Lees verder
Hoogleraar Leren, ontwikkelen en gedragsverandering aan VU Amsterdam, lector Professionele identiteit en organisatieontwikkeling aan Aeres Hogeschool Wageningen en mede-eigenaar Good Work Company
Meer over de auteursCanon van leren & ontwikkelen
50 concepten en hun grondleggers
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 2e druk 9789024444595Samenvatting
De 'Canon van leren en ontwikkelen' is het basiswerk over leren en ontwikkelen in organisaties. Dit boek is een volledig herziene uitgave van Canon van het leren, dat in 2012 verscheen, en waar ruim 10.000 exemplaren van zijn verkocht. Deze nieuwe editie bevat actuele ontwikkelingen en inzichten, evenals nieuwe stromingen in de organisatiekunde.
Aan het boek werkten vijftig auteurs mee, stuk voor stuk mensen uit wetenschap en praktijk. Het resultaat: vijftig toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers. De auteurs brengen de theorieën niet alleen helder en zonder poespas over, maar delen ook hun persoonlijke fascinatie, ervaring en kritische reflecties.
De bijdragen zijn gebundeld door een redactie, bestaande uit Manon Ruijters, Rika Schut en Robert-Jan Simons. De Canon van leren en ontwikkelen is bestemd voor praktijkmensen zoals trainers, opleiders en adviseurs die zich bezighouden met leren en ontwikkelen in en om organisaties in de meest brede zin van het woord. Managers, wetenschappers en studenten vinden verdieping in de canon.
Bij het boek hoort een uitgebreide website met nog meer grondleggers en theorieën. Deze website is toegankelijk via een code in het boek.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Manon Ruijters
Over Robert-Jan Simons
Inhoudsopgave
Grondleggers, tijdlijn en auteurs 19
1 Aangeleerd optimisme — [Martin Seligman] 23
Nick van Dam & Judith Grimbergen
2 Actieonderzoek — [Kurt Lewin] 35
Arienne van Staveren
3 Appreciative inquiry — [David Cooperrider] 47
Saskia Tjepkema en Luc Verheijen
4 Boundary crossing — [Yrjö Engeström] 59
Jos Castelijns en Marjan Vermeulen
5 Brain-based learning — [Renate N. Caine en Geoffrey Caine] 73
Ria van Dinteren
6 Community of practice — [Etienne Wenger] 85
Marc Coenders
7 Complexe systemen — [Ralph Stacey] 97
Rob Blomme
8 Corporate curriculum — [Joseph W.M. Kessels] 107
Suzanne Verdonschot
9 Cultuur — [Edgar H. Schein] 119
Maurits Jan Vink
10 Deliberate practice — [K. Anders Ericsson] 131
Rika Schut
11 Denkfouten — [Daniel Kahneman] 143
Sanneke Bolhuis
12 Dialoog — [William Isaacs] 153
Hartger Wassink
13 Double-loop learning — [Chris Argyris en Donald Schön] 163
Manon Ruijters
14 Ervaring en reflectie — [John Dewey] 177
Marianne van Woerkom
15 Feedback — [John Hattie] 187
Lia Voerman
16 Flow — [Mihaly Csikszentmihalyi] 199
Luk Dewulf
17 Gespreid leiderschap — [James P. Spillane] 209
Patricia Hoogland
18 Habitus — [Pierre Bourdieu] 221
Yolande Witman
19 Informeel leren — [Jean Lave] 233
Lia Fluit
20 Kenniscreatie — [Carl Bereiter en Marlene Scardamalia] 243
Frank de Jong
21 Kritische reflectie — [Paulo Freire] 255
Jaap van ’t Hek
22 Kwetsbaarheid — [Brené Brown] 265
Marjon Bohré-den Harder
23 Leerstijlen — [David A. Kolb] 277
Robert-Jan Simons
24 Lerende organisatie — [Mike Pedler] 289
Rob Poell
25 Levenscyclus — [Erik Erikson] 301
Heleen Draijer
26 Losjes gekoppelde systemen — [Karl E. Weick] 313
Léon de Caluwé† en Leike van Oss
27 Mindset — [Carol Dweck] 323
Björn Prevaas
28 Nieuwsgierigheid — [Daniel E. Berlyne] 333
Robert-Jan Simons
29 Normatieve professionaliteit — [Harry Kunneman] 345
Antoinette Bolscher en Mirjam van Limpt
30 Ontmoeting — [Martin Buber] 355
Guido van Voornveld
31 Paradoxen — [Wendy Smith en Marianne Lewis] 367
Hans Vermaak
32 Plek der moeite — [André Wierdsma] 379
Iselien Nabben
33 Practical wisdom — [Barry Schwartz] 391
Erik Deen
34 Prestatiemotivatie — [David C. McClelland] 403
Sander Vloedgraven
35 Professionaliteit — [Eliot L. Freidson] 415
Ed de Jonge
36 Professionele frames — [David W. Shaffer] 427
Tom van Oeffelt
37 Psychological safety — [Amy Edmondson] 439
Karin Derksen
38 Psychologisch eigenaarschap — [Jon L. Pierce] 451
Carlijn Nelis
39 Reflective practioner — [Donald Schön] 463
Guido Walraven
40 Self-determination theory — [Edward L. Deci en Richard M. Ryan] 475
Rob Martens
41 Social defences — [Isabel Menzies Lyth] 487
Erik van de Loo
42 Soft systems methodology — [Peter Checkland] 499
Tim Stevens
43 Spel — [Johan Huizinga] 511
Michiel de Ronde
44 Tacit knowledge — [Michael Polanyi] 521
Rika Schut
45 Taxonomie — [Benjamin S. Bloom en Lee S. Shulman] 533
Manon Ruijters
46 Teamleren en teamreflexiviteit — [Michael West en
Connie J.G. Gersick] 547
Thijs Homan
47 Theory U — [Otto Scharmer] 559
Maria Sturm
48 Transactionele analyse — [Eric Berne] 571
Gerritjan van Luin
49 Vakmanschap — [Richard Sennett] 583
Bart van Rosmalen en Hanke Drop
50 Werkleren — [Stephen Billett] 593
Bert van Veldhuizen en Anja Doornbos
Literatuur 605
Trefwoordenregister 639
Online hoofdstukken 645
Over de auteurs 647
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan