Lees verder
Marijke Leys werkt al ruim twintig jaar als psychotherapeute en supervisor. Ze is integratief opgeleid en tevens EFT (Emotion Focused Therapy) therapeut. Ze is de oprichter van het Voice Dialogue Instituut in België en doceert ook aan Nederlandse Voice Dialogue-instituten. Ze is de auteur van Kwetsbaarheid als kompas.
Meer over Marijke LeysOog in oog met kwetsbaarheid
Voice dialogue-praktijkboek voor coaches en therapeuten
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789058756213Samenvatting
Voice Dialogue brengt de cliënt op een ervaringsgerichte manier in contact met de verschillende aspecten van zijn persoonlijkheid. Deze dynamische methodiek geeft zicht op de redenen waarom mensen doen wat ze doen en waarom ze geworden zijn wie ze zijn, op de oorzaken van vastgeroeste patronen en op de mogelijkheden om die te veranderen.
Elke cliënt bij een coach of een andere professioneel begeleider heeft ergens in zijn geschiedenis een (kleine of grote) gekwetstheid opgelopen. Contact maken met deze kwetsbaarheid, er letterlijk een plek aan geven in je coachings- of therapieruimte, creëert mogelijkheden voor je cliënt om patronen te doorbreken. Als begeleider kom je oog in oog te staan met die kwetsbaarheid. Hoe je dat het beste doet, wat er dan kan gebeuren en hoe je de cliënt helpt om meer veerkracht te ontwikkelen, leer je in dit boek.
'Oog in oog met kwetsbaarheid' geeft coaches en therapeuten concrete handvatten om in de praktijk aan de slag te gaan met Voice Dialogue in het kader van gekwetstheid en trauma. Het is een echt praktijkboek, doorspekt met voorbeelden en met letterlijke weergaves van gesprekken die zich afspeelden in de therapiekamer.
'Marijke Leys levert met dit boek een belangrijke verdiepende en innovatieve bijdrage aan de
vakliteratuur over Voice Dialogue én aan de kennis over het werken met trauma.' - Judith Budde, directeur Opleidingscentrum het Balkon, Voice Dialogue-opleider en auteur
'Tijdens het lezen krijg je een boeiende inkijk in de therapieruimte. De stapsgewijze opbouw,
de sprekende voorbeelden en de heldere beschrijvingen geven duiding waardoor ik de kracht
voel om de kwetsbaarheid van cliënten letterlijk en figuurlijk een volwaardige plaats te geven.' - Sarie Goossens, integratief psychotherapeute, supervisor en medeoprichter van Groepspraktijk De Kering
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marijke Leys
Inhoudsopgave
Voorwoord door Judith Budde 7
1 Inleiding 15
2 Een Voice Dialogue-sessie begeleiden 21
2.1 Wat is Voice Dialogue? 21
2.1.1 De uitgangspositie van Voice Dialogue 21
2.1.2 De bus 24
2.1.3 De drie delen in een Voice Dialogue-sessie 25
2.1.4 De grondhouding van de begeleider 27
2.2 Een gesprek aangaan met een chauffeur of passagier 27
2.2.1 De basisregels van een gesprek 28
2.2.2 Wat kan er allemaal gebeuren als je met één passagier aan het praten bent? 30
2.3 De volgorde van de gesprekken 32
2.3.1 Poortwachters 32
2.3.2 Primaire subpersonen 35
2.3.3 Verstoten subpersonen 37
2.3.4 Kwetsbare stukken 39
2.4 Voice Dialogue inbedden in je therapie of coaching 40
3 Werken met kwetsbaarheid 41
3.1 Het oorspronkelijke kind 41
3.2 De kwetsuren die ontstaan 43
3.2.1 Noodzakelijke inperkingen 44
3.2.2 Kwetsende inperkingen 45
3.2.3 Traumatische, destructieve inperkingen 46
3.3 Waarom willen we deze gekwetste stukken bereiken? 47
Deel 1 Kwetsende inperkingen 51
4 Kwetsbaarheid bereiken via primaire subpersonen 53
4.1 De primaire subpersoon faciliteren en zicht krijgen op de kwetsbaarheid 53
4.2 Het gekwetste stuk een eigen plek geven 60
4.2.1 Via de primaire subpersoon 60
4.2.2 Op dezelfde plek als de primaire subpersoon 63
4.2.3 Via het midden 64
4.3 Hoe faciliteer je het gekwetste stuk? 66
4.4 De cliënt ontwikkelt een relatie tussen zichzelf en het gekwetste stuk 70
5 Kwetsbaarheid bereiken via de innerlijke criticus 73
5.1 Wat is de innerlijke criticus? 73
5.2 De cliënt helpen om te separeren van de innerlijke criticus 77
5.3 De innerlijke criticus faciliteren 79
5.4 De kwetsbaarheid bereiken 84
5.5 De kortste weg naar kwetsbaarheid 88
5.6 Nog enkele ervaringen 88
6 Kwetsbaarheid bereiken via verstoten subpersonen 91
6.1 Verstoten subpersonen 91
6.2 Kwetsbaarheid faciliteren 92
Deel 2 Traumatische inperkingen 97
7 Trauma 99
7.1 Wat is trauma? 99
7.1.1 Een definitie 99
7.1.2 Posttraumatische stress 101
7.2 Trauma en werken met de delen 103
7.2.1 De traumaverwerkingsmethode van Franz Ruppert (1957) 103
7.2.2 Internal Family Systems (IFS) van Richard Schwartz 104
7.3 Voice Dialogue en werken met trauma 104
7.4 Specifieke primaire subpersonen als overlevingssysteem 106
7.4.1 Gekwetste stukken moeten beschermd worden 106
7.4.2 Specifieke primaire subpersonen die komen beschermen 107 7.5 Casussen 109
8 Specifieke beschermers bij trauma 113
8.1 Identificatie met primaire subpersonen bij trauma 113
8.2 De innerlijke criticus 119
8.2.1 Een plaats geven aan de innerlijke criticus 119
8.2.2 De criticus faciliteren 122
8.2.3 De moordende criticus 125
8.3 Dissociatieve stukken 127
8.3.1 Wat is dissociatie? 128
8.3.2 Beschermende dissociatieve stukken 129
8.3.3 Dissociatieve stukken faciliteren 129
8.4 Verslavingsstukken 133
8.4.1 Alcohol/drugs 134
8.4.2 Eetproblemen 135
8.4.3 Seks- en/of pornoverslaving 138
8.4.4 Zelfpijniging 139
8.5 Slachtofferschap 141
9 Gekwetste stukken faciliteren 145
9.1 Poortwachters 145
9.1.1 De poortwachter van de emoties 145
9.1.2 De poortwachter van de herinneringen 148
9.1.3 De poortwachter van de schaamte 149
9.1.4 Andere poortwachters 150
9.2 Het gekwetste stuk verschijnt 151
9.3 De cliënt erin plaatsen vanuit het midden 156
9.4 Het stoeltje gebruiken 158
9.5 Als begeleider tijdelijk een relatie aangaan met het gekwetste stuk 160
9.6 Een subpersoon fysiek aanraken 163
9.7 Wat als … 164
Deel 3 Een positieve relatie opbouwen met kwetsbaarheid 169
10 Contact maken met het oorspronkelijke kind 171
10.1 Wat is het oorspronkelijke kind? 171
10.2 Het kind bereiken in een facilitatie 174
10.2.1 Het oorspronkelijke kind bereiken via het gekwetste kind 174
10.2.2 Het oorspronkelijke kind rechtstreeks aanspreken 178
11 Verstoten stukken ontwikkelen 183
11.1 Krachtiger in het midden 183
11.2 Persoonlijke versus onpersoonlijke energie 187
11.2.1 Symbiose en autonomie 187
11.2.2 De ontwikkeling van onpersoonlijke en persoonlijke energie 188
11.3 Instinctieve energieën 194
12 Relatie met het gekwetste kind verstevigen vanuit het midden 199
12.1 Wat is het proces in het midden? 200
12.2 Werken met hulpbronnen 202
12.3 Enkele modellen 204
12.3.1 Zelfcompassie 204
12.3.2 Focussen 208
12.3.3 Zelftroost (self-soothing uit EFT) 212
12.4 Werken met visualisaties 214
12.4.1 De innerlijke burcht 215
12.4.2 Contra-indicaties 216
12.5 Wat na een sessie? 217
Tot slot 219
Dankwoord 220
Literatuurlijst 222
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan