Rolf van Haren is oprichter van The Upgrade Society, brengt het innovatiedenken in lijn met de behoefte van professionals om aan hun ontwikkeling te werken.
Meer over de auteursExperttips voor een betekenisvolle organisatie
Ontwikkel een eco-systeem voor je organisatie met het Wiel van Betekenis
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789492926500Samenvatting
De rol en de kracht van een organisatie in de huidige tijd is ten opzichte van het verleden fundamenteel veranderd. Van verschillende kanten grijpen maat-schappelijke en economische ontwikkelingen in elkaar, waardoor ondernemers, directies en zzp’ers totaal andere vragen op zich afkrijgen dan een halve eeuw geleden. De antwoorden op die vragen leiden tot keuzes waar betekenisvolle ondernemingen uit voortkomen.
Rolf en Peter beschrijven in dit boek, aan de hand van hun ideologische visie, hoe een organisatie, profit of non-profit, groot of klein, kan groeien naar een bedrijf waarbij verschillende partijen met elkaar interacteren en elkaar als het ware in balans houden, in een zogenoemd ecosysteem. Ze zetten daarbij hun kennis en ervaring om in 50 tips, die samenkomen in hun methodiek: het Wiel van Betekenis.
Het Wiel van Betekenis helpt je om de 8 deelgebieden van een betekenisvolle organisatie helder te krijgen. Het wiel geeft aan dat de essentie om betekenisvol te blijven circulair is. De beweging die mensen binnen en buiten de organisatie maken, om met elkaar voor de klant, voor henzelf en voor het ecosysteem waarde te creëren, is een voortdurende verandering van aandacht en focus.
De tips en opdrachten in dit boek helpen jou en jouw bedrijf bij het zetten van de stappen die nodig zijn op weg naar een betekenisvolle organisatie.
"Twee complementaire goeroes aan het woord. Met de essentie van merkgestuurd ondernemen als uitgangspunt voor het Wiel van Betekenis. Het is een échte must-read voor ondernemers!" - Frank Cuijpers, managing director, DeltaZuid
Specificaties
Lezersrecensies
Over Peter Dalmeijer
Inhoudsopgave
Inleiding
Betekenisvolle organisaties op weg naar een ecosysteem
Het Wiel van Betekenis
Tip 1. Universele cyclus van verandering
Tip 2. De 4 innovatie H’s: Hipster, Hacker, Helper en Hustler
Focus
Tip 3. Verdeel 100% over 3 aandachtsgebieden
Tip 4. Benoem het inhouds- en relatiecontract
Tip 5. Identificeer mogelijke groeigebieden
Tip 6. Bepaal onderscheidende neurologische niveaus
Tip 7. Gebruik Sustainable Development Goals
Tip 8. Werk samen aan je waardenhiërarchie
Ambitie
Tip 9. Werk met een mastermindgroep
Tip 10. Ervaar de kracht van rapport: optimaal contact
Tip 11. Bepaal een Big Hairy Audacious Goal (BHAG)
Tip 12. Verbind verleden, heden en toekomst
Tip 13. Maak van verandering een kernproces
Tip 14. Verander betekenisvol met het coachmodel
Creativiteit
Tip 15. Breng ideeën in kaart
Tip 16. Gebruik je zintuigen als poort naar creativiteit
Tip 17. Werk verschillende digitale strategieën uit
Tip 18. Gebruik de kracht van het vertellen: een Dyadic Process
Tip 19. Leer door te fale
Tip 20. Leer van de Meesters: het Disney-model
Organisatie
Tip 21. Implementeer successieplanning
Tip 22. Kijk door een systemische bril
Tip 23. Vertaal strategie naar kwartaalfocus voor alle medewerkers
Tip 24. Breng je OKR’s letterlijk in beweging
Tip 25. Werk samen vanuit strategische benadering
Tip 26. Leer groeihacken vanuit diverse waarnemingsposities
Betekenis
Tip 27. Investeer in faciliterend leiderschap (Agile, Scrum, Lean Startup)
Tip 28. De egoposities van ´betekenisvolle´ leiders
Tip 29. Faciliteer een horizontale project roadmap voor werkondernemers
Tip 30. Laat de meest flexibele leider in charge: systemisch leiderschap
Tip 31. Maak van medewerkers stakeholders
Tip 32. Kom uit de ‘professionele’ dramadriehoek
Identiteit en Imago
Tip 33. Creëer een ecosysteem op basis van waarden
Tip 34. Laat het ecosysteem leven in een opstelling
Tip 35. Zet in op open innovatie
Tip 36. Denk, voel en doe innovatie
Tip 37. Doe validatie op waardenniveau
Tip 38. Speur naar de kernwaarden
Ecosysteem
Tip 39. Faciliteer de groei van de klant
Tip 40. Richt je op klantwaarden als basis voor de klantrelatie
Tip 41. Ken de werkelijke kernprocessen en besteed de rest uit
Tip 42. Doe eens een tafelopstelling
Tip 43. Manage op synergie 1+1=3
Tip 44. Snap en gebruik de Wet van Aantrekking
Verankering
Tip 45. Zet je ‘merk’ centraal
Tip 46. Lees de elevator story: je persoonlijke verhaal
Tip 47. Borg reflectie als proces
Tip 48. Veranker de verbinding
Tip 49. Huddle Up!
Tip 50. Doe op z’n tijd een break state
Nawoord
Dankwoord
Over de auteurs
Hoe nu verder?
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan