Karin Bosman is oprichter van Report App en ervaringsdeskundige. Ze helpt organisaties een blijvende impact te realiseren voor een gezonde en veilige werkplek. Karin is auteur van 'Stop het zwijgen', genominieerd voor Managementboek van het jaar 2024, en 'Spugen op de tosti van Hans'.
Meer over Karin BosmanDe proactieve vertrouwenspersoon
Gesprekspartner voor positieve verandering
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789024467563Samenvatting
Transformeer de rol van de vertrouwenspersoon binnen jouw organisatie tot de drijvende kracht achter een veilige en inclusieve werkomgeving.
Een wettelijk verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon alleen is niet voldoende om daadwerkelijk verandering te realiseren. Het echte succes van het creëren van draagvlak en het stimuleren van vertrouwen in de organisatie hangt af van de betrokkenheid van alle niveaus, van het hoogste management tot aan de werkvloer.
Dit boek geeft een veelzijdige benadering van verschillende aspecten van het werk van de vertrouwenspersoon. Zo ontdek je waarom een luisterend oor alleen niet genoeg is en waarom veilig documenteren essentieel is voor effectief optreden. Het ontwikkelen van een preventieve mindset staat centraal.
De proactieve vertrouwenspersoon biedt iedereen die betrokken is bij sociale en psychologische veiligheid een diepgaande analyse van de uitdagingen en mogelijkheden voor professionals in de werk-, sport- en leeromgeving. De praktische inzichten helpen je bij het succesvol positioneren van de vertrouwenspersoon als spil van een veilige en inclusieve werkcultuur.
- Krijg diepgaande inzichten in de context en de noodzaak van effectieve vertrouwenspersonen
- Met praktische en actiegerichte strategieën voor een succesvolle positionering van de vertrouwenspersoon
- Daagt uit en moedigt aan om een verschil te maken als vertrouwenspersoon
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding | 9
DEEL 1 NOODZAAK VOOR VERANDERING VAN DE HUIDIGE ROL VAN DE VERTROUWENSPERSOON | 13
1 De rol of functie van de vertrouwenspersoon | 15
2 De vertrouwenspersoon in historisch perspectief | 25
3 Waarom de huidige positionering ontoereikend is | 33
4 Actuele perspectieven van sociale en psychologische veiligheid | 37
5 Bestendigheid van de vertrouwenspersoon | 51
DEEL 2 DE PRAKTIJK | 59
6 Ervaringen van interne en externe vertrouwenspersonen | 61
7 Terugkoppeling vanuit begeleidingstrajecten met medewerkers | 79
8 Feedback vanuit organisaties | 89
DEEL 3 DE PROACTIEVE VERTROUWENSPERSOON IS DE VERTROUWENSPERSOON VOOR INTEGRITEIT EN PREVENTIE | 101
9 Van reactief naar proactief handelen | 103
10 Vertrouwen en het luisterend oor | 113
11 Versterk het vertrouwen | 117
12 Documentatie en rapportage | 123
13 De verschillende synergieën van samenwerking | 129
14 Vertrouwenspersoon en macht | 135
15 De kracht van taal | 143
16 De risico’s van controle en grip | 151
17 Vertrouwenspersoon in de toekomst | 157
Bouwen met verschillen | 163
Rad van onfortuinlijk gedrag | 167
Nawoord | 169
Over de auteur | 171
Literatuurlijst | 173
Bijlage | 175
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan