Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , e.a.

Canon van leren & ontwikkelen

50 concepten en hun grondleggers

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 2e druk 9789024444595
Voormalig top 100Totaal 54 dagen
Verkooppositie 3073Hoogste positie: 37
Direct te downloaden

Samenvatting

De 'Canon van leren en ontwikkelen' is het basiswerk over leren en ontwikkelen in organisaties. Dit boek is een volledig herziene uitgave van Canon van het leren, dat in 2012 verscheen, en waar ruim 10.000 exemplaren van zijn verkocht. Deze nieuwe editie bevat actuele ontwikkelingen en inzichten, evenals nieuwe stromingen in de organisatiekunde.

Aan het boek werkten vijftig auteurs mee, stuk voor stuk mensen uit wetenschap en praktijk. Het resultaat: vijftig toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers. De auteurs brengen de theorieën niet alleen helder en zonder poespas over, maar delen ook hun persoonlijke fascinatie, ervaring en kritische reflecties.

De bijdragen zijn gebundeld door een redactie, bestaande uit Manon Ruijters, Rika Schut en Robert-Jan Simons. De Canon van leren en ontwikkelen is bestemd voor praktijkmensen zoals trainers, opleiders en adviseurs die zich bezighouden met leren en ontwikkelen in en om organisaties in de meest brede zin van het woord. Managers, wetenschappers en studenten vinden verdieping in de canon.

Bij het boek hoort een uitgebreide website met nog meer grondleggers en theorieën. Deze website is toegankelijk via een code in het boek.

Specificaties

ISBN13:9789024444595
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:664
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:7-6-2021
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Canon van leren & ontwikkelen - 'Mooie introductie en opfrisser'
Rudy Kor | 12 augustus 2021
Volgens de redacteuren richt de Canon van leren & ontwikkelen zich op iedereen (van onderwijskundige tot manager) die interesse heeft ‘in leren in en om organisaties in de meest brede zin van het woord' en die meer wil weten over de achtergrond van een concept en wat je er wel en niet mee kunt.
Lees verder
recensie
Canon van het leren
Jan Jacob Bos | 10 september 2012
Noem eens een paar goede boeken over leren. Als je eenmaal in de flow zit, wordt de lijst onuitputtelijk. Voor veel mensen is de lijst dan al snel te lang om er zelfs maar aan te beginnen om de boeken ook daadwerkelijk te gaan lezen. Manon Ruijters probeert dit dilemma te overbruggen door met een complete canon te komen in één boek.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
4 stemmen
3
1
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

preview
Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters 17 juni 2021 Waar leren meer gericht is op de korte termijn, is ontwikkelen een proces van de lange termijn. In het overzichtswerk Canon van leren & ontwikkelen komen die twee samen, gericht op leren en ontwikkelen binnen organisaties. Een preview.

Over Manon Ruijters

Manon Ruijters werkt met name rondom vraagstukken in professionele ontwikkeling en organisatieontwikkeling. Dat doet zij met diverse partners in allerlei settings vanuit haar thuishaven Good Work Company. Sinds 2011 is zij werkzaam als lector aan Aeres Hogeschool Wageningen, waar zij zich bezighoudt met onderzoek naar professionele identiteit en organisatieontwikkeling. In 2017 werd zij hoogleraar Leren, ontwikkelen en gedragsverandering aan de VU, en maakt daar deel uit van het team dat verantwoordelijk is voor de Basisopleiding Verandermanagement, de MSc Verandermanagement en aanverwant onderzoek aan de School of Business and Economics. Onderzoek en praktijk lopen in haar werk voortdurend door elkaar heen. De praktijk houdt haar op het rechte spoor: de onderwerpen en vraagstukken die daar opkomen sturen de ontwikkeling. Wat zij in de praktijk tegenkomt en uitprobeert, versmelt vervolgens in het lopende onderzoek en omgekeerd. Manon Ruijters publiceert graag in zowel wetenschappelijke als populaire boeken en tijdschriften. www.goodworkcompany.nl www.vu.nl www.aereshogeschool.nl

Andere boeken door Manon Ruijters

Over Robert-Jan Simons

Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons studeerde psychologie aan de universiteiten van Utrecht (kandidaats) en Amsterdam (doctoraal onderwijs- / ontwikkelingspsychologie) en promoveerde in 1981 aan de Katholieke Universiteit Brabant bij prof. Dr. L.F.W. de Klerk op een proefschrift over het gebruik van metaforen in het onderwijs. Hij werkte aan de universiteiten van Amsterdam, Nijmegen en Tilburg als wetenschappelijk (hoofd-) medewerker. Van 1990 tot 2001 was hij hoogleraar onderwijs- en opleidingspsychologie en onderzoeksdirecteur pedagogiek en onderwijskunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Daarna werkte hij als hoogleraar didactiek in digitale context aan de Universiteit Utrecht. Van 2006 – 2010 was hij hoogleraar-directeur van het IVLOS: het Interfacultair Instituut voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Studievaardigheden. Vanaf januari 2010 combineerde hij zijn hoogleraarschap aan de Universiteit Utrecht met het directeurschap van de NSO: de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement. Per 1 januari 2014 is hij met emeritaat en gestopt met het directeurschap van de NSO. Hij zet zijn werkzaamheden voort vanuit zijn bureau: Visie op leren www.visieopleren.nl). Zijn publicatielijst is te vinden op www.visieopleren.nl

Andere boeken door Robert-Jan Simons

Inhoudsopgave

Inleiding 9
Grondleggers, tijdlijn en auteurs 19

1 Aangeleerd optimisme — [Martin Seligman] 23
Nick van Dam & Judith Grimbergen
2 Actieonderzoek — [Kurt Lewin] 35
Arienne van Staveren
3 Appreciative inquiry — [David Cooperrider] 47
Saskia Tjepkema en Luc Verheijen
4 Boundary crossing — [Yrjö Engeström] 59
Jos Castelijns en Marjan Vermeulen
5 Brain-based learning — [Renate N. Caine en Geoffrey Caine] 73
Ria van Dinteren
6 Community of practice — [Etienne Wenger] 85
Marc Coenders
7 Complexe systemen — [Ralph Stacey] 97
Rob Blomme
8 Corporate curriculum — [Joseph W.M. Kessels] 107
Suzanne Verdonschot
9 Cultuur — [Edgar H. Schein] 119
Maurits Jan Vink
10 Deliberate practice — [K. Anders Ericsson] 131
Rika Schut
11 Denkfouten — [Daniel Kahneman] 143
Sanneke Bolhuis
12 Dialoog — [William Isaacs] 153
Hartger Wassink
13 Double-loop learning — [Chris Argyris en Donald Schön] 163
Manon Ruijters
14 Ervaring en reflectie — [John Dewey] 177
Marianne van Woerkom
15 Feedback — [John Hattie] 187
Lia Voerman
16 Flow — [Mihaly Csikszentmihalyi] 199
Luk Dewulf
17 Gespreid leiderschap — [James P. Spillane] 209
Patricia Hoogland
18 Habitus — [Pierre Bourdieu] 221
Yolande Witman
19 Informeel leren — [Jean Lave] 233
Lia Fluit
20 Kenniscreatie — [Carl Bereiter en Marlene Scardamalia] 243
Frank de Jong
21 Kritische reflectie — [Paulo Freire] 255
Jaap van ’t Hek
22 Kwetsbaarheid — [Brené Brown] 265
Marjon Bohré-den Harder
23 Leerstijlen — [David A. Kolb] 277
Robert-Jan Simons
24 Lerende organisatie — [Mike Pedler] 289
Rob Poell
25 Levenscyclus — [Erik Erikson] 301
Heleen Draijer
26 Losjes gekoppelde systemen — [Karl E. Weick] 313
Léon de Caluwé† en Leike van Oss
27 Mindset — [Carol Dweck] 323
Björn Prevaas
28 Nieuwsgierigheid — [Daniel E. Berlyne] 333
Robert-Jan Simons
29 Normatieve professionaliteit — [Harry Kunneman] 345
Antoinette Bolscher en Mirjam van Limpt
30 Ontmoeting — [Martin Buber] 355
Guido van Voornveld
31 Paradoxen — [Wendy Smith en Marianne Lewis] 367
Hans Vermaak
32 Plek der moeite — [André Wierdsma] 379
Iselien Nabben
33 Practical wisdom — [Barry Schwartz] 391
Erik Deen
34 Prestatiemotivatie — [David C. McClelland] 403
Sander Vloedgraven
35 Professionaliteit — [Eliot L. Freidson] 415
Ed de Jonge
36 Professionele frames — [David W. Shaffer] 427
Tom van Oeffelt
37 Psychological safety — [Amy Edmondson] 439
Karin Derksen
38 Psychologisch eigenaarschap — [Jon L. Pierce] 451
Carlijn Nelis
39 Reflective practioner — [Donald Schön] 463
Guido Walraven
40 Self-determination theory — [Edward L. Deci en Richard M. Ryan] 475
Rob Martens
41 Social defences — [Isabel Menzies Lyth] 487
Erik van de Loo
42 Soft systems methodology — [Peter Checkland] 499
Tim Stevens
43 Spel — [Johan Huizinga] 511
Michiel de Ronde
44 Tacit knowledge — [Michael Polanyi] 521
Rika Schut
45 Taxonomie — [Benjamin S. Bloom en Lee S. Shulman] 533
Manon Ruijters
46 Teamleren en teamreflexiviteit — [Michael West en
Connie J.G. Gersick] 547
Thijs Homan
47 Theory U — [Otto Scharmer] 559
Maria Sturm
48 Transactionele analyse — [Eric Berne] 571
Gerritjan van Luin
49 Vakmanschap — [Richard Sennett] 583
Bart van Rosmalen en Hanke Drop
50 Werkleren — [Stephen Billett] 593
Bert van Veldhuizen en Anja Doornbos

Literatuur 605
Trefwoordenregister 639
Online hoofdstukken 645
Over de auteurs 647

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Canon van leren & ontwikkelen