

Victor Pierau is eigenaar van het bedrijf Connessence en is gespecialiseerd in het versterken van de luistercultuur in organisaties.
Meer over Victor PierauLeadership in listening
The 7 levels of listening for professionals
Paperback Engels 2021 1e druk 9789492595225Samenvatting
Wat is het moeilijkste aan luisteren? Om echt stil te zijn. Om alle afleiding in de vorm van onder andere gedachten, emoties en energiegebrek - de ruis - uit te schakelen. En zo ongefilterd te ontvangen wat de ander zegt en bedoelt.
Luisteren vergt veel meer van je dan je denkt en speelt zich voor een groot deel op onbewust niveau af. Maar wie de moed en verantwoordelijkheid aandurft om dit te onderzoeken, en om de ruis in zichzelf waar te nemen en op te lossen, kan leren luisteren op alle niveaus.
Victor Pierau verdiepte zich tien jaar lang in de wetenschap van het luisteren en ontdekte dat luisteren op 7 niveaus plaatsvindt. Hij zag dat op elk niveau er flink wat ruis op de lijn kan ontstaan. Als je doorziet welke ruis jou belemmert in je communicatie, kun je met simpele oefeningen aan de slag.
Dit boek is voor professionals die in hun werk nog beter willen leren luisteren. Professionals die vanuit persoonlijk leiderschap kiezen voor open verbinding met hun gesprekspartners. Die verantwoordelijkheid willen nemen voor hun eigen aandeel in communicatie. Of je nu werkzaam bent in de zorg, in de politiek, in het onderwijs of bij een commerciële organisatie, beter luisteren kan je werk en je leven op alle fronten verbeteren. Het levert je vernieuwende creatiekracht op, je houdt meer energie over en je contacten verdiepen je zich. Zo geef je door beter te luisteren jouw persoonlijk leiderschap vorm.
Trefwoorden
luisteren persoonlijk leiderschap communicatie ruis communiceren empathie zelfbewustzijn verbinding communicatieruis empathisch luisteren emoties stil luisteren essentie persoonlijke ontwikkeling psychologie selectief luisteren aandacht ego synergetisch luisteren zelfgericht luisteren zeven luisterniveaus cognitief luisteren dubbelgericht luisteren behoeftes stilte contact energie zelfreflectie bewustzijn coaching contactvaardigheid emotionele intelligentie intuïtie mindfulness grenzen synergie overtuigingen talent zelfovergave behoeften energiemanagement zelfkennis co-creatie grenzen stellen professionele communicatie leidinggeven oordeelloosheid non-verbale communicatie vrije wil onpersoonlijke liefde inspiratie emotieregulatie conflicthantering hersengolven organisatiekunde samenwerken stressmanagement teams zelfzorg zingeving betekenisgeving spiritualiteit persoonlijke groei creativiteit transpersoonlijk zelfleiderschap
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Word from the translator 9
Introduction 11
1 Seven levels of Listening 15
1.1 Distortion as an obstruction to listening 16
1.2 Three orientations that influence the manner of listening 18
1.3 Seven listening levels with three orientations 23
2 Self-focused listening for more energy 35
2.1 I listen to my energy housekeeping system 39
2.2 I listen in such a way that my boundaries function with others 53
2.3 I listen with self-knowledge 67
3 Dual-focused listening for improved attention 75
3.1 I listen to my consciousness 77
3.2 I listen so that I am able to focus my attention on the other person 91
3.3 I listen with complete attention 99
4 Selective listening for transparent interests 103
4.1 I listen to my needs 106
4.2 I listen for the true intent of the other person to become clear 112
4.3 I listen based on free will 121
5 Empathic listening for in-depth contact 131
5.1 I listen to my emotions 134
5.2 I listen with empathy for the emotions of the other person to become clear 146
5.3 I listen with non-personal love 160
6 Cognitive listening for aligned objectives 167
6.1 I listen to my convictions 169
6.2 I listen for us to become inspired 176
6.3 I listen without judging 182
7 Synergetic listening for renewed creative power 187
7.1 I listen to my talent 189
7.2 I listen for us to reach a higher solution in co-creation 195
7.3 I listen in self-surrender 204
8 Silent listening for an open connection 209
8.1 I listen to the silence in my whole being 212
8.2 I listen for the silence-field between us to become perceptible 219
8.3 I listen to intuitive impulses 224
9 Applying the listening levels 231
9.1 Application at the level of the individual 232
9.2 Application at the team level 237
9.3 Application at the organisational level 245
Epilogue 251
Appendix: Summary 253
Appendix: Leadership in listening in action 255
Bibliography 257
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan