Jan van der Spoel is eigenaar van Grip on Trust, een trainings- en adviesbureau voor vertrouwen in leiderschap en organisatiecultuur en bedenker van het 360°-vertrouwenmodel. Jan is spreker op congressen en seminars en Expertblogger voor De Ondernemer. Zijn doel is om vertrouwen een bewustere en centrale plaats te geven in (zakelijke) relaties en samenleving.
Meer over Jan van der Spoel360 graden vertrouwen
De onzichtbare sleutel tot sterke werkrelaties
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789024459100Samenvatting
Vertrouwen: het onzichtbare ingrediënt voor succesvolle relaties en leiderschap.
Of het nu gaat om de relatie met een collega, je baas, je geliefde of zelfs met de bakker, elke relatie draait om vertrouwen. Vertrouwen is echter onzichtbaar en kan voortdurend veranderen. Als er veel vertrouwen is, gaan zaken gemakkelijker, sneller, met minder gedoe, met meer motivatie, is er meer energie en is het leven prettiger.
Conceptdenker en voormalig Creative Director Jan van der Spoel heeft op basis van verschillende erkende begrippen een nieuw model ontwikkeld waarin 6 principes van vertrouwen bij elkaar komen. Hiermee kun je eenvoudig onderzoeken of jij een ander vertrouwt, of jijzelf betrouwbaar bent, maar ook of jij jezelf vertrouwt in een specifieke rol.
Aan de hand van de verschillende fasen in de loopbaan van mensen met een leiderschapsrol schetst Van der Spoel herkenbare situaties. Het boek geeft handvatten voor hoe mensen meer grip kunnen krijgen op de kwaliteit van relaties zowel tussen individuen, in teams, afdelingen, maar ook tussen CEO’s en de raad van commissarissen. Met de inzichten uit het boek is iedereen in staat om relaties beter te begrijpen, er snel acties aan te verbinden en vertrouwen te vergroten.
• 360º-vertrouwen is een praktisch model dat snel inzichten geeft in de kwaliteit van relaties op het werk zonder te vervallen in zweverigheid of langdurige praatsessies.
• Vergroot vertrouwen in mensen, teams en afdelingen en verbeter de samenwerking, zonder je organisatie te hoeven veranderen.
• Van grote waarde voor mensen in een leiderschapsrol, hr-management, Learning & Development, verandermanagement en voor jou.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Jan van der Spoel
Inhoudsopgave
DEEL I 360º VERTROUWEN 17
1 Vertrouwen 19
2 Natuurwetten van vertrouwen 25
3 Kwaliteit van relaties 29
4 360º vertrouwen: 6 principes, 24 aspecten 37
5 Karakter 43
Intro (Hoe ervaar je het karakter van een ander?)
5.1 Intentie 44
Weet je wat de intentie is van de ander en kun je erachter staan?
5.2 Betrokkenheid 47
Heb je het gevoel dat de ander voor je opkomt?
5.3 Respect 49
Word jij gezien door de ander en wordt er naar je geluisterd?
5.4 Eerlijkheid & rechtvaardigheid 50
Ervaar je eerlijk gedrag bij de ander? Vind je de ander rechtvaardig?
6 Consistent gedrag 55
Intro (Wat is er nodig om je consistent te gedragen?)
6.1 Congruentie 57
Doet de ander wat hij zegt?
6.2 Verantwoordelijkheid 58
Neemt de ander verantwoordelijkheid voor zijn acties of gedrag?
6.3 Helderheid 60
Begrijp je wat de ander zegt of bedoelt?
6.4 Verwachtingspatronen 61
Voldoet het gedrag van de ander aan je verwachtingen?
7 Systemen 65
Intro (Hoe beïnvloeden systemen je gevoel van vertrouwen?)
7.1 Afspraken & procedures 68
Hoe hebben afspraken of procedures invloed op de mate van vertrouwen?
7.2 Patronen 70
Hoe beïnvloeden organisatiepatronen het vertrouwen van anderen?
7.3 Waarden & normen 72
Hoe beïnvloeden waarden en normen vertrouwen in relaties?
7.4 Rituelen & tradities 74
Wat is de invloed van rituelen en tradities op vertrouwen?
8 Psychologische veiligheid 77
Intro (Wat is ervoor nodig om je veilig te voelen bij een ander?)
8.1 Risico 79
Heb je het gevoel dat je een risico loopt bij de ander?
8.2 Machtsverhouding 81
Heeft de ander een machtspositie ten opzichte van jou?
8.3 Bescheidenheid & kwetsbaarheid 83
Is de ander in staat zich bescheiden op te stellen?
8.4 Vergevingsgezindheid 85
Is de ander in staat om gemaakte fouten te vergeven?
9 Instinct & identificatie 89
Intro (Wat gebeurt er onbewust in je brein als je een ander tegenkomt?)
9.1 Gevaar 90
Voel jij je veilig bij de ander, inclusief zijn intenties?
9.2 Tribes 92
Behoort de ander tot een van je tribes en deel je veel
gemeenschappelijke kenmerken?
9.3 Autoriteit 94
Heeft de ander een herkenbare positie van autoriteit, zoals bij een
politie-uniform?
9.4 Overtuiging 95
Vind je de ander aantrekkelijk?
10 Competentie 99
Intro (Wanneer vind je iemand competent?)
10.1 Capaciteiten 101
Beschikt de ander over de juiste capaciteiten?
10.2 Expertise 102
Heeft de ander de juiste kennis en ervaring?
10.3 Kwaliteit 103
Levert de ander de juiste kwaliteit?
10.4 Reputatie 105
Heeft de ander een goede professionele reputatie?
Transparantie, integriteit en andere vage begrippen 108
Culturele verschillen 110
11 Inzicht en resultaat in vijf stappen 115
De vragen 119
360º vertrouwen in de praktijk, een voorbeeld 124
DEEL II LEIDERSCHAP VAN MORGEN 137
12 Managen is niet hetzelfde als leiden 139
13 First-time managers 143
14 Mid-career managers 151
15 De CEO life cycle 155
16 Vrouwelijk leiderschap 163
17 Op vertrouwen gebaseerd leiderschap 173
18 Bruto binnenlands vertrouwen 177
Dank! 183
Bronnen en verwijzingen 187
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan