegde waarde? Organisaties vinden het een heel gedoe en twijfelen aan de effectiviteit ervan.
Een gemiste kans, vindt Jelle Siaens. Want organisaties hebben steeds meer te maken met mondige en veeleisende klanten. Ze moeten aan steeds hogere kwaliteitseisen voldoen om klanten nog tevreden te stellen. De eisen van de ISO9001:2015-norm zijn in dat opzicht brandend actueel! Ze helpen organisaties kwalitatief hoogwaardige producten en diensten te leveren met aandacht voor continue verbetering om klanttevredenheid te verhogen.
De kritieke factor in het succesvol toepassen van de ISO9001-norm is volgens Siaens hoe leidinggevenden, kwaliteitsverantwoordelijken, consultants en auditoren deze norm interpreteren en implementeren. Pas wanneer zij met de bril van third generation leadership naar de ISO9001-norm kijken, met een (meer) pragmatische en hedendaagse interpretatie, ervaren ze de grote meerwaarde voor klanten, medewerkers en de organisatie.
Siaens omschrijft deze invalshoek als 'de nieuwe kwaliteit'. In dit boek biedt hij een vernieuwende kijk op de zeven kwaliteitsmanagementprincipes waarmee organisaties en hun medewerkers weer écht klantgericht gaan denken én handelen. Want zonder klanten geen business!
Met dit boek wil de auteur dienstenorganisaties een oplossing bieden om het kwaliteitsbewustzijn bij jong en oud te stimuleren zodat ze meer plezier op het werk beleven.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jelle Siaens
Inhoudsopgave
DEEL 1. IN MENSENTAAL: WAT VEREIST ISO9001:2015?
Hoofdstuk 1. ISO9001:2015 en verbetering 25
1.1 Verbetering 25
1.2 Een praktijkvoorbeeld 27
Hoofdstuk 2. Kwaliteitsmanagementsysteem – grondbeginselen 31
2.1 Kwaliteitsmanagementsysteemmodel 31
Hoofdstuk 3. ISO9001:2015 in de 21ste eeuw – een mindshift 35
3.1 De ‘organisatie als machine’ 35
3.2 De ‘lerende organisatie’ 38
3.3 Brandjes blussen of voorkomen? 65
Hoofdstuk 4. Transformationeel leiderschap 69
4.1 Reflect 70
4.2 Re-design 71
4.3 Re-awaken 72
4.4 Transformationeel leiderschap en systeemtheorie 76
DEEL 2. ISO9001:2015 IN DE 21STE EEUW 'DE NIEUWE KWALITEIT'
Hoofdstuk 5. Een nieuwe bedoeling voor dienstenorganisaties 85
Principe 1: begrijp de relatie ‘aannames – acties – gevolgen’ 85
5.1 De bedoeling van het systeem 85
5.2 De bedoeling van een systeem volgens ISO9001:2015 86
5.3 Wat vinden klanten belangrijk? 93
5.4 Het waardecreatiemodel 97
5.5 Klanttevredenheid – Servqual 100
Hoofdstuk 6. Een nieuwe manier van werk coördineren 111
Principe 2: begrijp de relatie ‘bedoeling – meting – methode’ 111
6.1 Het effect van de bedoeling op het systeem 111
6.2 Procesmetingen volgens ISO9001:2015 113
6.3 Metingen als feedback loop 117
Principe 3: begrijp de relatie ‘Check-Plan-Do’ 132
Principe 4: begrijp de relatie ‘klantvraag – waarde – flow’ 136
6.4 Het afhandelen van de klantvraag 139
6.5 Workflow 144
6.6 Samenwerking 150
6.7 Bedrijfscultuur 151
6.8 De rol van ICT 152
Hoofdstuk 7. Een nieuwe rol voor managers 155
7.1 Eliminatie in functie van optimalisatie 155
7.2 Nieuw basismodel voor dienstverlening 156
7.3 In het werk aan het werk 159
7.4 Nieuwe metingen 161
Principe 5 : begrijp de relatie ‘managementdenken – systeemontwerp – prestaties’
7.5 Systeemcondities 162
7.6 Het managementdenken 164
7.7 De invloed van het managementdenken 165
7.8 Inrichting en aansturing van organisaties 168
7.9 Een praktijkvoorbeeld 170
Hoofdstuk 8. Een nieuwe manier van communiceren 175
8.1 Veilige werkplekken 176
8.2 Vruchtbare samenwerking 176
8.3 Transparante conversatie 178
8.4 Vertrouwen 180
8.5 Mislukkingen en durven falen 182
Hoofdstuk 9. Een nieuwe set van waarden 185
9.1 Een ander perspectief 185
9.2 Een ander ontwerp van het werk 186
9.3 Andere metingen 188
9.4 Een andere manier van besluitvorming 189
9.5 Een andere manier van motiveren 190
9.6 Een andere managementethiek 190
9.7 Een andere houding tegenover klanten 193
9.8 Conclusie 194
Hoofdstuk 10. Aan de slag 197
Literatuur 203
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan